Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Net even in orde gemaakt… spantang met aanslag op de freesbank… kan em zo ook op de draaibank zetten…

4 likes

Na operatie “schoon schip”

Operatie Spic & Span…

De Freesbank even leeggebaggerd, en alles even een verse lik olie gegeven, en wat klein onderhoud gepleegd.

en ook de EMCO Compact 5 CNC even uitgegraven…

de score tot nu toe… 50 stuks… net begonnen aan de 2de lengte Titanium.

Ook even een filmpje geschoten… maar dat moet ik eerst nog monteren… 't boren gaat niet zo snel, da’s kijken hoe verf droogt…:smiley:

33 likes

Lekker de vaart zit er goed in! Kan bijna niet wachten. :innocent:

1 like

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!!

1 like

Eerlijk is eerlijk: dat is een mooi resultaat. Heel benieuwd naar het uiteindelijke product. :ok_hand:t2:

2 likes

Dat ziet er verdraaid goed uit

5 likes

Maar, dit is nog een tussenfase toch? Want het kleuren, buitenkant eraf draaien en schroefdraad tappen toch? Het ziet er wel al goed uit.

2 likes

Tussenfase?.. eigenlijk fase 1…

Als ik er 100 heb (eerste batch), dan zet ik de spantang in de EMCOturn 120, en ga ik verder met het programma dat de andere kant bewerkt… dat duurt wat minder lang,
Want, het tweede programma is alleen vlakken, diameter voor de schroefdraad op maat maken, groefje voor de O-ring insteken, en een gaatje ø3 mm boren…

Ik heb vanaf de andere kant diep genoeg geboord met boortje ø2.6, dus komt dat gat ook meteen in orde.

Als ik die “erdoor gestampt” heb, gaan ze mee naar 't Atelier,waar ze eerst zwemles krijgen in de Ultrasoonreiniger, dan ga ik de schroefdraad erop en erin snijden.
Daarna gaan ze weer in de Ultrasoon, en worden ze nagespoeld met heet water.

Dan sorteer ik ze per kleur, en leg ik ze in bakjes…

In de werkplaats ga ik dan aan de dopjes werken, en ook die krijgen zwemles in de Ultrasoon, dan snij ik de schroefdraad erin, weer zwemmen… en dan voeg ik ze per kleur bij de bodies, zodat ze in één keer geanodiseerd kunnen worden…

14 likes

Lekker bezig!!

3 likes

Komt de tweede batch ook nog in de nabije toekomst of gaan de machines dan eerst voor iets anders gebruikt worden?

Bizar trouwens hoe snel je ze eruit draait Arie, complimenten!

1 like

afbeelding

En 50 body’s gedraaid :slight_smile:

4 likes

Liever niet aan dit duo refereren. Dat liep op niks uit … en nu zijn ze allebei deaud.

Mieremet en Klepper… Die lieten ook wat prikken en doorboren.

Ik ben al aan het wachten. :joy::ok_hand::+1: Goed bezig ook leuk om te horen dat je er plezier in hebt en dat je de tooltjes niet met tegenzin maakt. Door plezier te hebben in je werk ben je altijd veel productiever dus ik verwacht wel wat van het eindresultaat in mijn brievenbus. :wink::+1:

2 likes

En we gaan nog niet naar huis… :crazy_face:

Onderwijl…

Plaatje aan het uitbreken voor een achterdekseltje…

De volgende…

19 likes

Leuk om te zien dat je zo lekker bezig ben Jan. Je heb duidelijk de smaak te pakken.
Hopelijk kan je doorpakken en komen er wat meer opdrachten.

2 likes

Mwah… Ja… alles loopt zoals het moet lopen… alleen dat boren… dat duurt me eigenlijk te lang…

Toch maar eens even zoeken naar hardmetalen boortjes… , al zijn ze 5 keer zo duur, als je er 5 keer zo snel mee kan boren… (en dat gaat best lukken denk ik), dan kost het qua gereedschappen netzoveel, maar qua arbeidsloon… Juist… veul minderder…

en daar wordt Arie pas echt een blije jongen van…

Net even "Tante Google geraadpleegd… Hoffmann…vanaf 5,90 voor een boortje 2.6… hardmetaal, korte uitvoering… die moe’k hebben… je wilt in taaie metalen een zo kort mogelijke boor, zodat ie niet gaat torderen…

zojuist besteld…

Terwijl de draaibank lekker stond te snorren… even een titanium schijfje uitgeknaagd, wordt een achterdeksel voor een Pontiacje… 'k heb em ruim genomen… beter er iets meer af moeten draaien, dan een nieuwe moeten maken…

Werkbankje ook op orde gemaakt… handboeken voor de draaibank in het ladeblokje gelegd… opgeruimd staat netjes…

die tweede batch?.. die gaat er zo snel mogelijk achteraan… Gang is alles… ik heb nog wel een tussendoorklusje, maar die kan ook (of eigenlijk beter) op de kleine draaibank… op’t “Vijfje” dus… die heeft immers een programmeersysteem waarbij ik gewoon een bewerking kies, de maten invul, en op start druk… op de “120” moet ik echt een heel programma schrijven, en het corrigeren van de gereedschappen is ook wat omslachtiger…

de “5” is echt een fijn draaibankje voor “effe snel” klusjes… zoals vanmiddag het draaien van een aanslagbout voor de spantanghouder

Dat zou wel fijn zijn… om eerlijk te zijn… zit ik de laatste dagen bijzonder lekker in mijn vel… meerdere machines tegelijk… onderwijl heel de werkplaats opgeruimd.
Morgen wil ik weer vroeg in de werkplaats zijn… 'k heb nu 60 stuks… ik streef ernaar om morgen de 100 aan te tikken… , zoals bovengenoemd, Ik heb een paar Hardmetalen boortjes besteld, we gaan eens kijken…

de website belooft een snijsnelheid van 15 meter/min voor deze boren in Titanium, momenteel met HSS-Co zit ik op 2 meter… laat ik het voorzichtig doen, en ze op 12 meter inzetten… dan gaat boortje 3 van 240 toeren naar YIPE! :astonished: 1440 toeren… 'k moet even uitvlooien hoeveel per omwenteling ik kan voeden… momenteel 0.03mm/omwenteling… maar ik denk dat ik er wel wat meer voor kan zetten…

Dat gaat me veel, nee heel veel tijdwinst opleveren…

voor nu?.. eerst maar eens een biertje… en dan kijken of mijn bed er nog staat… 't is alweer heel wat uurtjes geleden dat ik er uitkroop…:slight_smile:

20 likes

Goed bezig man!

En wederom… geniet (effe) van je biertje! :beers:.

1 like

:ok_hand:

Zo zie je maar… Als je bezig bent blijf je bezig en krijg je weer nieuwe energie. Niets zo klote als lege dagen

4 likes

net even doorgerekend… met hardmetalen boortjes zou ik ongeveer een derde van de tijd nodig hebben… die boortjes zijn dus in no-time terugverdiend…
Ik denk dat ik er verstandig aan doe om in de komende tijd de meest gangbare maten aan te schaffen… zodat ik sneller kan inspelen op allerhande producten…

maar… nu is het inderdaad tijd voor een biertje!

5 likes