Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Zelf overigens deze vandaag om

12 likes

Dank voor de info. Het horloge komt uit Japan dus goeie kans dat een ā€œsā€ Seiko kroon gewoon voorhanden was en een originele Enicar kroon niet. Het zal voor mij geen blijvertje worden maar toch goed er e.a. van af te weten voor de verkoop.

Die Enicar bracelets zijn best tricky volgens mij. Als het opeens een sherpa model bracelet is zijn ze een hoop waard ineens :sweat_smile:

2 likes

Leuk model kk, heb hem zelf al jaren Ā“in de doosĀ“ maar dan zonder werkje helaas. Dat zowel wijzerplaat als de kroon het bekende satelliet logo missen is samen wel weer jammer imho. Meeste uit deze latere periode is nog wel verkrijgbaar, net als de band die naar mijn inschatting ook wat cheaper uitgevoerd is dan vroegere Enicar bracelets, en dan met name die van de divers en graphs die inderdaad best wat opbrengen!
Zag toevallig exact dezelfde met goudkleurige markers en wijzers Ć©n met logoĀ“s op kroon en dial online verkocht - ook Japan (5 dollar):
Natuurlijk leek me die wel iets om met het werkje mijn set te completeren maar te laat. Heb zelf die wijzerplaat in deze en andere varianten, zoals bijgaande, mijn favoriet. Veel plezier van je vroege kerstpakket in elk geval!:wink:

3 likes

Ik kan me wel vinden in deze observatie maar dan niet alleen de band maar het hele horloge. Voelt en oogt toch wat cheaper dan de oudere Enicars. Zal wel met de verdere kostenbesparingen in de jaren 70 te maken hebben.

1 like

Klopt helemaal KK, ik heb van dit model Ć©Ć©n Ā“compleetĀ“ exemplaar en dat rammelt aan alle kanten. Ook al op verschillende enicar kenners de voorzet losgelaten of er toen al niet dichter met andere fabrikanten als Seiko werd samengewerkt, dit type kast/wijzerplaat is tamelijk uniā€¦De Ā“MonacoĀ“ chronograaf is in ieder geval een bekend voorbeeld van die cooperatie

19 likes

Hiervan bestaat er ook een versie met ā€œgehamerdeā€ kast die bekend staat als de Volcano. Mooi horloge!

1 like

Klopt, en er is er ook nog eentje met 12 aflopende facetten in de kast

:sunglasses:

1 like

Ja! Loers!

Hier ook een mooie Enicar, bijna nos :sunglasses::+1:

13 likes

Zoals wel vaker bij vintage horloges is de kroon nog wel eens vervangen. Nou lees is dat bij Enicar Sherpa/Dive klokken ook op erg regelmatige basis (komt vast doordat met 2 kronen de kans x2 gaat ;)).

Zo ook bij de Sherpa Guide.Zijn deze kroning nog NOS op te duiken? Af en toe staat er wel eens wat aan kronen op Ebay en ik weet dat er hier iemand is met een aardige verzameling. Zouden niet originele kronen een no-go voor jullie zijn (ik snap dat prijs hierin ook belangrijk is maar die even buiten beschouwing gelaten). Of neem je de gok en komt er vast wel een keer wat voorbij?

Blijft leuk om te graven in de verschillende Enicar modellen. Er zijn zo veel variaties op de themaā€™s dat je er bijna gek van zou worden.

Ik kwam deze Divette tegen en heb ik maar eens wat info opgevraagd. Misschien wel een leuke Enicar instapper want ik bezit er helaas nog steeds geen! Wat ik zelf met wat lezen en vergelijken uit kon vinden;

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?md=read;id=95269

  • Latere uitvoering van de Divette (Saturn boven Enicar ook)
  • Nog wel de standaard Baton wijzers dus de type 144-37-0 lijkt correct
  • Lume van wijzers verkleurd maar lijken wel correct/origineel
  • Second hand roept bij mij wel een vraag op. Deze heeft geen Lume. Maar op de springbar kan ik geen uitsluitsel vinden of dit bij alle type divettes het geval is geweest. Al lijkt het mij logische wijs van wel.
  • Rode dagaanduiding wat correct is met latere model
  • Sherpa Divette T op plaat en SWISS bij zes uur marker
  • Bezel ziet er goed uit
  • De Kroon; niet gesigneerd maar ook hier heb ik verschillende modellen met en zonder gezien. Iemand die hier uitsluitsel van kan geven?

Ik vroeg me af wat jullie mening is!

Mooie Enicar, vrij nette staat. Lijkt me origineel op de kroon na, deze hoort gesigneerd te zijn, althans ik ken geen voorbeelden waarbij dat niet zo is. De secondenwijzer is origineel en heeft weldegelijk een lumepip bovenaan.

De wijzer zelf lijkt mij ook origineel. Maar volgens mij zit er geen lume meer op. Op basis van uitvergroting van de foto;

Deze zal er echter wel ooit op hebben moeten zitten lijkt me.

Bedankt voor de bevestiging betreft de kroon! Past dus ook weer in het verhaal betreft de vervangen kronenā€¦

Er zijn overigens meerdere uitvoeringen van de Guide, en wellicht zijn ook de kronen niet allemaal gelijk - moeilijk moeilijk :nerd_face:

variaties??? dan moet je inderdaad bij Enicar zijn :wink:
SAM_2261


4 likes

Helaas, hij is al verkochtā€¦ Zoeken we weer verder!

Ah, jammer. Maar succes met de zoektocht.

Kwam deze nog tegenā€¦ voor mij nu net iets te veel gezien ik nog met een andere aankoop bezig ben maar lijkt wel leuk!

1 like

Op zich redelijk mooi exemplaar maar helaas zijn de poten van de lugs helemaal rond gepolijst :frowning: Stalen band hoort hier niet bij ook al staat er Enicar op de sluiting.

1 like