Info over uurwerk/langere stift

Wat een kennis heeft deze man haha! top

de pootjes heb ik er ook op geprint, vallen perfect in de gaatjes maar mogen een fractie dikker… Zijn wel erg kwetsbaar aangezien er al 1 gebroken is haha.

De afwerking is nog niet in gang bij deze wijzerplaat. Ik heb alleen het support materiaal eraf gekrabt en gespoeld. Een paar uur in een chemisch badje en met een tandenborstel zal al een stuk mooier resultaat gaan geven. Daarnaast is het ook nog te polijsten dus dat ook maar proberen!

Ook heb ik een stel wijzers en een stift extender besteld via Klemann uit haarlem. Deze moet ik nog ophalen. Het begint zowaar vorm te krijgen!!!

Nu aan het wachten tot me eerste test voor een glasvezel bandje uitgehardt is, als dit werkt eens maken van carbon fibre! Bedankt voor de input Arie!

Ach… Ik heb me de afgelopen tijd flink “ingelezen”… Ik studeer… zelfstudie… er zijn in mijn hele leven slechts 3 leraren geweest die me daadwerkelijk wat hebben kunnen leren…

en zo leer jij ook bij… moet je eens zien wat je over een paar maanden allemaal weet… als je zo doorgaat… :slight_smile:

pimpoldi Schreef:

Wat een kennis heeft deze man haha! top

+1
(tu)

Dag luitjes! things are going well. Ik moet nu mijn stift extender een stukje inkorten zodat de kroon netjes aansluit op de kast. Echter… hoeveel mm moet ik ongeveer over houden zodat ik mijn kroon er nog op kan schroeven? Heeft iemand hier een aantwoord voor mij ? Groetjes!

gewoon iets telang afknippen en daarna voorzichtig bijvijlen en uitproberen
tot het perfect zit

Stift pakken… kroon erop draaien, Stift met kroon monteren in het horloge, vanaf de kast tot bovenzijde kroon meten… , dikte van de kroon meten, verschil afvijlen -0.1 mm… je mag best een tiende extra houden… ohja… wel belangrijk… je hebt toch wel een Tube in je kast he?.. beter voor de stift ook… :slight_smile:

Zo Hier eindelijk de foto’s! Helaas ivm tijdgebrek toch keuzes moeten maken die ik eigenlijk niet had willen maken. Zo is het bandje van plexiglas met een carbon sticker erop. Uiteraard had ik hem liever full en echt carbon willen hebben, maar het ging om de looks. Ook brak bij het assembleren van de wijzers mijn minuten wijzer af, maar die ligt klaar in de shop om opgehaald te worden! Al met al redelijk tevreden over het eindresultaat, al moet er nog wel een hoop gebeuren om hem echt af te krijgen!

Bedankt voor alle antwoorden en feedback!

't idee van een Carbon “klemband” is wel origineel, maar je zit wel met pasvorm… je zult dan echt meerdere maten moeten maken… ik heb zelf polsjes van amper 55 mm, dunne pootjes dus…
Beter is het dan volgens mij om de band van Carbon te lamineren met 2k PU rubber… dan heb je de looks en de sterkte van het Carbon, en de flex van rubber… tevens kun je dan gewone gespen gebruiken

Jammer dat het oppervlak van je wijzerplaat allesbehalve vlak is… en dat de indices niet echt opvallen… als je daar nu gewoon stukjes rond alu of messing in gelijmd had, dan waren ze beter zichtbaar geweest… en hadden ze de aandacht van de wijzerplaat wat afgeleid…

Gebruik ook een display-blok van een lichte houtsoort… zodat je meer contrast hebt met je kast… die valt nu weg tegen het grote blok in dezelfde kleur…

Persoonlijk vind ik dat de hoeken een grotere radius hadden mogen hebben, dat maakt de kast slanker, en … 't was mooi geweest als ie mooi dik was afgelakt, of gecoat met een 2K lak, en daarna gepolijst, zodat je een gepolitoerd oppervlak krijgt.

pimpoldi Schreef:

Zo Hier eindelijk de foto’s! Helaas ivm tijdgebrek
toch keuzes moeten maken die ik eigenlijk niet had
willen maken. Zo is het bandje van plexiglas met
een carbon sticker erop. Uiteraard had ik hem
liever full en echt carbon willen hebben, maar het
ging om de looks. Ook brak bij het assembleren van
de wijzers mijn minuten wijzer af, maar die ligt
klaar in de shop om opgehaald te worden! Al met al
redelijk tevreden over het eindresultaat, al moet
er nog wel een hoop gebeuren om hem echt af te
krijgen!

http://i777.photobucket.com/albums/yy58/Pimpoldi1/
GrainWatch_20_zps7278dd2f.jpg

GrainWatch_17_zpse49cab75.jpg

GrainWatch_14_zpsae2c8dc0.jpg

GrainWatch_13_zpsd120d768.jpg

GrainWatch_zpscb7e43a3.jpg

Bedankt voor alle antwoorden en feedback!

och, nu heb je gewoon n einzeiger a la meistersinger :wink:

ziet er leuk uit. wel aparte combi dat hout (ouderwets) en carbon (modern).

zelf zou ik denken dat n niet glimmende wijzer er beter bij zou staan. vooral omdat je zoals arie al zei geen opvallende indexen op je wijzerplaat hebt.

Hmm ik ben het zelf niet helemaal eens met de wijzerplaat. Ik vind het zelf lekker simpel ogen en minimalistisch :stuck_out_tongue: Uiteraard zijn dit allemaal eigen smaken. Voor de opdracht werd een sieraad verwacht waarin de student zijn/haar handschrift verwerkte op het gebied van vorm en materiaal.

Mijn persoonlijke handschrift zit hem in de eenvoud. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van hout, en heb ik inderdaad oldschool en newschool geprobeerd te combineren.

Het lakken heb ik expres niet voor gekozen omdat ik het gewoonweg niet mooi vind als hout glimt :smiley:

De wijzers waren puur omdat ik alleen deze kon krijgen helaas. En ik ben het er zeker over eens dat een matte wijzer beter op zijn plaats zou zijn.

Al met al draag ik hem met plezier, en hij zit voor mijn pols perfect (daar is hij ook op gemaakt haha)

Ik heb ontzettend veel geleerd van dit project. In korte tijd ben ik veel te weten gekomen over uurwerken en onderdeeltjes. Wat ik wel echt gemerkt heb is dat de handel in losse onderdeeltjes aardig dicht zit voor de particulier.

Bij Conrad kun je als particulier
misschien nog wat wijzersetjes kopen
je moet zelf maar even kijken of ze de juiste maat hebben

dat zijn klokwijzers… maar ach… ik heb ook geen wijzers gekocht…(:smiley:

Leuk draadje dit. Heb in het verleden wel eens horlogeonderdelen besteld bij Ernst Westphal. Mocht het nog nodig zijn.

Mvg,
Patrick

pimpoldi Schreef:

Hmm ik ben het zelf niet helemaal eens met de
wijzerplaat. Ik vind het zelf lekker simpel ogen
en minimalistisch :stuck_out_tongue:

ik had t niet zo expliciet weergegeven, maar op hout vind ik ook je eenvoudige indexen mooier dan opgelegde. hooguit geverfd, maar opgelegd vind ik voor jouw look ook minder passen.

betreft de glanzende wijzer, misschien dat je em met n mat verkleurtje kunt spuiten? of helemaal voorzichtig bedekken met lume?
of op ebay rondneuzen? icm kaliber vh uurwerkje moet er toch wel wat te vinden zijn voor n particulier?

Uiteraard zijn dit allemaal

eigen smaken. Voor de opdracht werd een sieraad
verwacht waarin de student zijn/haar handschrift
verwerkte op het gebied van vorm en materiaal.

Mijn persoonlijke handschrift zit hem in de
eenvoud. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van
hout, en heb ik inderdaad oldschool en newschool
geprobeerd te combineren.

Het lakken heb ik expres niet voor gekozen omdat
ik het gewoonweg niet mooi vind als hout glimt :smiley:

De wijzers waren puur omdat ik alleen deze kon
krijgen helaas. En ik ben het er zeker over eens
dat een matte wijzer beter op zijn plaats zou
zijn.

Al met al draag ik hem met plezier, en hij zit
voor mijn pols perfect (daar is hij ook op gemaakt