Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

En bedankt Jan, spontaan zin in een loempia.
Back on topic, goed bezig, ik hoorde al iets over een voorzichtige levertermijn, nog vrolijker! Top!

Daarom is het zo fijn als je een CNC besturing hebt die zonder veel gedoe kan communiceren met een PC… (de EMCOturn 120 draaibank kan dat helaas nog niet, en omdat die ook een andere besturing heeft dan de EMCO Compact 5 draaibank, en de freesbank die beiden op EdingCNC draaien)

'k ben vandaag even aan het puzzelen geweest… ik had nog altijd geen compleet programma voor het frezen van de dopjes.
Wat ik in dit programma gedaan heb, is één kant programmeren, en daarna het ding 180° roteren…
Eigenlijk frees ik de zijkanten eerst voor, daarna frees ik het gat erin, en dan ga ik de vlakken nafrezen, zodat ik de braam die ontstaat bij het maken van het gat ook meteen weghaal… dat scheelt weer handmatig nabewerken.

'k heb nog 2 redelijke freesjes van 3 mm, ga vandeweek nieuwe bestellen, die moeten de rest van de order wel af kunnen maken.

Tapjes zijn, zoals eerder te zien was binnen, de boortjes nog niet.
't heeft dan ook weinig zin momenteel om de werkplaats in te gaan, hoewel ik morgen eigenlijk nog wel even 3 sets dopjes wil maken, zodat ik 5 complete proto’s kan afbouwen (op de inzetjes na dan, we moeten nog even kijken hoeveel daarvan nodig zijn)
Sleutelringen heb ik er nog wel een aantal van, maar ook die laat ik komende dagen wel aanrukken…

Omdat ik op een half uurtje na de EMCO Compact 5 CNC niet nodig heb, kan ik daar in de tussentijd mooi een ander klusje op doen, 'k heb hier een horlogekast van een klant, waar een verloopring op geperst moet worden.
En binnenkort komt er iemand langs voor een achterdekseltje voor een Pontiac, daar kan ik dan mooi even een schijfje Titanium voor uitknabbelen, ik heb nog een stuk 5 mm dik titanium plaat liggen…

Nou…

Allereerst rechts, de Beagle VMC 2814 CNC Freesbank, EdingCNC besturing, Heidenhain TE410 Toetsenbord, 4 assig (5de as in voorbereiding) 1 KW 3500-32000 rpm, Eigenbouw, gebouwd in 2007, dus nu 14 jaar oud.

Links daarvan de EMCO Compact 5 CNC Draaibank, eveneens EdingCNC gestuurd, max draaidiameter 80 mm, 300 Watt, Gereedschapwisselaar met 6 gereedschappen
bouwjaar?.. 1986 meen ik… 't is nog een gele, dus eerste generatie.

de Brother HS-100 Draadvonkmachine, Brother besturing, werkbereik 260 x 160x 100 mm,0.25 mm draad, ook uit 1986, ooit in 1999-2000 leren vonken op een dergelijke machine, ik werd ooit getipt door iemand dat er een te koop was… toen ik belde… was ie net weg… bleek diezelfde machine te zijn… die handelaar had em gekocht bij mijn voormalige werkgever… later had ie er nog een… en gaf ie mij een seintje… waarom ik een HS-100 wilde?.. 'k had er eerder mee gewerkt, dus ik wist hoe ie werkte, en dan is het neerzetten, water erin, rolletje draad erop, stuk materiaal erin, draadje inrijgen, inmeten, tank vullen, progje induimen… start heien… klaar…Helaas staat ie momenteel stil, omdat er een paar Mosfets de magische rook verloren hebben…

CNC portaalfrees, ooit “Voor een prikkie” over kunnen nemen, de besturing was meer waard dan wat ik er voor betaald heb… werkbereik 450 x 270 x 130, 1 Kw spindel, EdingCNC besturing.
ik gebruik em eigenlijk alleen voor werk dat niet op 0.01 mm komt, en grotere onderdelen, er zit een vacuumtafel op, maar ik kan er ook een klem op zetten, om de profielen voor mijn werkbanken te boren… dat scheelt me een hoop werk met meten, de programma’s voor die onderdelen zitten als “Functietoetsen” in de besturing.

Agie 45K zinkvonkmachine, oud beestje… ouder dan ikzelf… 1968, gekocht voor pak em beet de oudijzerprijs, werkt ook nog niet, maar da’s vermoedelijk een kleinigheidje, hij is in werkende staat opgehaald bij de vorige eigenaar.
Wil em in de toekomst gaan gebruiken voor het vonken van logo’s en reliëfs op kronen en deksels, alsmede ander “raar werk”, misschien “knoop” ik nog wel een keer een CNC besturing aan de tafel, zodat ik nauwkeuriger en sneller kan positioneren.

en dan de laatste aanwinst, een machine waar ik echt blij mee ben: een EMCOTurn 120 CNC Draaibank, besturing EMCOtronic TM02, 2.2 Kw spindelvermogen!.. “Beest”, 8 gereedschappen op de wisselaar, en de mogelijkheid om 'm in de toekomst te voorzien van een automatische klauwplaat of spantang, onlangs 2 cilinders kunnen kopen voor 50,-, lagen in de weg… nou… leg ze dan maar bij mij neer…
de besturing wil ik in de toekomst vervangen voor EdingCNC, want dan kan ik de bestanden gewoon op een USB-Zetpil in zijn achterste steken :smiley:
Tevens, omdat de EMCO Compact 5 ook al op EdingCNC draait, kunnen programma’s tussen de machines worden uitgewisseld (moet dan alleen even kijken naar de gereedschapsposities, maar in de Programmeertaal die ik voor deze machines ontwikkeld heb, maakt dat een klein klusje…
Met EdingCNC kan ik dialoog gestuurd programmeren, ik kies een bewerking uit een menuutje, klop de juiste waarden erin… en druk op de grote groene knop.

Met de ombouw vervalt ook de noodzaak voor die enorme besturingskast… maar daar heb ik al een doel voor gevonden… een EMCO Compact5 CNC past daar namelijk in zijn geheel in… beetje plaatwerk erbij aan de binnenkant, en dan kan ik er ook een koelsysteem in maken zodat mijn gereedschappen langer meegaan, schuifdeurtje ervoor… helemaal goed…

Zo moet dat er dan uit gaan zien… Onderstel heb ik onlangs al gelast, Toetsenbord en beeldscherm heb ik ook al… dus meer dan wat nieuwe upgrades op 't electronische gebied (sensor op de spindel zodat ik ook schroefdraad kan snijden, zwaardere spindelmotor) en wat plaatwerk is het niet…

de EMCOturn 120 moet er zo uit komen te zien… de besturing bouw ik onderin wel weg, ruimte genoeg, op de 30 Liter koelmiddeltank na is 't leeg en er zit zo’n 0.6-0.7 m³ ruimte onderin.

je vraagt je wellicht af… is ie nou machinebouwer of horlogemaker… eh… de aanpassingen aan de machines moeten het makkelijker maken om betere onderdelen te maken.

Voor de toekomst heb ik nog wel wat machines op mijn verlanglijstje…maar goed… daarvoor zal ik eerst het budget bij elkaar moeten klussen…

deze staat bovenaan… een EMCO VMC 200 CNC Freesbank… in deze staat zit er dezelfde besturing op als op de EMCOturn 120 draaibank, maar mezelf kennende, omdat mijn Beagle VMC 2814 ook al op EdingCNC draait…
deze machine is wel flink groter dan de Beagle, en hij heeft een “Disc” wisselaar met 12 gereedschappen…en dit soort wisselaars is razendsnel…

Ik begin me ook af te vragen waar ik 'm kwijt zou moeten… want… ik heb maar 32m²… :rofl:
komt tijd… komt raad… 't is wel dat ik met zo’n machine ook titanium en staal te lijf kan gaan met freesjes dikker dan 4-6 mm.

15 likes

Zoeken waarschijnlijk naar een speld in een hooiberg en veel detail zal er niet online te vinden meer zijn. Vaak zijn er nog oude knarren bij wie de kennis tussen de oren zit. Op zich wel weer een uitdaging om hem aan de gang te krijgen. Ben benieuwd.

Jeetje wat een uitgebreid technisch verhaal.

4 likes

Met een machinepark zoals die van jou moet je toch bakken aan geld kunnen verdienen, want eigenlijk kan je daar bijna alles maken?

Ik wist niet dat je zo veel had! mooie setup! In de toekomst ga ik ooit nog eens op jacht naar een kleine CNC draaibank.

8 likes

Allemaal razend interessant maar hoe zit het met de tooltjes? Misschien in dit geheel een beetje irrelevant maar ben toch benieuwd🙈

11 likes

Ontzettend flauw om daar in dit topic steeds weer over te beginnen. Dat doe je maar per PB.

15 likes

Zoals een aantal posts eerder gezegd:

@Arie_Kabaalstra is dus in totaal 5 prototypes aan het maken. Hij heeft een paar voor de productie benodigde boortjes nog niet binnen. De overige grondstoffen zijn wel binnen, al zijn er nog meer sleutelringen nodig, die komende dagen worden gehaald.

Als alles binnen is en de prototypes zijn oké (lees: de programmatuur functioneert en er komen geen rare zaken meer naar boven), dan start de productie.

Dit was gewoon hierboven te lezen, maar ja… het is kennelijk zó leuk om verder te zeiken tegen Arie…

Rolex heeft een jaar nodig om 1 horloge te bouwen. Arie een paar weken voor 200+ tooltjes…

EDIT: ik ben ook weleens kritisch tegen Arie omdat ik bepaalde zaken t.a.v. de bedrijfsvoering anders zie. Dat bedoel ik stimulerend. Hier wordt het soms gewoonweg zeikerig.

11 likes

En dan liggen “we” mooi op schema om de eerste X uit te leveren in de week van 11 oktober.

4 likes

:see_no_evil:

1 like

Ik meen het hoor. Daar is het grote Boor-, Frees- en Bloemkooltopic niet voor bedoeld.

3 likes

Als je denkt dat ik hier bewust op een zeurderige manier probeer om Jan onderuit te halen dan ken je me niet. Heb zelf direct een tool besteld.

Toen er een beroep werd gedaan om zijn horloge te fotograferen, ook weliswaar nog een prototype, heb ik dat ook gedaan voor Jan. Ik wens hem alle succes maar zie hier ook weer dezelfde valkuilen voorbijkomen en ik hoop dat ‘we’ hem daarvoor kunnen behoeden.

11 likes

Ok, als jij het niet zo bedoelde als het op mij overkwam, dan heb ik niets gezegd.

De afgelopen dagen is er veel gezeurd over de leverdatum, dus er zit wel wat irritatie bij diverse mensen op dat punt.

In de week van 11 okt. zou de uitlevering moeten starten. Laten we daarop focussen.

2 likes

Klopt, laten we focussen op het resultaat, wat dat betreft vond ik nog een opsteker want ik liep tegen een vergelijkbaar tooltje aan en dat is ook niet goedkoop. Dus go Jan.

5 likes

En staal i.p.v. titanium!

2 likes

Ik zou dit zo hebben besteld als ik dit eerder had gezien.

Al wil ik bergeon inzetjes… passen die ook in dat ding?

1 like

Domme vraag: maakt dat veel uit?

Geen idee, als de schroefdraad generiek is dan denk ik het wel. Maar alle ogen zijn gericht op Jan dus vooruit met de geit.

Eens, maar het kan natuurlijk ook in 1 stuk zijn gemaakt.

Eens. Vandaag 5 prototypes :stuck_out_tongue:

1 like

Geen oogje voor aan de sleutelbos hè!

1 like