Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Super Jet (II), leuk!! 148-35-03?

Waar zit ‘m dat allemaal in?

Is er ook iets met sommige van de uurmarkers aan de hand? Sommigen lijken wel plat, alsof er een stukje mist? Maar dat kan ook de foto zijn, misschien?

1 like

Weet iemand van de Enicar kenners hier of het nieuwe Enicar boek van van der Ven al leverbaar is ?

Zoals ik al zei een impuls aankoop. Totdat ik deze thuis kreeg wist ik niet eens dat er twee maten waren… beetje dom, maar ach wie niet waagt, die niet wint. Ik vind het een erg mooi horloge. Als iemand van jullie het model weet, hoor ik dat uiteraard graag. De kast is 40mm. De uurmarkers zijn volgens mij correct, de foto is wellicht niet zo duidelijk. Wijzerplaat en ring zijn in goede staat, het glas gaat. Deksel lijkt overgepolijst echter te zien in een verder verleden.

Het werk wat gedaan moet worden is een onderhoudsbeurt en schoonmaken. Vorige eigenaar zegt dat twee maanden geleden gedaan te hebben, lijkt me sterk want ik kom ook een haar tegen op het wijzerplaat. Het uurwerk ligt niet helemaal strak in de kast, valt boven een beetje naar beneden. Zoals aangegeven de 24 uurs krans draait niet en ik heb de bovenste kroon los getrokken. Met de handopwinden werkt goed en het uurwerk houdt goed de tijd. Automatisch opwinden weet ik nog niet.

De push bars zijn twee verschillende maten waarvan een veel te dun, maar dat is uiteraard eenvoudig op te lossen.

Nee, hij is nog bezig met het maken er van :slight_smile:

1 like

Het model is iig een Sherpa Super Jet. Er zijn verschillende versies van, dit lijkt me een Mark II. Er zijn verschillende typenummers binnen de series, die staan op de deksel.

De Super Jet is het grotere broertje van de Jet.

Glas is plexi en (licht) polijstbaar; af en toe ook wel een vervangingsglaasje te vinden op eBay.

De bovenste kroon is ook de kroon die de interne 24 uurs bezel zou moeten laten draaien. Als die los zit verklaard dat wel waarom de bezel niet draait :slight_smile:

Pushbars zou ik persoonlijk iig vervangen.

Mocht je interesse hebben heb ik nog wel twee adresjes van horlogemakers die ervaring hebben met dit type horloges.

2 likes

Kunnen soms de leukste aankopen zijn.

Wat meer info over de Jet en aanverwante horloges:

2 likes

Bedankt voor de info

Je kan de updates ook op de kickstarter site volgen :+1:

1 like

Dit is een hele mooie aanwinst en ook nog in goede conditie in vergelijking met andere exemplaren. Alles is compleet en dat is het belangrijkste. Enige waar ik over twijfel is de bovenste kroon, hieraan zit een klein tandwiel wat ingrijpt op een vertanding waarmee de binnenring verzet kan worden en dit schijnt soms kapot te gaan waardoor de binnenring niet meer te verzetten is. In het Engels heet dit onderdeel canon pinion als ik me niet vergis en is zeer moeilijk te vinden. Maar voor de rest is dit een topper.

2 likes

Dat is iets heel anders, dat is waar de wijzers van het horloge op zitten.

2 likes

Oops

1 like

//eu1.dh-cdn.net[//eu1.dh-cdn.netq//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net=//eu1.dh-cdn.net"//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net1//eu1.dh-cdn.net,//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net3//eu1.dh-cdn.net9//eu1.dh-cdn.net2//eu1.dh-cdn.net,//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net1//eu1.dh-cdn.net6//eu1.dh-cdn.net7//eu1.dh-cdn.net6//eu1.dh-cdn.net9//eu1.dh-cdn.net"//eu1.dh-cdn.net]//eu1.dh-cdn.net
//eu1.dh-cdn.netJ//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net+//eu1.dh-cdn.net1//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net
//eu1.dh-cdn.net[//eu1.dh-cdn.net///eu1.dh-cdn.netq//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net]//eu1.dh-cdn.net
//eu1.dh-cdn.net
//eu1.dh-cdn.net
//eu1.dh-cdn.netO//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netz//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net

Eens. Ik ben ook bang dat de 24h ring niet meer draaibaar te maken is (zonder donor horloge).

Ook is de wijzerplaat relumed.

Verder is het een mooi exemplaar.

door de onderstaande Enicars lid geworden van dit mooie forum. zie voor 't verhaal erbij bij m’n ‘voorstellen’-topic.


de Sherpa draag ik dagelijks. het kleine formaat was even wennen, maar bevalt eigenlijk heel goed. de Ultrasonic functioneert niet. de wijzers zijn weliswaar verstelbaar, maar opwinden lukt niet. de andere kant op draaien lukt wel, maar gaat vrij moeizaam. 't zijn beide erg leuke, sympathieke horloges!
ik hoop ze, mede door de hulp op dit forum, weer in ere te kunnen herstellen. hulp hierbij is meer dan welkom; dit in de vorm van geschikte adressen voor een servicebeurt - binnen of buiten dit forum.
tot die tijd zijn er hier genoeg mooie exemplaren om naar te kijken!

11 likes

Wat vinden jullie van deze vroege Enicar Ultrasonic? Uitgevoerd met het 1e door Enicar zelf ontwikkelde automaat uurwerk (eind jaren '50), de kaliber 1125 Rubyrotor. Volgens mij een redelijk zeldzame vondst, wat zeggen de kenners ervan? Ik heb het horloge eerder dit jaar via Marktplaats gekocht en sindsdien een volledige service gegeven.

Helaas is de met robijntjes gelagerde rotor (vandaar de naam Rubyrotor) nogal een zwak punt, bij dit uurwerk was de rotor ook compleet versleten. Ik heb nu een automaat kloof en rotor van de opvolger (1145) gemonteerd welke een gekogellagerde rotor heeft. Uiteraard de 1125 delen inclusief Rubyrotor wel bewaard :slight_smile:

16 likes

Heel mooie en zeldzame Enicar. De Supertest uurwerken waren het antwoord van Enicar op de Chronometer gecertificeerde uurwerken. Je ziet ze niet veel, en al helemaal niet in een nette staat dus dit is een mooie aanwinst.

3 likes

Ik heb ook zo’n Enicar Supertest. Helaas niet zo mooi als deze

1 like

17 likes

Deze net binnen vond hem wel aardig :grin:

11 likes

Zeker!

1 like