Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Absoluut - vintage Zenith lijkt mij in Nederland iets ondergewaardeerd maar imho heb je hieraan een prima koopje :ok_hand:

2 likes

Zeker ondergewaardeerd. Een onbekend maakt onbemind denk ik. Ik heb nog een voorraadje projecten van Zenith dus ik kan nog fijn door sleutelen!

1 like

Wijzerplaat heeft wat corrosie…maar alle andere gebreken kon ik goed het hoofd bieden :grin: maar man man wat een ingewikkeld mechanisme heeft de 5606!:sweat_smile:

15 likes

Kasper. Leuk merk. Dank @Roedolf voor het delen van dit artikel. Had dit postje gemist (tot nu toe) maar ben blij dat ik het gevonden heb. Goeie info over dit zeldzame merk. \

Heb er zelf ééntje. Met het mooie manufactuur Kasper 400 kaliber.

Kasper_000-1

14 likes

Goedemorgen HF’ers,

Zoals gisteren al even laten zien: de Stowa is nu klaar.
De kast was op de lugpunten wat kaal en versleten, dus ik heb die netjes bijgewerkt en de kast weer opgefrist met een nieuwe vergulding
“Automatic – 25 rubis” (staat zo mooi op de dial).
Hij ziet er nu weer fris en draagbaar uit, en het blijft gewoon een heerlijke klassieke Stowa.

14 likes

Zeer fraai horloge!

1 like

Dank je, Wilbert.

Jij hebt ook fantastisch werk geleverd met de Seiko.

1 like

13 likes

Uitbesteedt uiteraard

14 likes

Ik wil aan het volgende geen nieuw topic verspillen, hopelijk weet iemand hier het.

Ik heb een bezel van een Seiko Lord Quartz los gehaald. Ik had het niet door, maar blijkbaar zit het glas tussen een binnenring en de bezel in. Die binnenring past vanaf de onderzijde in de bezel.
Het glas wilde ik al vervangen, maar dat heb ik gesloopt toen ik het los wilde drukken; hoe weet ik nou de juiste diameter? De dikte kan ik nog meten aan de scherven. Ook kwam ik geen pakking of iets dergelijks tegen; iemand enig idee hoe het in elkaar hoort te zitten?

De bezel en binnenring:

Beide ringen samengesteld:

1 like

Je kunt je vraag ook in dit topic plaatsen.

1 like

Misschien dat @VmaxNL hier iets zinnigs over roepen? Die zal dit type zeker in handen hebben gehad.

1 like

Tussen de randen meten, diagonaal (als ze in elkaar zitten) en dan 1mm groter plexiglas. Tenminste ik ga ervan uit dat het plexiglas is … heb laatst ook zo een plexi vervangen. En dan erin persen of duwen. Voor oude Seiko’s gebruik ik generiek plexi. Maar je kan ook de originele bestellen. Dan even het modelnummer doorgeven. Zal eens kijken wat het dan kan zijn.

Edit: sorry, ik ben even verder gaan zoeken en lees dat lord quartz hardlex glazen hebben… maar principe is hetzelfde zou ik zeggen, met mineraalglas doe ik dat ook zo :grin: waarschijnlijk wel een pakking ertussen, een witte.

1 like

Helaas, die heb ik nog nooit hoeven doen.

1 like

Wat er in zat was denk ik mineraal glas; ik wilde dat dus eruit drukken maar daarbij brak het in scherven - mogelijk omdat ik dus die binnenring over het hoofd zag :melting_face: Hardlex zou niet zodanig breken vermoed ik.

De referentie voor het glas is schijnbaar 290W16GA00, maar als ik daarop zoek kom ik qua specs niets tegen.

Nu heb ik nog een andere Lord Quartz die volgens bovenstaand typenummer hetzelfde glas heeft. Het uurwerk daarvan plaats ik in het horloge waar ik nu aan werk; bij demontage moet ook het glas incl. bezel eruit, dan kan ik natuurlijk ook proberen dat glas netjes te verwijderen, en het opmeten :bulb: Moet ik het alleen nu wel netjes doen…

2 likes

Wat is het type nr… xxxx-xxxx. Je zou bij bigv (Vladimir) op mp/ebay kunnen navragen of hij een origineel glas heeft liggen. Hardlex is bij Seiko mineraal glas… dacht ik. En Cousins uk zal ze ook wel hebben.

Hier kun je de referentie opzoeken.

2 likes

290W16GA00 is het dus, bij Cousins al gekeken, daar staat “discontinued” en verder geen info zonder in te loggen denk ik :man_shrugging:

Maar ik zit inmiddels verder in de penarie, want bij het demonteren van de bezel van “Lord Quartz nr 1” schoot ik uit een trok ik een snee van 4cm in m’n hand :face_with_spiral_eyes: Dat is al echt ***, maar als toetje vergat ik na het dichtpleisteren van die snee dat het uurwerk dus uit de bovenzijde komt terwijl ik de kast oppakte en omdraaide - dus het uurwerk stuiterde op de grond. Nu tikt de secondenwijzer heen en weer en loopt de minutenwijzer vast op de indices :cry: En waar het uiteindelijk om ging: het glas krijg ik zo snel met de hand niet los.

Ik moet het even op m’n gemak checken, maar ik vrees dat ik nu naast een jaap in m’n hand en een gedeukt ego met 2 kapotte uurwerken zit, dus even bedenken wat nu te doen. Zonder uurwerk is het wel zonde van het werk wat ik in de kast & band heb gestopt, dus ik denk dat ik maar op zoek ga naar een donor :man_shrugging:

5 likes

Oeh das niet best, beide :face_with_head_bandage:

Ik zie bij cousins ook discontinued, ingelogd. Je zou bigv eens kunnen proberen of ebay. Of generiek glas.

En uurwerk, waarschijnlijk wijzers los geschoten (hoop ik). Even losmaken en weer vast zetten. Succes iig :muscle:t2::ok_hand:t2:

1 like

Ik ga in mijn voorraad kijken of ik een glaasje heb. Heb je al bij de Seikoguy gekeken naar de onderdelen lijst voor jouw horloge? Dan kom je er ook achter wat je eventueel mist.

1 like

Dat zou tof zijn :handshake:, maar moet wel ff duidelijkheid hebben over uurwerk, anders is het zonde van de moeite.

Nee nog niet. Dacht bij uit elkaar halen van de bezel van het andere horloge wel te zien hoe het zit, evt pakking, maar die zit strakker in elkaar dan ik hoopte. Bij degene waar het glas brak kwam ik geen pakking tegen. Zou misschien nog gelijmd kunnen zitten ook. Even uitpluizen hoe die netjes uit elkaar te halen. Voor de volledigheid: ik heb geen gereedschap, geen ervaring, dus het is 75% aanklooien, 5% procent verstand en 20% technisch inzicht :grimacing:

2 likes