Lollig om te zien hoe men hier onderling aan het ruziën is wie mij de grootste eigenwijs vindt… 
Vandaag even rustig aan gedaan… 't is “weekend” naar het schijnt…
'k ontdekte vanmiddag nog wel iets vervelends…
Als ik op de EMCOturn 120 in een programma een M30 commando zet… dan wist ie alles wat er verder nog onder staat… en da’s wel Kødt… want… voor de body is het zo dat ik eerst de ene kant draai, dus vlakken, gaatjes boren met ø3 en ø2.6, 't stuk voor de buitenschroefdraad, en de groefjes… dan kan ik em afsteken…
dat doe ik laten we zeggen 200 Keer… dan ben ik een kleine 5 meter titanium verder, en dan moet ik de andere kanten nog gaan bewerken… en dat is alleen maar op lengte draaien, gat ø3 boren (want met ø2.6 ben ik vanaf de andere kant al diep genoeg gegaan… 'k “prik” em er alleen nog even in om de braampjes weg te poetsen, 't stuk voor de schroefdraad draaien… en dat is het dan…
Dus… ik had bedacht… ik zet een \ voor de regels waarbij ik een beitel als aanslag voor de lengte gebruik… want dat is voor de 2de bewerking niet nodig… die aanslag zit in de spantang. en dan zet ik een M30 in het programma… en dan stopt ie daar…
Helaas… dat ging goed voor de bodies die ik tot nu toe heb gedraaid… ik wilde er vandaag nog een paar gaan maken… maar de onderste helft van het programma is dus nu verdwenen…
Leermomentje… (en weer een reden om de machine zo snel als mogelijk om te bouwen naar EdingCNC)
Wat Wél goed ging vandaag…
'k had nog wat restanten Aluprofiel liggen van een aantal werkbankprojecten…
een kort stukje door’t gat in de machinebeplating, een langer stuk aan de buitenkant er tegenaan geschroefd, en zo zit dat dan vast…
't is net Fischer-Technik, ik kan daar dus zo allerhande andere stukken materiaal tegenaan schroeven, zoals een lang stuk 80x 40, en in de groef ligt nu een Meterlengte Titanium,
Dat voorkomt dat de boel gaat zwabberen als ik de machine naar 1600 Toeren jaag… 't maakt alleen een teringherrie…maargoed… daar heb ik oordopjes voor, en morgen haal ik wel even een metertje Tyleenpijp… dat dempt wel een beetje.
Gebaseerd op de ervaringen die ik hiermee op ga doen, ontwerp ik dan gaandeweg wel een definitievere oplossing…
Eerst maar eens een programma voor de voorkant, en een programma voor de achterkant van de bodies maken… en die morgen maar eens vol goede moed induimen…