Ik had alles in chatGPT ingevoerd met foto’s en vragen, kwam een uitgebreidt antwoord uit. Heb ik 1:1 doorgestuurd naar die man. Die was heel blij met het antwoord, bleek dus verguld te zijn in die tijd, waarde viel mij heel erg tegen van een zakhorloge uit eind 1800/begin 1900 maar daar ging het hem niet om.
Maar verwees Franklin dus ook naar Frankrijk-Duitsland en Zwitsserland ondanks dat het een kleine horlogemaker was in die tijd.
je weet Bas ik maak ze niet open, maar GPT kwam zelf met een ankergang, maar als ik het precies wilde weten moest ik een foto van het uurwerk maken. Maar vond die man niet belangrijk, wilde weten uit welke periode die ongeveer kwam en of het goud was. Daar kon ik dus antwoord op geven
klopt, als het verguld is dan is het hooguit voor een echte liefhebber tussen de 50 en 75 euro waard. Maar voor die man onbetaalbaar, is van zijn overgrootvader/opa en vader geweest. Kan mij voorstellen dat ie nooit verkocht zou worden.
Het zakhorloge is weer bij zijn oude eigenaar maar hij vertelde dat het horloge als eerste van zijn overgrootvader is geweest die zoals ik het begreep in WO1 in 1918 gesneuveld is, later is het horloge naar zijn opa gegaan daarna naar zijn vader. Hij is nu ergens achterin de 50 (heb niet gevraagd hoe oud hij was), en de bedoeling is dat het naar 1 van zijn kinderen gaat. Belangrijk voor hem was ook of het horloge grote waarde heeft, je weet wel erfenis en dat gedoe. Daar hoeft hij zich geen zorgen om te maken, is een vergulde Franklin met een ankergang en niet zoveel waard.
Dankd allen voor het meedenken
Tijdens het wachten op de cleaning machine van onderdelen van een Universal had ik dit horloge even opengemaakt om te kijken of het loopt, en het loopt. Ik vraag me af wel kaliber het is, en hoe oud het zal zijn.
Wie weet er iets over te vertellen.
Interessant horloge.
Tim @TKH denkt dat het een Brac penanker is. Ik ook. Maar ik geloof niet dat ik deze uitvoering ooit eerder zag.
Een type-37 is het volgens mij niet. Kijk en huiver :
Ik heb een paar verschillen rood “omcirkeld”. Maar voor het belangrijkste verschil: zie de blauwe lijn. Bij het exemplaar van @Macx ligt het blauw omcirkelde lager in een heel andere hoek (afstand tot de lijn).
Wat is het formaat van jouw uurwerkje, Wolter?
Ook opmerkelijk vind ik de aanduiding Shock-proof op de wijzerplaat. Heb je onder het afdekplaatje met de twee schroeven op de balans-as iets gevonden wat daarop wijst?
Hallo Macx,
Dat is een relatief simpele klus.
Gebruik een holle pons van de triebniet die precies past in de ring waar de veer in moet worden gedraaid.
Leg de drukveer op de deksteen met de uiteinde boven de inkeping.
Neem de juist pons in de hand en druk de pons rechtstanding op de veer, de veer zal naar binnen buigen en in de inkeping komen, draai dan de pons iets rechtsom en de veer zal onder de borgrand komen.
simpeler kunnen we het niet maken.
dixi
Ik heb de schroeven op de balans niet los geschroefd, ik kan me iets herinneren dat ik dat ooit bij een gelijksoortige had gedaan en kreeg het toen moeilijk weer op z’n plaats. Ik was toen nog een enthousiaste beginner en schroefde alles los ook dat ging toen dus helemaal fout en kreeg het volgens mij niet, of heel moeilijk weer in elkaar.
Omdat “welk vintage horloge draag je vandaag” niet het juiste topic is om down the rabbithole te gaan met vragen hier een nieuw draadje.
Ik zou graag mijn juist verkregen Tellus dateren. Het heeft waarschijnlijk een Cortebert 661 uurwerk. Dat is als dat klopt van na 1940, wat een ruim begrip is. Ik zou het ook willen laten servicen. Het loopt prima, maar we kennen de verhalen. En ja, ik ken de lijst met horlogemakers, maar ik hoop op één van onze gevorderde hobbyisten (pb).
Plaatjes:
Dankjewel, Alphons!
Ja, het heeft een gebogen kastvorm. Na een service is het qua formaat prima draagbaar. Ik ben helaas zelf nog niet bedreven genoeg in het aan horloges werken om een volledige service te geven. Ik heb wel het glaasje opgepoetst, wat flink wat met het uiterlijk doet. Ik zal het uurwerkje binnenkort eens opmeten. Leuk om een identiek exemplaar tegen te komen.