Info over vintage enicar bekend?

En in dezelfde erfenis kreeg ik ook dit horloge.

Ik denk dat het een seapearl 21 jewels is, maar ook weer geen idee uit welk jaar deze komt en wat voor band er bij zou horen.

De breedte excl. kroon is 30mm

De achterkant is gehavend door iemand die geen enicar gereedschap voorhanden had denk ik

Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor horloge ik hier mee te maken heb en wat voor band hier bij zou horen? Ik vind stalen banden altijd beter zitten dan leren banden, maar wat voor zou er dan het beste bij passen.

Voorlopig is dit even het laatste horloge dat ik post, de omega constellation star moet eerst professioneel opgeknapt worden waarna het mijn vrije tijd horloge gaat worden!

2 likes

Van die Omega mag je ook best een foto laten zien hoor!

1 like

Doe ik dan morgen even. Er zit een versleten kroon op, het glaasje is flink bekrast en er zit ook zo’ n lelijke rekband op. Echt wel een duur project, maar ik denk wel de moeite waard!

Als ik de foto van de achterkant zo zie zal het ongeveer hetzelfde zijn als de jaren-50 Oris dames horloges. Wellicht zit er bij de kroon een uitsparing in het dekseltje. In dat geval kun je met zo’n klein schroevendraaiertje (of wellicht ook wel met een schilmesje) het plaatje eraf wippen.
Ik heb hier zo’n vintage Oris liggen en die wip je zo los. En als je het kroontje vast pakt til je het hele binnenwerk eruit (mocht dit nodig zijn voor wat onderhoud).

Ook jaren 50, zou een herenmodel kunnen zijn. Seapearl zal een benaming zijn om aan te geven dat dit model een betere waterdichtheid heeft dan de andere modellen destijds. Kan al op de destijds moderne schroefdeksel met pakking slaan (i.p.v. van een eenvoudig klikdeksel).
Zijn de dame en heer in kwestie destijds samen een setje gaan kopen?
Hier hoort een leren band op volgens mij, en anders zou zo’n fixo-flex helaas toch beter in de tijd passen dan een after market stalen band.

Zie ook mijn eerdere reactie voor Ultrasonic info.

De Seapearl is vlgs mij een supercompressor kast die je met een sleutel kan openen door de Deksel een kwart slagje te draaien. Hier kan je meer info vinden: Kleine geschiedenis: Enicar

Ik den dat deze eind 50, begin 60 te dateren is.

2 likes

Héél mooi dingetje. Toffe kast, toffe dial, toffe wijzers. Houden :+1:t2:

correctie bericht is voor @sjoerdm

ehhh nou ik denk dat het toch wel duidelijk is dat dit een dames horloge is gezien het design en de maten die opgegeven worden door TS.

4 likes

Dit wordt het project!

4 likes

Heel mooi, veel plezier ermee!

Dat is van de 3 de meest courante! Mooi ding.

Lijkt me verguld/capped? (Goudkleur met stalen achterkant). Indien die door gesleten is (de bovenkant van de bandaanzet lijkt op de foto een andere kleur) kan je eventueel laten herstellen/vervangen.

Zou m op een bruin leertje zetten.

Het is inderdaad een kleurverschil, maar de kleur van de kast komt wel overeen met een gouden ketting en gouden ring, dus ik ga er van uit dat de band een afwijkende kleur heeft.

Binnenkort even een offerte opvragen bij een horlogerie voor een restauratie. Helaas kan ik dit zelf niet. Heb getwijfeld om de omega te verkopen en een ander model te zoeken, maar zelfs op dit forum kom ik niet een horloge tegen dat al mijn boxjes aftikt. Zal gedeeltelijk ook emotionele waarde zijn, maar ik heb een paar eisen die misschien lastiger te vinden zijn.

Ik bedoel die 2 stukjes. Het lijkt daar alsof de vergulding doorgesleten is.

Gelukkig is dat de lichtinval. De kast is nog een effen kleur. Ik ben wel erg blij te weten dat het eventueel mogelijk zou zijn.

2 likes

Ik was met dit horloge bij de juwelier en die gaf aan dat lang niet alle onderdelen meer leverbaar zij voor een horloge als deze. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Top! Dat is wel een rotklus en maakt het horloge minder origineel.

Zo ziet versleten vergulding er uit (lug rechts boven):

download

Daar heeft dit horloge gelukkig geen last van! Zelfs als het er wel op zat, had ik denk ik wel laten fixen als de prijs niet torenhoog zou worden

Heel misschien kan iemand mij hier wel mee helpen? Wat zou het perfecte horloge zijn die aan alle onderstaande eisen voldeed?

Goudkleurige kast
Goudkleurige stalen band
Goudkleurige wijzerplaat
Alleen een kroon en geen extra knopjes
Een degelijk merk
Weinig onderhoud nodig
Handopwinder of automatisch
Diameter minimaal 38mm
Maximaal datumaanduiding, geen dagaanbieding
Geen extra afleidingen in het scherm, alleen de tijd
In goede staat zodat er niet gelijk een servicebeurt overheen hoeft

Is er zo’n horloge of stel ik eisen die eigenlijk onhaalbaar zijn?

Als je denkt zo’n horloge te hebben, zou ik hem heel graag zien. In eerste instantie niet om over te nemen, maar in een later stadium misschien om te zoeken.

Verder vind ik het gewoon fantastisch om naar mooie horloges te kijken.

Laat me kwijlen :slight_smile:

:face_with_raised_eyebrow:

Verder:

Wel 36mm. En goud

1 like

Ik had vergulde stalen band moeten zeggen dan denk ik? Ik ben nog een amateur :slight_smile: