Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Dit plexi is veel te dik en hoort op vintage duikhorloges. Op die chrono hoort een veel dunnere. Het dikke plexi dat er nu op zit zorgt voor een nogal flinke vertekening van de wijzerplaat en ook is de Tachymeterschaal niet geheel te zien, behalve als je het horloge draait en je als het ware een beetje schuin inkijkt. Daardoor lijkt het alsof het net te klein is. Ik hoop dat er snel een vervangende kan worden gevonden maar ik heb daar wel goede hoop op. Er is geen referentie tabel voor, de horlogemaker weet wat hij nodig heeft. Eea is ook afhankelijk van de spanring die onderaan het plexi zit en zorgt voor de klemming als ik het goed heb.

2 likes

Mooie Big Eye :+1:
Van Steve H denk ik ? Heeft veel mooi spul!

1 like

Ik zag deze voorbijkomen op Omegaforums…ondertussen alweer verkocht:

https://omegaforums.net/threads/enicar-sherpa-jet-mark-ii-148-35-02-time-capsule-set.115746/

@malus65: prachtige nieuwe aanwinst. Ik heb toch ook wel een asymmetrische chrono op het wensenlijstje staan hoor. Heel mooi! Welke referentie is je nieuwe aanwinst?

1 like

Ja klopt. Hij heeft ook een hele mooie verzameling.

Die is fantastisch, helemaal niet en compleet maar zou ik dan weer niet durven dragen. Alleen al het lospeuteren van de sticker op de achterkant :grimacing:

Ik heb ref 232-01-02. Deze hele serie hebben nog niet de absurde prijzen die de Sherpa chronovarianten wel hebben. Die zijn ongekend gestegen qua prijs de afgelopen jaren, maar dat zal je al wel weten. Ben nu trouwens op zoek naar een passende NSA bracelet🙈

1 like

Kleine opknap beurt, nieuwe stift en kroon en het glaasje zo goed mogelijk gerepareerd. Zit helaas een chipje in het glas

Verder in goede staat, weet verder niks van dit model

Maar zo is de project bak weer wat leger geworden :smiley:

8 likes

Heel mooi gedaan! Dit is een Enicar met Turtle lugs, komt uit de jaren ‘40-50. De kroon doet wel heel erg afbreuk aan het geheel, ik zou zoeken naar een ander kleiner type.

1 like

Allemamaggies, die prijs :hushed: ik weet dat het nos is maar is dat nu alweer een reële vraagprijs geworden?!

Ik kijk er opzich niet heel gek van op. NOS is toch vaak 2x zo duur of wat een gek er voor geeft tov een normaal/gebruikt exemplaar.

Ja, het is natuurlijk wel een “one of a kind” (met ook dito prijs). Ik heb nog niet eens een derde voor mijn vroegere versie betaald, en die was bijna nos te noemen. Maar goed, is ook al weer een paar jaar geleden.

Die complete set is wel uitzonderlijk, daar hoort een exorbitante prijs bij. Volgens mij is momenteel een nette tussen de 2-2,5k waard, dat is ook al meer dan genoeg wat mij betreft. Die van mij kocht ik in 2014, toen zaten ze op 1-1,5k, head only. Maar ik vond en vind ze nog steeds super cool, en als je het vergelijkt met andere dure vintage horloges dan bieden ze toch nog steeds waar voor het geld.

Dat niet inderdaad, maar ook niet mals als ik het zo snel zie. Maar goed, was ook wel te verwachten voor een mooi merk chrono met niet de standaard 773x uurwerken erin

1 like

Ja, ik heb die van mij in ‘17 gekocht denk ik, en inderdaad ook tussen de 1 en 1.5 (1.3) betaald. Ik zat nog een beetje met die prijs in m’n hoofd.
Maar je hebt gelijk: uniek product, unieke prijs :slight_smile:

1 like

Daar issie weer

15 likes

Ik weet niet of dit mag, maar misschien zijn hier liefhebbers voor hier (niet mijn advertentie trouwens):

1 like

Denk niet dat deze uit de jaren 50 komt, kompleet plastik en quartz. Zal eerder uit de jaren 80 komen

Mede door het zien van @malus65 zijn Jet op een BoR de aankoop van een BoR voor mijn Jet toch maar wat naar voren gehaald :joy:

De endlinks moeten nog even netjes gevouwen worden, maar die gaan goed passen volgens mij:

Het voelt als een ander horloge op een BoR ten opzichte van bijvoorbeeld een leren band:

Wat ik eigenlijk wel erg leuk vind :slight_smile:

19 likes

Deze Big Eye is weer terug van service door Ronald Prins van Horloge reparatie atelier in Cothen, super geholpen. Ben er heel wijs mee :heart_eyes:

28 likes

Altijd fijn om een Enicar om de pols te hebben.

10 likes

Hallo horloge vrienden,

Vandaag, op bezoek bij m’n moeder, dit Enicar horloge opgeduikeld. Deze was van mijn opa. Die is al inmiddels 33 jaar geleden overleden (op z’n 57ste).

Ik heb het horloge een beetje (nadruk op beetje) schoongemaakt en een paar foto’s gemaakt.

Kan iemand mij meer info geven mbt tot dit model?


Excuus voor de residu.

Ik heb 't horloge even een opgewonden en hij loopt. :sweat_smile:.

Heel toevallig had ik vandaag een andere vintage om (van opa van de andere kant)… Een duo shot.

9 likes