Ik ben nieuw hier. Uit de nalatenschap van mijn opa heb ik een horloge gekregen (zie foto’s). Het is een Omega Automatic. Kan iemand mij meer informatie geven? Uit welk jaar komt dit horloge? Is het van goud, heeft het het originele bandje en hoe kan ik de achterkant openen?
Het horloge is sinds 1992 niet meer in gebruik, maar loopt/werkt nog steeds, maar loopt het nog zoals het moet na zo lange tijd? Onderaan de wijzerplaat staat “Swiss Made”.
Als je niet weet wat je aan het doen bent kun je beter een uurwerkmaker (geen juwelier) vragen om het horloge open te maken. Het heeft een automatisch mechanisch uurwerk (dus windt zichzelf op via polsbeweging) en het gaat zeer waarschijnlijk om een massief gouden kast. Op het uurwerk staat een nummer waarmee het exacte bouwjaar te bepalen is, aan de binnenkant van het deksel staat het referentie of modelnummer waardoor je ook alle andere informatie en vergelijkbare horloges kunt vinden.
Hi, het horloge is inderdaad van goud. Een servicebeurt zou op zijn plaats zijn. De wijzerplaat is door de jaren heen opnieuw opgemaakt. Als een horlogemaker de caseback zou verwijderen, kun je het jaartal weten aan de hand van het serienummer op het uurwerk.
Het zou deze kunnen zijn. Maar… andere lugs.
De wijzerplaat klopt sowieso niet. Gelukkig in het glas wel het Omega-logo zichtbaar. Zoals al aangegeven, in het deksel staat het referentienummer en op het uurwerk het uurwerknummer.
Voor het vinden van een horlogemaker bij jou in de buurt, zie onderstaand overzicht:
Succes met de verdere speurtocht over dit horloge.
Maar wat wil je er precies mee? Ik lees uit jouw verhaal dat het uit een erfenis van jouw opa komt? Wil je het behouden vanwege emotionele waarde enzo?
Yes. Kwam vroeger vaker voor bij waterschade bijvoorbeeld.
Omdat je horloge goud is heb je nog wel kans dat je een originele plaat kan vinden, want relatief veel gouden horloges zijn omgesmolten. En dan blijven uurwerk, plaat en wijzers over.
Maar goed, dan is het niet meer zoals je opa het droeg.
Bandje lijkt me generiek, maar is net zoals banden op je auto iets dat je om de zoveel tijd moet vervangen.
Klopt, uit foto’s weet ik dat het horloge van mijn opa was en mijn oom had het in een doosje op zolder liggen, denk al vanaf 1992. Ik weet nog niet wat ik ermee wil. Heb hem zelf 1 dag om gehad . Ik ga in het nieuwe jaar naar een horloge kenner en beoordelen of dit een “mooi” goed werkend horloge is.