Allereerst zal ik mij is voorstellen.
Mijn naam is Pim de Graaf en studeer industrieel ontwerpen aan de TU Delft.
Voor deze opleiding heb ik een opdracht om een sieraad te ontwerpen en prototypen.
Aangezien ik 9 weken de tijd heb wil ik een mooi productje neerzeten!
Hierdoor heb ik gekozen om een horloge te ontwerpen.
Hiervoor heb ik een uurwerk uit een horloge gehaald. Nu zou ik graag willen weten of iemand wat informatie over dit uurwerk heeft. Ik weet alleen dat het van een “Marti” horloge komt verder weet ik niks.
Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om een langere stift te bemachtingen. Of is het misschien mogelijk om de stift te verlengen? Hiervoor zal de kroon eraf moeten maar voordat ik er met geweld aan ga trekken( wat ik liever niet doe :P) zou ik willen weten of dit uberhaubt mogelijk is.
Voor de duidelijkheid heb ik er een paar foto’s bij gedaan van de stift, uurwerk, wijzerplaat en achterkantje
Ik hoop dat jullie wat info voor mij hebben. Met vriendelijke groet Pim de Graaf
Dag Pim, welkom bij het forum
Wat je hebt is een “ETA” uurwerk, het type is dat vier cijferige nummer bij de balans. De kroon kan je losschroeven, zit op de stift geschroefd Dan kan je kijken naar een complete nieuwe stift of inderdaad een verlenger.
Martijn… dat was ook meteen mijn eerste ingeving… ik zag de bovenkant… en ik dacht Oh!.. Eta…
blinde gok… Ik denk dat ie dezelfde stift is als in mijn ETA 2763… zijnde nummertje 2789
Ik denk dat je daar een ETA 2790 hebt… de “automatische broer van mijn ETA 2763” (edit… je was er al achter dat het een 2783 was… zelfde familie)
als je de kroon eraf wilt schroeven… 't is waarschijnlijk 0.9 mm schroefdraad… maar het cilindrische deel, net achter het groefje zal waarschijnlijk 1.2 mm dik zijn… daar zet je een spantangetje op… en dan kun je de kroon er af draaien…
Pim, je vraagt je af:
"Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om een langere stift te bemachtingen. Of is het misschien mogelijk om de stift te verlengen? Hiervoor zal de kroon eraf moeten maar voordat ik er met geweld aan ga trekken( wat ik liever niet doe tongue sticking out smiley) zou ik willen weten of dit uberhaubt mogelijk is. "
de TU heeft vast wel een paar Fijnmechanici rondlopen… mijn eerste gedachte is: waarom de stift verlengen?.. waarom niet een Kroon maken met een verlengde naaf?.. dat hoeft niet moeilijk te zijn… alleen moet je achter een tapje M0.9 aan
Op zich is een standaard stift al aardig lang…
Dit is een horloge wat ik onlangs gebouwd heb… hier is de stift nog niet op lengte gemaakt… je ziet hoever de stift nog uit de kast steekt…
Hier is de stift op lengte gemaakt, als je de kroon op 3 uur houdt, dan kun je waarschijnlijk een kast van 42 mm maken zonder dat je met de lengte van een nieuwe stift in de knoei komt…
't is een leuke keuze… kastje maken is best leuk werk… 9 weken?.. ohboy. je moest eens weten wat je in 9 weken kan doen… (tu)
ohja… als je eenmaal uitgedokterd hebt… welk kaliber je precies hebt… zoek even op internet naar de datasheets… daar vind je met een beetje mazzel ook de “kastmaten”… .en aller hande andere handige info… heb ik voor mijn horloge met 't ETA 2763 kalibertje ook gedaan…
Dit is een 2763… zoek de verschillen met jouw kaliber… die zitten hoofdzakelijk aan de achterkant
De buitenmaten van de kast zijn 44mm ( van 3 tot 9 uur ) bij 40 van 12 tot 6 uur.
Het is inderdaad een 2783.
Wat jij voorsteld is een kroon maken met daaraan een asje die je als het ware op de huidige stift “schroeft” ? pfoe dat is inderdaad een fijn werkje. Sowieso ga ik denk een eigen kroon maken, maar daar moet natuurlijk ook draad in getapt worden. Ik heb deze periode ook de kans om gratis wat te 3d printen in verschillende materialen. Met onze printer die wij op school hebben zijn super goeie toleranties te halen, misschhien kan ik hier wat mee.
Hebben jullie misschien een adres voor onderdeeltjes zoals stiften en wijzers?
De buitenmaten van de kast zijn 44mm ( van 3 tot 9
uur ) bij 40 van 12 tot 6 uur.
Het is inderdaad een 2783.
Wat jij voorsteld is een kroon maken met daaraan
een asje die je als het ware op de huidige stift
"schroeft" ? pfoe dat is inderdaad een fijn
werkje. Sowieso ga ik denk een eigen kroon maken,
maar daar moet natuurlijk ook draad in getapt
worden. Ik heb deze periode ook de kans om gratis
wat te 3d printen in verschillende materialen. Met
onze printer die wij op school hebben zijn super
goeie toleranties te halen, misschhien kan ik hier
wat mee.
Hebben jullie misschien een adres voor
onderdeeltjes zoals stiften en wijzers?
't lastige is… de fourniturenhandelaren leveren niet direct aan particulieren… ik denk dat je mogelijk via de TU wel kan bestellen bij Alma of Friederichs…, en daar kun je ook wel terecht voor een horlogeglas.
de boring maak je net zo diep als in een standaard kroon… deze heeft een 3 mm lange naaf… met 2.2 mm diepe boring…
(ik ben even uitgegaan van een “standaard” ø5.5 mm kroon voor 2.5 mm tube… ik heb een hele resem aan horloge onderdelen in mijn 3D Cad Bibliotheek staan…)
die “tube” is een buisje, met een buitendiameter van 2.5 mm die in de kroon valt…
in de kroon zit in die groef nog een O-ring, zodat de kroon als ie ingedrukt zit, waterdicht afsluit…
die Tubes zijn ook gewoon te koop… maar als je toch een draaibank hebt… ze lijken klein… maar dat valt alles mee… ik heb ze hier liggen van 3.2 mm lang… met een boring van 1.6, een "borstje"van 2.5 mm die in de kroon valt… en een dunner stukje wat je in de kast perst…van 1.85 mm…dat je kroon een langere naaf heeft… nou en… die steekt er wel doorheen… en als ie dun genoeg is om door de tube te passen… kun je het horloge voor service en reparatie gewoon makkelijk uiteen nemen…
Wat je render betreft… wijzerplaat van Koolvezel?.. waar vind je zulk fijn weefsel?.. ik ken het niet fijner dan 3 mm brede bundels vezel.
haha schitterend!
wat de render betreft ,is slechts een render Ik moet nog uitvogelen wat ik doe met de verdeling van materialen. Ik wil in ieder geval een combinatie van hout carbon fibre en een metaal gebruiken. Wellicht maakt ik de band van carbon en de wijzerplaat laten laser snijden uit fineer oid.
Heerlijk materiaal
Hier heb ik wat data gevonden. Ik heb al contact gehad met friedrichs inderdaad, wellicht kan ik met deze info naar hen toe of zij wijzers/stiften/kronen hebben ?
ETA 2738
Features
automatic
sweep second
day
date: quickset
Data
11.5’’’, Dm= 25.6mm, Do= 26.0mm
H= 5.15mm
F= 1.65mm
T= 2.25mm
21 jewels
f = 36000 A/h
power reserve 44h
Balance staff
U3523
Stem
W3390
Main spring / battery
1.25 x 11.0 x 0.135mm
Hands
1.50 x 0.90 x 0.21mm
ps.
O en in manchetten zul je mij niet zo snel zien lopen
Oh… dat kan op verschillende manieren… ik heb ze geponst, en gefreesd… die laatste methode was wel de beste… in termen van kwaliteit… ik had wat 0.25 mm messing… en een 1 mm freesje… en wat boortjes… 0.7
’t beste is wel… om de secondenwijzer een naafje te geven. maar dan moet je dus wel een boring van 0.21 mm maken… de centrale as waar je secondenwijzer opgaat is meestal wel iets conisch. dus klemmen doet ie wel…
Etsen… dat zou ook nog kunnen… je moet het niet moeilijker maken dan het eigenlijk is natuurlijk…
Kijk anders maar eens in het vintage deel van dit forum… hij is een beetje weggezakt… maar er staat daar een topicje van de restauratie van een Verdal Tour de France… http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1749492
Winkel nieuwe Nike air max sneaker op Nieuwste90sneaker.nl,over 120 euro bespaart 5% korting voor klanten.Wij streven ernaar,de klant altijd een zo goed mogelijke service te bieden.
Juistem! dat is inderdaad wat ik zoek! Alleen om gelijk voor 30 euro een set van 20 te bestellen Heeft iemand niet een losse die ik voor een mooi prijsje over kan nemen ?
Heb alvast wat gedraaid om te kijken naar de passing van het uurwerk. Daarnaast een houten modelletje gemaakt van de kast. Moet dunner, harder hout en met de cnc anders wordt het niks hehe
Als ik het zo zie… niet gek… maar… hoe ga je het horloge demonteren , zo te zien monteer je het uurwerk via de voorkant… als ik de zitting voor de wijzerplaat zo zie… (je zou een reeks schroeven achter de wijzerplaat in het kastje kunnen zetten, om zo het glas, samen met het uurwerk eruit te drukken…
ik heb zelf nog geen Horloges ontworpen waarbij het uurwerk er uitmoet via de voorkant… Meestal zit het glas in een ring die met een speciale trekker verwijderd kan worden… via het achterdeksel kun je dan de stift verwijderen… en zo het uurwerk uitnemen…
Mooi stukkie beukenhout… maar waarom heb je geen Obomodulan gebruikt voor het prototype?..
Het uurwerk is vanaf de onderkant samen met het kunststof houdertje in de “behuizing” geschoven. Dit zou er naar mijn idee nadat de sift eruit is ook weer terug via de onderkant uitgehaald kunnen worden. Correct me als ik fout zit hoor, ben nog helemaal niet ervaren op het gebied van horloges en ben welwillend hier veel te leren
edit: HMmm zie nog een probleem, de wijzerplaat moet er nog op. Die zal groter worden dan het uurwerk. Dat is lastig.
zie je!?.. :)… welkom in de wondere wereld van het horloge bouwen…
op zich ( met een ETA ) kun je de wijzerplaat bovenin vast leggen… dan moet je bij het inkasten het kaliber over de wijzerplaatpennen schuiven, en dan de grendels inklappen… maar… dan zit je nog met je wijzers… :)…
de makkelijkste methode is de holte voor het uurwerk zo maken dat het uurwerk, met wijzerplaat en wijzers in zijn geheel aan de achterkant gemonteerd kan worden… je wijzerplaat moet dan iets groter zijn dan het gat aan de voorkant waar je de wijzerplaat door ziet… dan een randje van pak em beet 2 mm… tot aan de onderkant van het glas. en voorin de kast de sponning voor het glas…
Voordat ik wat neer zet moet ik mijn complimenten aan dit forum geven. ik zit echt te kicken hier van de reacties en word steeds enthousiaster!!
oke, de zorg voor een uurwerkhouder die iets grotere diameter heeft dan mijn wijzerplaat. vervolgens kan ik het uurwerk met wijzerplaat rn wijzers en al van onderen de kast in schuiven. deze zal tegengehouden worde. worden door het uurwerkhouder tegen een randje. en uurwerk blijft vervolgens op zijn plek door de stift. als het goed is zou dit dus moeten werken?
yeah leuk dit! top Arie! Ook het topic over de tour de france horloge is echt gaaf!
vandaag stukjes verschillende houtsoorten besteld, hier kan kastjes van ge cnc freest worden om te kijken hoe dit uit pakt! keep you updated
edit: AH ! of bedoeld u dat de wijzerplaat tegen dit randje ligt ipv dit uurwerkhouderte!!