Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik weet niet helemaal wat je bedoeld. Maar de buitenste winding van de balansveer moet tussen de 2 pinnetjes zitten van het kompas.

Bij dit soort uurwerken zonder shocksysteem, zou ik altijd de piton uit de pitonhouder halen. Ook als de schroefkopjes aan de bovenkant zitten. Er is gewoon teveel risico dat er iets stuk gaat anders. Dus schroefje los (bij cirkel) (niet er uit!!!) en dan kan je het blokje voorzichtig los duwen (bij kruisje).

Dan komt de balans met veer los van de balansbrug. Vervolgens kun je alles losschroeven van de brug, reinigen, oliën en terugzetten (of olie erna van de andere kant).

9 likes

Aha, dus zo doe je dat, bedankt Jenneke, dus het moet in ieder geval in de buitenste ring komen te zitten, ik dacht het al, maar omdat ie’t niet doet, dacht ik misschien doe ik iets niet goed. Hij heb wel gelopen, maar morgen ga ik weer eens kijken, ik ben er nu klaar mee. Ik ga weer eens op youtube kijken, ik heb het al een keer gezien, maar dat is al een tijd geleden.
Verder vind ik het een leuk zakhorloge, dus het is een Tavannes.
Het inscripties zijn nu wat beter leesbaar.

8 likes

Ik heb de krassen er aardig uit gekregen, het valt minder op.

19 likes

Leuk om te volgen, dank voor het delen!

2 likes

Gewoon met 800 schuurpapier :thinking:

2 likes

Daarna op de polijstmachine met blauw en wit

2 likes

Het volgende horloge uit de doos is dit horloge, is er iets te vertellen over het uiterlijk van dit horloge? Is dit waarschijnlijk het originele bandje? Ik heb dit nog niet eerder gezien, maakt het nog interessanter.
Uit welk jaar dateert dit horloge?
Ik ga het eerst even opknappen en hoop dat de balans in orde is.

1 like

Een horloge van 100 jaar oud met flinke gebruikssporen… Kans dat daar nog het originele bandje op zit is vrij klein :wink: Bandje is zo te zien ook pas gemaakt bij de aanzet omdat het eigenlijk te breed is voor de lugs, niet iets dat typisch zo uit de fabriek rolt.

Hoogst waarschijnlijk heeft hier een leren of lint bandje op gezeten.

2 likes

Gezien de rode 12 dateert het uit de begintijd van het polshorloge, ergens eerste helft jaren 1910 waarschijnlijk.

2 likes

Zo ziet de plaat eruit, emaille, is dat te repareren? De wijzers zijn niet geraakt dus lijkt me makkelijk te repareren, is daar speciaal materiaal voor in de handel?

Ik hoop dat ik de krassen er uit krijg, wel even kijken of ik ergens wat fijner schuurpapier kan bestellen.

1 like

Meestal wordt hiervoor koud-emaille gebruikt.
Breng je aan als lak, bij voorkeur in meerdere lagen tot de gaten helemaal gevuld zijn.

4 likes

Ik even googelen, bedankt Wilko.

1 like

Je gaat een tige nodig hebben of minstens een kroon.
Hoe is de binnenkant?

1 like

Wat is een tige? het is wel compleet, en de balans is volgens mij nog in orde wel wat twijfels over de uitlijning van de veer. De opwindveer is in orde.

2 likes

Franse benaming voor opwindstift :grin:

2 likes

Een stem. Engelse benaming

2 likes

Precies :sunglasses:

1 like

Het uurwerkje is eruit, de balans-as is niet in orde.

2 likes

Dat is jammer. Het is een cilindergang-uurwerk, dus even de balansstaf vervangen is er ook niet bij :grimacing:

2 likes

Jammer, misschien kom ik nog wel iets tegen op Ebay, ik ga in ieder geval verder met de kast.

2 likes