Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Respect

1 like

Volgens mij is lang niet alles geautomatiseerd, dus moet ie met regelmaat stukken wisselen.
Dan moet je wel in de buurt blijven.

Bedenk ook dat je een probleem (afbreken frees, vastlopen enz.) alleen merkt als je in de buurt bent.

1 like

Hij moet voor zover ik weet per tooltje een nieuw stuk titanium plaatsen.
En ook de groeven worden met een andere machine gezet.

Dit ook.

Maar goed, Arie weet uiteindelijk de precieze details. Ik doe mijn best, maar echt volgen doe ik 'm niet. CNC, frezen etc… heb daar alleen een idee bij.

2 likes

Idem ditto. Een virtueel bedrijfsbezoek -na levering van de eerste batches weliswaar- zou ik erg leuk vinden. Een filmpje met @Arie_Kabaalstra in de hoofdrol, de machines als sidekicks en de titaniumstaven als antagonist of zo.

9 likes

en later op TV “how do they do it…”

2 likes

Slapen is zo overrated. Wie doet daar nog aan anno 2021?

1 like

't komt erop neer dat ik begin met de “grote” draaibank, de EMCOturn 120, daar gaan staven titanium in van een meter lang…
In de programma’s zit een beweging van het eerste gereedschap naar de lengte positie +0.5 mm, daarna ga ik vlakken, centergat boren, voorkant navlakken, en dan de rest van de bewerkingen…
Omdat de bodies maar 20 mm lang zijn, kan dat in één opspanning…
Vanwege de buiging doe ik de dopjes in 2 opspanningen…
Dat betekent dat ik na het vlakken, boren en uitdraaien van de binnenkant, het materiaal een stukje doorschuif om af te steken
de dopjes gaan na het afsteken direct op de “kleine” draaibank, de EMCO Compact 5 CNC, om ze op lengte te draaien en de radius eraan te draaien.
Daarna gaan de lange doppen naar de freesbank om ze te voorzien van de platte kantjes en het oogje.
't spreekt voor zich… dat als er één dopje klaar is, dat de machine meteen aangezet wordt voor nummer 2, en dat nummer 1 naar de andere draaibank verhuist… inspannen, grote groene knop indrukken…
en in het geval van de lange doppen… zodra die van draaibank 2 komen… gaan ze naar de freesbank…

De Bodies draai ik eerst helemaal aan één kant… en dan steek ik ze af… daarna één voor een terug in de machine, vlakken, gaatje boren… deel voor de schroefdraad afdraaien naar ø6, groefje steken… klaar…

Da’s Binnen… 20 meter Titaniumstaf TiAl6V4…

21 likes

Word het los en vast draaien van de dopjes net zo soepel als bij Rvs,? Of is dat niet haalbaar bij titanium, omdat dat het wat schraler metaal is,?

Zolang de draad niet beschadigt, loopt het soepel, een klein beetje vet houden kan nooit kwaad natuurlijk, maar dat geldt voor elke schroefdraad… bovendien is het ook niet zo dat 't de hele dag los en weer vast gedraaid wordt…

de O-Ring moet er ook voor zorgen dat “Vast=Vast”… de frictie van de Ring moet ervoor zorgen dat het dopje op zijn plek blijft, en zo hou je de belasting op de draad, en daarmee slijtage laag…

7 likes

Thnx voor de uitleg, ben heel benieuwd. :raised_hands::slight_smile:

Voor 11.00 besteld is NA morgen in huis.

Snel genoeg?

8 likes

:joy:
F#ck
Weet jij hoe ik tomatensap uit mijn bankstel ga krijgen?

7 likes

Misschien even een tooltje voor ontwerpen? :slight_smile:

3 likes

Het is 24 stuks per dag niet 24 uur per dag :joy:

3 likes

Dat maakt mijn stelling niet minder waar :laughing:
Hij past alleen niet meer in het topic :grin:

1 like

Leuk 202 hier, ik ben benieuwd!

Wellicht is 138 met kerst geleverd voor onder de :evergreen_tree:

2 likes

Ik vind het een top aktie, nummer 118 besteld en nu afwachten maar.
Misschien uitlevering op de Rikketik?

1 like

Heb je nog meer nodig?

2 likes

ja dat idee had ik voor een mogelijke volgende versie al geopperd. Met het idee dat als je bijvoorbeeld lang op vakantie bent en er gebeurt iets heb je een reserve setje bij je en de tool om de reparatie te doen.

1 like