Vintage vrienden, kennis kwam met dit horloge aan
Brunott Mercedes, ik weet dat dit een juwelier uit Rotterdam is, maar maakte deze al zo vroeg horloges met eigen naam er op
Vintage vrienden, kennis kwam met dit horloge aan
Brunott Mercedes, ik weet dat dit een juwelier uit Rotterdam is, maar maakte deze al zo vroeg horloges met eigen naam er op
Ik heb bij Bollie maanden geleden een set gekocht, die loopt van 240 tot 10.000, dus ik ben al voorzien.
Polijst pasta’s heb ik een jaar geleden van de aardige @deheerdejong gekregen, super!
Ze lieten destijds ook horloges onder hun eigen naam maken. Dit exemplaar lijkt uit de jaren ’40-’50 te stammen, met een rechthoekige kast en kleine seconde op zes uur. Het uurwerk zelf is waarschijnlijk van een Zwitserse leverancier (FHF, AS of iets in die richting).
Leuk stukje juweliersgeschiedenis dus – geen eigen fabriek, maar wél een Rotterdamse signatuur op de wijzerplaat!
Had ondertussen ergens hier op HF ook al een zakhorloge gevonden van ze
Ik heb een jaren 20 zakhorloge met de naam Brunott Mercedes er op.
Dus zo vroeg is dit polshorloge niet
Nee inderdaad zie hierboven, had er ook al een gevonden hier op HF
Oei wat is die wijzerplaat nog mooi zeg
Goedeavond, ik ben met een cal.HPP 602 bezig, ik heb het uit elkaar gehad en een service gegeven, weer in elkaar gezet en het loopt weer, ik moet nog twee steentjes van de balans oliën, er zit een sluiting op waar ik geen ervaring mee heb, toch het risico genomen, dus geen dingen uit de weg gaan, maar gewoon proberen, dus slot eraf gehaald, de eerste keer ging het al fout en vloog het met een rotgang weg, ik kon nog net zien in welke richting, dus weer teruggevonden, en nu moet het er weer op gezet worden, dat ziet er simpel uit maar valt toch wel tegen, er zit namelijk best veel druk op die veer, je schuift het niet zomaar even in die gleuf.
Mijn vraag is nu, is daar een speciale techniek voor? Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik heb al wat geprobeerd, maar het wil maar niet lukken.
Alvast bedankt voor je hulp.
Altijd een gepruts met die schokbeveiligingen ik heb dat vaak goed gekregen door een penhoutje bij te snijden. Bij deze moet je wel geduld hebben ja, beneden houden met het houtje en met een pincet of oude oliegever één voor één de uitsteeksels er in duwen en roteren om het er onder te laten schuiven.
Ah wacht, dat is een Hercules die moeten alle drie tegelijk? Gekkenwerk. Ja, goeie moed daarmee
Zo die ik het ook. Meestal houd ik er een in het midden die ik op de deksteen “druk”. Kan het veertje nooit wegschieten omdat ie om een stokje zit.
Vind het op zich geen vervelende constructie. Gaat naar mijn idee vrij makkelijk.
Laatst in een Bifora 91/1 ook zo’n rotding gehad.
Ik heb toen een een pegwoodje vlak afgesneden en toen wat uitgehold. Om er overheen te zetten en alle drie de pootjes tegelijk omlaag te drukken en dan ook in te draaien.
Met een hol buisje op maat ( lolliestokje?) kan misschien ook?
Geen idee wat hier de officiële werkwijse van is, maar niet mijn favoriete constructie
Triebniet pons misschien.
Dat is inderdaad een lastig klusje. Ik heb het eerder gedaan (en gelukkig zonder schade) met een passende triebniet pons, bij gebrek aan beter. Een plastic lolliestokje is ook een optie, maar dan moet je geluk hebben dat ie precies past.
Als je een draaibankje je hebt, zou je een peghoutje of messing staafje op maat kunnen draaien. Zie onderstaand filmpje.
Ik gebruik hier van die KIF tooltjes voor.
Weer aardig wat ideeën voorbij gekomen, hartstikke bedankt jongens, ik ga straks weer verder en hou jullie op de hoogte.
Weer gereedschap waarvan ik niet wist dat ik het nodig had!
Hahaha ja dat is een gebed zonder eind
Ik ben er weer aan begonnen, heb nog wat nagedacht en geprobeerd met twee pincetten, tot mijn grote verbazing gleed de veer in 1 keer in de gleuf.
In elke hand neem je een pincet, wel goed op zijn plaats leggen en 1 lipje al een halve mm er in leggen en draai je de veer er in.
Nu nog aan de balanskloof, ik moet er nog even over nadenken of ik er aan begin, ik voel me nu weer goed dus, onder plaat is het nu in orde en kan het horloge verder afgemonteerd worden.
Ik ga nog even kijken welke lift angle dit kaliber heeft, ik hoop 52 dan ziet het er niet slecht uit.
Ik herinner me dat het Ster en Maan logo laatst voorbijkwam.
Was dat niet van Venus, of gooi ik dingen door elkaar
?
Edit: o nee. Dat is alleen een ster.
Dit lijkt op ADM of Crescent watch case.
Ook Phénix heeft dit logo gebruikt
Franklin geeft op Mikrolisk veel verwijzingen naar Amerikaanse horloges.( Niet gek natuurlijk)
De Zwitserse link is met Robert Cart. Die voert ook een ster in zijn logo…