Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Het moet wel een tooltje blijven natuurlijk :slight_smile:

Succes!

3 likes

Ja, tooltje, want bij een binnendraaibeitel denkt de gemiddelde draaier aan een boorbaartje van minimaal 12 mm. Fijne units zijn dat… maar te groot voor dit werk…
Gaten kleiner dan dat… die boor je… is ook de algemene stelling…
maar, als het zuiver moet, en tot een bepaalde diepte, en er zijn de nodige eisen aan het oppervlak… Dan ga je die gaten voorboren, met een boortje van 4.5 mm, en dan draai je ze uit…

met deze fijne unit… 't dingetje heeft een diameter van slechts 4mm, er zijn horloges met kronen groter dan dat… :rofl:
deze heb ik zelf geslepen uit een botte frees… botte frezen zijn geen afval, maar ruwmateriaal om allerhande kleine snijgereedschapjes van te maken (zoals ook de groef en steekbeiteltjes die ik voor dit tooltje gebruik

deze 2 fijne units dus… Beiden ook geslepen uit een stukje ø4 mm hardmetaal

6 likes

Nog eentje voor’t slapen gaan… 'k ben nog niet helemaal tevreden over het programma voor het frezen van het oogje… de zijkantjes, da’s wel Ok… maar het gat… dat gaat nog niet lekker…
Morgen maar eens kijken hoe het gaat als ik van 2 kanten boor, dan heb ik ook minder braamvorming bij het doorkomen van de frees…
de bewerkingsvolgorde wordt dan:
één kant voorbewerken, 180° roteren, andere kant voorbewerken, 90° draaien, gaatje boren tot net over de helft, 270° roteren, gaatje boren vanaf de andere kant (herhaling van dezelfde boorcyclus), en dan 0° Nafrezen, en 180° nafrezen… dat moet het dan wel zijn…

't probleem ligt em in het diep boren… dan kan de frees zijn warmte niet kwijt… en dat wil je niet… als ik vanaf 2 kanten werk, gaat dat denk ik beter…

30 likes

Ziet er toch al netjes uit zo op t eerste gezicht!

3 likes

Zeker weten! :+1:

Ga er ook eentje bestellen

1 like

:face_with_monocle:

1 like

Bestelling 219 Geel met Bergeon inzetjes

4 likes

:ok_hand:

Kan onze Arie weer frieten downloaden.

4 likes

Snap niet precies wat er met frieten wordt bedoeld. :joy:

Kan misschien te maken hebben met provincie verschil.

1 like

Niet weer… in het andere topic meer dan 100 berichten over friet/frites/patat/patates frites hebben we het wel gehad hoor.

Ik vind vooral de nieuwe foto’s van de prototypes met het nieuwe oogje gaaf. En super dat hij er meer dan 200 heeft verkocht. Dat lijkt me een fantastisch succes. Top @Arie_Kabaalstra en @Ruud

2 likes

Ik had vorige week een patatje. Dat is wel weer even genoeg.

Als de discussie weer oplaait heb je meer aan popcorn.

Maar on topic… Wat is de stand? Hoeveel tooltjes?

:thinking::rofl:

1 like

Misschien spreekt het (mij) meer tot de verbeelding als je eens zo’n freesje of boortje een naast een lucifer of zo, fotografeert?

Ziet er goed uit Jan, top, goed weekend en probeer tussendoor ook nog een beetje te ontspannen.

2 likes

In iedere boorset zit ook wel een boortje van 4mm. Natuurlijk een ander stuk gereedschap, maar de maatvoering kan ik me best goed inbeelden :stuck_out_tongue:. Iets kleiner dan een lucifer.

1 like

…Worden in geval van HM terug verkocht aan 16 euro per kilo. Kan alweer iets meer zijn ondertussen.:upside_down_face:

Laat ik nou niks te doen hebben :joy:

10 likes

Top, ik had die dingen nergens in huis liggen :stuck_out_tongue:. In mijn gedachte waren ze een stukje dikker, maar meten is weten zie je wel weer.

1 like

Ik ga dat beiteltje even niet uit de machine halen natuurlijk, maar’t bovenste staafje metaal is … nee… was een 1 mm freesje de onderste is geslepen voor gebruik in een langsdraaibeiteltje

Zo’n Unit dus… die gebruik ik op de EMCO Compact 5 CNC Draaibank

een kist vol mechanische horloges, en dan een Digitale schuifmaat?..Ik meet Analoog…nooit lege batterijen…

8 likes