Hallo Macx,
Bedankt voor je reactie,
Ik zal eerst het busje er uit halen en weer rond te maken en moet een nieuw kroontje bestellen, moet ik het schroefdraad opmeten, of is dat een standaardmaat.?
Maakt het nog uit welk type kroon je er op zet, ik heb geen voorbeeld
Ik denk dat je best eerst kijkt of de opwindstift überhaupt nog OK is - die zit er nog in, en als de kroon weg is, is die hoogstwaarschijnlijk afgebroken (wat gezien de foto’s wel het geval lijkt te zijn) en moet die ook vervangen worden. Je moet inderdaad schroefdraad meten, maar ook de bus zelf zodat de kroon er netjes in en over kan. En de uitsparing in de kast zodat de kroon die mooi opvult. Qua type kan je je baseren op foto’s van anderen maar dit precieze type terugvinden zal ook geen evidentie zijn.
Al bij al niet zomaar een taakje dat je zelf even doet op een half uurtje, zeker met die bus (al denk ik niet dat die er persé uit moet, zoals @Macx al zei).
Hoi Scudo,
Bedankt voor je reactie.
Maakt verder niet uit hoor in dit uurwerk staat toch CVR 680 ?
Is misschien een iets later type, is wel lastig te zien hé
Hoi LVA,
Bedankt voor je reactie,
Nee, ik denk er niet te makkelijk over hoor, maar ik moet ergens beginnen met deze nieuwe hobby
Dus de kroon moet óver de rand van het busje passen én er in natuurlijk. Er zit in het kroontje dan een ook een rand die over de bus past.
Het busje blijft voor het kroontje boven de kast uitsteken om de kroon stabiel te houden?
Hoi Scudo,
Dankje voor je reactie,
Oké apart, maar doe ik.
Ja, denk ik ook, het is redelijk zacht koper denk ik.
Ik ga het proberen,
Bedankt
met vriendelijke groet, Arno
Geen idee of dit hier thuis hoort. Zo niet, dan mijn excuses en laat maar weten waar dan wel🙈
Ik heb via eBay een paar maanden geleden een oude Ruhla gekocht voor een paar tientjes. Gewoon omdat het merk en ook dit horloge me aanspreekt.
Het is een handopwinder, werkt gewoon en loopt redelijk op tijd.
Heeft waarschijnlijk service nodig, ik lees hier namelijk vanalles over olie en slijtage etc.
En voor het mooie sowieso een ander glaasje en wellicht nog wat meer.
Wie o wie zou het leuk vinden om dit te doen?
Wegbrengen naar een officiële horlogemaker een een paar honderd eraan kwijt zijn gaat me dan weer te ver. Zelf kan ik er in ieder geval beter niet aan beginnen.
Een ander bandje zou ik er zelf nog wel aan kunnen zetten😉
Kreeg een vraag van iemand over dit Franklin horloge, gemaakt door P. Berger Genève rond 19 of begin 20e eeuw. Onbekend of deze verguld is of echt goud, kon geen merk vinden maar ja in die tijd was dit niet altijd het geval, maar kijkend naar de ring bij de kroon denk ikzelf aan verguld. Zelf denk ik dat er een ankergang in zit, maar zeker weten doe ik niet. Maar is wel een chronometer, dus voor die tijd zeker nauwkeurig.
Wie kan op basis van deze foto’s wat meer vertellen, heb hem dus niet in bezit wel bekeken zonder deksel eraf te halen. Is een erfstuk van een overgrootvader.