Inklaring: particuliere aankoop dus geen factuur. What to do?

Hi allemaal,
ik verwacht een horloge uit Noorwegen. Ze hebben hier geen euro, maar het is wel een land dat onderdeel is van de ‘‘Europese Economische Ruimte’’. Bij de Europese Economische Ruimte (EER) horen alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland.

Europese Vrijhandels Associatie (EVA)
De EER is tot stand gekomen na een akkoord tussen de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie (zonder Zwitserland). Doel van de EVA is bevordering van de vrije handel tussen lidstaten. Tot de EVA behoren Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

Nu is mij niet helemaal duidelijk of dit betekent of er wel of geen douane-kosten aan verbonden zijn. Heeft iemand voor mij het antwoord vanuit eigen ervaring of meer kennis?

Geen EU, dus invoerkosten en BTW aftikken.

1 like

Uit eigen ervaring? Waardoor ik namelijk twijfel is onderstaande:

Bron:
De Europese Unie en drie van de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) - Liechtenstein, Noorwegen en IJsland - vormen samen de Europese Economische Ruimte (EER). In de EER geldt de interne markt zoals wij die kennen in de Europese Unie: er is sprake van vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal. Ook de regels voor mededinging en overheidssubsidies zijn op de drie EVA-landen van toepassing.

bron: https://www.europa-nu.nl/id/vh7dosyo6lu1/europese_economische_ruimte_eer

Idd, vrijhandel heeft niets te maken met btw maar enkel op eventuele importheffingen, welke voor horloges sowieso te verwaarlozen zijn.

1 like

Heb enkele jaren geleden stage gelopen in Noorwegen en enkele keren pakjes heen-en-weer gestuurd tussen België en Noorwegen. Daar heb ik nooit extra kosten voor betaald.

ik kwam deze tegen (derde Google zoekresultaat)

1 like

zaten daar ook horloges in? :wink:

Hij staat gewoon bij invoercalulator.nl. Invoer + btw betalen dus

Het is wel een pakketje van een particulier trouwens, mocht dat verschil maken.

ja dat maakt verschil, met een beetje geluk glipt ie er doorheen en het ligt er natuurlijk aan wat die verkoper op het douanedocument invult :wink:

1 like

BTW dokken + Douanetarieven + Administratieve kosten

1 like

Hierbij is het natuurlijk wel zuur als het pakketje verloren raakt en het gedocumenteerd staat als een horloge van 10eu. Een risico wat ik niet graag neem, maar dat is voor iedereen anders.

1 like

Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt. Want toen mijn pakketje kwijt was moest ik documenten aanvoeren van de waarde en was wat op het pakketje stond in ieder geval niet van belang.

is ook moeilijk te controleren als het pakketje kwijt is, toch? Geintje :stuck_out_tongue_winking_eye:

Iedereen thanks voor de antwoorden. De spaarpot zal ik naast de deur zetten… :smile:

Bij verlies moet altijd een kopie verzendbewijs voorgelegd worden, hierop staat de invoerwaarde.

Maar dat alleen is niet genoeg :wink: Je moet buiten dat ook nog de inhoud van het pakket bewijzen. Dus wat er op dat briefje staat is eigenlijk dus helemaal niet belangrijk. Maar ik weet niet of dat beide kanten op werkt of maar 1 kant, Of dat ze dus ook meer uitkeren dan dat er op het invoer bewijs staat of dus alleen minder.

1 like

Nee, dat niet. Het zal inderdaad een kwestie van geluk zijn denk ik.

Voor de verzekerde waarde inderdaad, bewijs van betaling moet bij de claim. Heb er toevallig (helaas) 1 lopen op het moment

Het heeft bij mij een maand of 4 geduurd maar het geld zou nu eindelijk onderweg moeten zijn naar mijn rekening :joy: Man man man die PostNl klantenservice…

1 like

Nou bedankt😡 Heb ik nog 2 maanden te gaan dan