Inlopen mechanisch horloge?

Ik kom op diverse plaatsen op internet tegen dat een nieuw mechanisch horloge 1-2 maanden zou moeten inlopen, voordat je iets kan zeggen over de nauwkeurigheid, klopt dat?

Mijn Fortis B-42 Day/Date heeft nu (nu 2 weken ‘oud’) een afwijking van ca. +13 seconden per dag, is dat acceptabel?

Maakt het voor de nauwkeurigheid uit, hoe vaak je hem draagt ivm het op spanning houden van de hoofdveer?
Ik draag hem namelijk alleen 's avonds en ik het weekend, omdat ie anders overdag tijdens m’n werk nogal makkelijk kan beschadigen.
Ik hij tussendoor nog niet stilgestaan, dus draag ik hem blijkbaar wel genoeg om hem te laten lopen, maar ik vraag me toch af of dit van invloed is op de nauwkeurigheid.

Over het inlopen weet ik niks, maar kijk ff naar je privé berichten :slight_smile:

Mijn Sinn 856 is nu 3 maanden oud en loopt nog steeds op de sec. nauwkeurig dat kun je van de meeste horloges niet zeggen…!

Groetjes

Een chronometer moet niet inlopen, heeft dit al gedaan voor zijn proeven.
Een gewoon mechanisch horloge moet dit wel, 2 à 3 maanden.

  • 13 sec is aanvaardbaar. Gewoon laten lopen, heeft geen invloed op de nauwkeurigheid.

Het valt mij dikwijls op hoeveel er gekeken wordt hoeveel sec. een horloge misloopt. Men is hier dikwijls aan het praten van een paar seconden per dag.
Ik bekijk mijn horloge nooit op de seconde maar wel per minuut/maand. Zo stel ik mijn horloge soms een halve minuut bij per maand. Het zijn geen quarts horloges, maar toch moeten ze bij mij ook juist gaan, maar redelijk blijven.

Freddy

Kijk, daar hebben we wat aan!
Fortis geeft zelf trouwens aan dat tot +20 seconden per dag nog aanvaardbaar is, hoewel k dat best veel vind.

Maar ik heb een mechanisch horloge gekocht omdat ik de techniek zo mooi vind en als je inderdaad de tijd min of meer perfect wil weten, dan zijn er altijd nog quartz horloges :wink:

Mijn Tag-Heuer 2000, die ondertussen al 16 jaar oud is, loopt bij het wisselen van zomer/wintertijd altijd heel netjes 5 seconden voor en dat vind ik echt waanzinnig nauwkeurig, maar ja…het is quartz hè?

Eigenlijk zou een mechanisch horloge toch perfect op tijd moeten kunnen lopen? Het is allemaal precies te berekenen tegenwoordig hoeveel tandjes en hoe groot een radertje moet zijn en het kan allemaal tot op de honderste milimeter geproduceerd worden zodat het allemaal precies in elkaar loopt. Een afwijking van 10-20 seconden vindt ik dan ook wel heel veel!

Maar als je het in procenten bekijkt is het nog steeds een te verwaarlozen afwijking.
Er zitten immers 86400 seconden in een dag, dus als je er dan 10 voor loopt, heb je het over een afwijking van 0,0116%!

En niet te vergeten de atmosferische en barometrische invloeden op het regelorgaan, maw de temperatuurschommelingen en de zwaartekracht die een invloed hebben.
Een quarts is precieser omdat de frequentie veel hoger is , 32768 Hz bij quarts , 3,5 à 4 Hz bij mechanische horloges.

Een afwijking van 10-20 sekonden per etmaal is voor een mechanisch horloge nog redelijk. Een nauwkeurigheid van minder dan 3 sekonden is chronometer-kwaliteit, dat is uitzonderlijk, dan gaat het om ‘adjusted’ uurwerken. Bij de doorsnee-horloges is dat niet het geval. We moeten we er dus mee leven dat mechanische horloges een afwijking hebben. Die kan normaal gesproken toch wel tot ca. 15 sekonden oplopen. Dat “inlopen” van uurwerken schijnt wel het geval te kunnen zijn; in reviews over het 7S26-uurwerk van Seiko kom ik het herhaaldelijk tegen. Maar dat is wel een volledig fabrieksmatig gemaakt uurwerk. Zelf heb ik onlangs een Seiko SKX007K (met het 7S26-uurwerk) gekocht, die ongeveer 10 sekonden per etmaal voorloopt; maar wel constant (de invloed van temperatuur en polsbeweging is er uiteraard wel, maar blijkbaar niet erg groot). Daar is goed mee te leven. Ik zet 'm eerst een minuut achter, en als-ie twee minuten voorloopt, herhaal ik de procedure (2 keer per maand dus). Als het meezit – en het uurwerk inderdaad inloopt – hoef ik dat straks maar 1 keer per maand te doen, twaalf keer per jaar. Dat is te zeggen: als ik 'm continue zou dragen…

Gewoon niet te precies op de sekonden letten, kan natuurlijk ook. :wink:

Ik zal de nauwkeurigheid de komende weken in de gaten houden en als het begint op te lopen (gisteren zat ik op +17 seconden) dan ga ik ermee terug om te vragen of ze hem kunnen afstellen.

Als en horloge stil staat geeft het 2x per/dag de juiste tijd.

1 like