Info over (NOS) authentieke tropic straps

Beste forumgenoten,

Ik ben al even op zoek naar informatie over de befaamde, Zwitserse Tropic straps. Op eBay is namaak schering en inslag dus voordat ik ergens de trekker overhaal wil ik wel goed geïnformeerd zijn. Zijn er liefhebbers die me door kunnen verwijzen naar een forum/site waar zo gedetailleerd mogelijk wordt ingegaan op kenmerken die de authenticiteit bewijzen? Zoals b.v. de acier buckle, fonts, de grofheid van de basket weave of, in het geval van de basket weave, dat de enkele(!) keeper hetzelfde patroon moet hebben als de rest van de band. Maar er zijn ongetwijfeld ook fijnere details waar ik geen weet van heb.

Een uitleg hieronder of in een apart topic wordt ook gewaardeerd. Ik denk dat HF een dergelijk overzicht best kan gebruiken want veel vintage liefhebbers zullen dergelijke banden kunnen waarderen maar zij worden allicht, net als ik, tegengehouden door een gebrek aan kennis.

Dank voor de moeite!

2 likes

op een echte staat ‘tropic’ en op een niet echte staat geen ‘tropic’ ?

Goede insteek maar volgens mij luistert het allemaal wel wat nauwer. :wink:

Hoe bestaat het anders dat dit exemplaar $325 kost:

En deze ‘maar’ $100?

Ik zie namelijk geen enkel verschil. En die van $100 voldoet ook aan alle criteria die ik ken…

Omdat men maar wat vraagt misschien?

Ik zie 1 mm verschil :innocent:

1 like
  1. Squinky is altijd duur geweest (en vraagt oms absurde prijzen)
  2. 1x 19mm (Heuer) 1x 18mm (geen heuer)

ik was ook altijd op zoek naar 22mm en tot een euro of 70-80 kocht ik ze , daarboven niet

maar de prijzen en verschil in prijzen is maat , aanbieder , model (ik hou van de rallye , de rounded ends vind ik vreselijk) etc . maar volgens mij zijn beide origineel tropic

1 like

Ik misbruik deze thread even om informatie over NIET authentieke Tropic banden te vragen.
Kan iemand iets zeggen over het uiterlijk (en de kwaliteit) van de banden, die Cousins verkoopt?
S47042 voor 18mm en S47043 voor 20 mm
Ze kosten weinig, maar de portokosten zijn hoog, vandaar dat ik eerst vraag.

Of die van Ofrei, die iets duurder zijn zowel voor de band als voor het verzenden (BAND-SKR850-2-18R)

Ze zijn bedoeld voor eenvoudige vintage horloges, waar geen band aan hoeft, die duurder is dan het horloge zelf.
Bedankt voor jullie hulp.

En dan een vraagje van mij; voor welk type horloges / merk werden Tropic straps dan gebruikt ? Hoort het echt bij duikers uit de jaren 70, of juist bij chrono’s uit de 80’s? Of is het zomaar een trend van vroeger zoals de Fixoflex bandjes ?

Deze bijvoorbeeld?

1 like

We moeten eerst onderscheid maken tussen de verschillende modellen die er waren. De Star, de Sport, de waffle en misschien zijn er nog andere modellen geweest. Sowieso was het vroeger een optie om te kiezen dacht ik. Bepaalde, meer sportieve horloges, dus waterwerend, kon je ook op een Tropic krijgen. De waffle is kennelijk gelinkt aan Rolex, maar ik heb zelf nog nooit een vintage Sub op een Tropic aangeboden gezien, ook niet in een advertentie. De banden waren wel typisch jaren '60-'70. Ze kostten toen ook niks, was gewoon een goedkope optie. En Squinky is in mijn ogen gewoon een sjacheraar die denkt dat hij goud verkoopt.

3 likes

Ik wist het zelf ook niet en was eigenlijk wel benieuwd, op Primermagazine.com heb ik een mooie beschrijving gevonden die denk ik goed aangeeft dat het toch wel bijzondere banden zijn:

Tropic straps were originally developed in the 60’s as a cheaper alternative to the metal bracelets used on sport-based Rolex and Tudor watches. Metal bracelets were certainly practical for underwater excursions, but they were very heavy and expensive to replace; luckily, rubber straps served as a solution to both of these problems. The Tropic strap was the first rubber strap ever released, and it quickly began to corner the dive watch market. It was easily recognizable by the characteristic basket weave pattern stamped into the outward-facing side of the strap, in addition to the numerous perforations running lengthwise from tip to lug. This gave the strap a unique texture in addition to a copious amount of breathability, which was unexpected out of a strap built to be waterproof. Early models were somewhat stiff and brittle, but by the 70’s, Tropic straps had been further improved to retain their supple qualities even after years of use.

One of the most amazing features of the Tropic strap was its incredible longevity – even though it was marketed as easily replicable, many models are still in use today (over 40 years later), and they feel and function just like when they were first commissioned. Furthermore, they managed to possess this durability while maintaining a very slim profile, which is rare even for modern variants. Tropic straps tend to work best on vintage divers due to their shared history, but they also work exceptionally well with contemporary timepieces.

4 likes

Die nieuwe tropics zijn van siliconen ipv natuurrubber en vaak ook wat dikker

Daarom zijn dat ook stofmagneten, halen het op geen stukken na bij het origineel.

60-70er jaren Breitling en Heuer werden standaard (ook) met tropics aangeboden , buiten diverse andere keuzes. andere merken weet ik niet zo uit mijn hoofd

1 like

dus voorlopig :

op een echte staat ‘tropic’ en op een niet echte staat geen ‘tropic’ ?

:wink:

image

2 likes

Ik heb er al heel wat over geschreven verspreid over het forum (was nodig even snel expert te worden daar ik er 700 heb gekocht en verkocht voor iemand). Ik zoek even op mijn posts.

1 like

Soorten Tropic;

  • Originele Tropic ‘Basket Weave / Waffle’
    181733449_o

Altijd gesigneerd met “TROPIC” aan de kast-kant voor beide stukken MOD Dep. Swiss made aan de andere kant op het korte stuk. Gesigneerd met een stocknumber (22505, 22522, 22XXX) aan de andere kant op het lange stuk.

https://static.wixstatic.com/media/39cf1a_a3586474219d4dbabdd47b88c583ec34~mv2_d_1350_1350_s_2.jpg/v1/fill/w_498,h_498,al_c,q_90/file.jpg

Buckle (hier meer variatie) ofwel een platte met Acier of Inox gesigneerd (zie hierboven), of een smalle met Inox gesigneerd 181735046_o

In verschillende kleuren beschikbaar (Wit, Rood, Blauw, Zwart, Groen maar Zwart het meest voorkomend)
$T2eC16FHJIYE9qUcNTL7BRSF9OjZV!__60_57
Verkrijgbaar met curved ends (zie supra) of straight ends.

  • Tropic sport
    sport
    De big holes Tropic strap.

Gesigneerd met de breedte en
"TROPIC"
“SPORT” aan de kastzijde op beide stukken, korte stuk aan de andere kant gesigneerd SWISS MADE
Lang stuk aan de andere kant gesigneerd
"WATER
PROOF" en een stock nummer (Bv. 23319)
81fce32b609e3dfa7c82ab44c9f334d2

Wederom dezelfde buckle keuze als bij de Basket weaves
En wederom veel kleuren beschikbaar
tropic sport 018
Alleen straight end beschikbaar.

  • Tropic Star

star
De geperforeerde versie.
Gemarkeerd “TROPIC STAR”
DSCN4114tropic-star-original-swiss-made-blue-strap-14mm

En dan zijn er nog enkele “minder bekende” Tropic modellen, zo is er een Tropic Weave nog etc…
bv;
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/c/1/4c1da1b418e86751574678089e4c34c02e9503e8.jpg
Tropic 2000 (Foto van @acour_jeroen)
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/2/2/422ec459d989fff2653165ef4fe40ba7d7e29bb1.png

12 likes

Held! Super. Zou wat mij betreft een sticky mogen krijgen.

Duidelijke info :smile: Ik kocht ooit een horloge waar een NOS Tropic Star op zat. Hoop ooit nog een 18mm Lug horloge ervoor te vinden. Bandje is nieuw en zo te zien het oude model want trekt geen stof aan.

2 likes