Daarom zijn dat ook stofmagneten, halen het op geen stukken na bij het origineel.
60-70er jaren Breitling en Heuer werden standaard (ook) met tropics aangeboden , buiten diverse andere keuzes. andere merken weet ik niet zo uit mijn hoofd
dus voorlopig :
op een echte staat ‘tropic’ en op een niet echte staat geen ‘tropic’ ?
Ik heb er al heel wat over geschreven verspreid over het forum (was nodig even snel expert te worden daar ik er 700 heb gekocht en verkocht voor iemand). Ik zoek even op mijn posts.
Soorten Tropic;
- Originele Tropic ‘Basket Weave / Waffle’
Altijd gesigneerd met “TROPIC” aan de kast-kant voor beide stukken MOD Dep. Swiss made aan de andere kant op het korte stuk. Gesigneerd met een stocknumber (22505, 22522, 22XXX) aan de andere kant op het lange stuk.
Buckle (hier meer variatie) ofwel een platte met Acier of Inox gesigneerd (zie hierboven), of een smalle met Inox gesigneerd
In verschillende kleuren beschikbaar (Wit, Rood, Blauw, Zwart, Groen maar Zwart het meest voorkomend)
Verkrijgbaar met curved ends (zie supra) of straight ends.
- Tropic sport
De big holes Tropic strap.
Gesigneerd met de breedte en
"TROPIC"
“SPORT” aan de kastzijde op beide stukken, korte stuk aan de andere kant gesigneerd SWISS MADE
Lang stuk aan de andere kant gesigneerd
"WATER
PROOF" en een stock nummer (Bv. 23319)
Wederom dezelfde buckle keuze als bij de Basket weaves
En wederom veel kleuren beschikbaar
Alleen straight end beschikbaar.
- Tropic Star
De geperforeerde versie.
Gemarkeerd “TROPIC STAR”
En dan zijn er nog enkele “minder bekende” Tropic modellen, zo is er een Tropic Weave nog etc…
bv;
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/c/1/4c1da1b418e86751574678089e4c34c02e9503e8.jpg
Tropic 2000 (Foto van @acour_jeroen)
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/2/2/422ec459d989fff2653165ef4fe40ba7d7e29bb1.png
Held! Super. Zou wat mij betreft een sticky mogen krijgen.
Duidelijke info Ik kocht ooit een horloge waar een NOS Tropic Star op zat. Hoop ooit nog een 18mm Lug horloge ervoor te vinden. Bandje is nieuw en zo te zien het oude model want trekt geen stof aan.
Van de tropic star bestaat nog geen reproductie, dus zijn altijd vintage. Ik ben opzoek naar een 19mm tropic star.
Een erg leerzaam en interessant topic, bedankt voor alle informatie. @septentrio in het bijzonder
Edit! @GhentWatch in het bijzonder
Ik zit er voor niets tussen
Iemand een idee wat een redelijke prijs voor een 18mm curved end original zou zijn?
75 tot 150 euro.
De mijne heb ik via HF verkocht voor €65 geloof ik.
Ja.
Check mijn foto’s ter referentie.
Prijs van Andy geldt voor een nos Basket weave versie neem ik aan? Sport uitvoering is vergelijkbaar qua prijs, andere versies zijn lager geprijsd.
Getoonde gesp is overigens volgens mij niet origineel en band lijkt me niet nos, daarnaast zou ik me zeker niet laten beïnvloeden door vraagprijzen van Squinky en consorten, dus 75,- lijkt me echt wel genereus voor deze strap.
Klopt
Brede gesp klopt, die heeft Cody ook aangehaald in zijn stuk hierboven.
75 euro voor een 18mm sport? Dan ga ik de mijne denk ik maar vekropen