Vind zijn stijl wel lekker clean
Woordgrappen zijn ook de mooiste grappen…
“Waar schilder je een onderzeeër mee?.. Zinkspray!”
om een relevante aan te halen…
Overigens… heb ik net bevestiging gekregen van de groothandel…
en da’s dus niet het bedrijf waar ze dit:
Verkopen…
maar de Hardmetalen boortjes komen Morgen…per UPS… da’s een koeriersbedrijf die wel stipt leveren…
Dan kan’t gas er echt op…
Ik weet dat het de bedoeling was om vanaf vandaag te gaan leveren, maar de inzetjes zijn er ook nog niet…
En, met de Rikketik, komend weekend heb ik ook nog wat drukwerk dat vandaag, uiterlijk morgen de deur uit moet…
Deze klus is leuk, maar ik moet ook zorgen voor werk op de langere termijn tenslotte.
Eigenlijk zit ik nu wel in een rare situatie… had ik vroeger alle tijd, en geen cent te makken… momenteel is het andersom.
Klagen doe ik niet… ik zit momenteel wel een stuk lekkerder in mijn vel.
Dokter ik heb last van drijven…zal een tube zinkzalf voorschrijven
Herman Finkers…
Blij dat je tegenwoordig zwemt in het geld.
Nou… dat ook weer niet… maar 't neemt wel de nodige zorgen weg…
Ehm, zo’n ruim 150 mensen van HF hebben vertrouwen in je uitgesproken in woord en met daad, dan zou ik zeggen dat dit toch wel meer dan leuk zou moeten zijn. Er spreekt geen gevoel van urgentie uit in ieder geval, en dat verbaasd me.
Een internationale carrière kan je dan wel op je buik schrijven.
Die urgentie is er zeker wel, begrijp me niet verkeerd, maar met “leuk” bedoel ik ook de uitdaging, een uitdaging die ik lang niet meer gehad heb…
't optimaliseren van een productieproces, om de boel snel en goed te maken, daar horen ook die hardmetalen boren bij… om je een idee te geven… het draaien van 1 naafje duurt nu, door het gebruik van HSS boren zo’n 7 minuten… 't merendeel van die tijd wordt opgesoupeerd door het boren… dat gaat gewoon retetraag, omdat ik anders in no-time mijn boortjes frituur.
Nou zijn die dingen niet duur, maar verwisselen kost ook tijd…, stel ik het zo in dat ze heel blijven… in elk geval voor 100 stuks… dan scheelt dat aanzienlijk in de tijd voor het verwisselen, maar duurt het gewoon langer… te lang naar mijn zin…
de Hardmetaalboortjes kunnen 7 keer zo snel ingezet worden… dus… 1400 toeren in plaats van 200… en daarmee gaat de voeding ook een factor 7 omhoog, omdat ik die in millimeters per omwenteling programmeer
die voeding staat nu op 0.03mm/omwenteling… met 200 omwentelingen per minuut boor ik maar 6 mm per minuut…, dat wordt 42 mm per minuut… met hardmetalen boren…
Dat soort dingen uitvlooien… dat vind ik dus “leuk”
Make that the cat wise…
Waarbij ik vergat te melden… Tuurlijk… die 150+ mensen die dit tooltje besteld hebben… dat zijn de belangrijkste personen in dit verhaal… da’s uit het bovenstaande misschien niet op te maken…
Maar!.. zij zijn de mensen die 't vertrouwen hebben, en de financiën hebben verstrekt om dit alles mogelijk te maken…
en daarmee zijn zij de belangrijkste schakel.
Ik spreek/schrijf daar niet altijd over, maar dat is wel de constante achterlliggende gedachte in mijn hoofd… een hoofd dat vol zit met van alles en nogwat… zoals eerder beschreven, leverantieperikelen, Drukwerk voor de Rikketik, en alle andere nog in de achtergrond lopende zaken.
't strekt te ver om daarover hier te veel uit te wijden, omdat daardoor ook het (verkeerde) beeld zou kunnen ontstaan dat ik me niet volop inzet voor de meest belangrijke zaken.
Ik ben min of meer van de ene op de andere dag in een situatie gekomen waarbij ik op korte termijn allerhande zaken moet regelen om de gang erin te houden., en dat moet ook even een plekkie krijgen…
Ik zit te denken dat, als je niet het gehele proces van productie en voortgang, in dit topic had gezet. Je de eerste batch stiekem op de Rikketik had kunnen verkopen en HF pas daarna had kunnen leveren.
Dat had gekund… maar dan hadden we het doel van dit forum voorbij geschoten…
dan was er geen gelegenheid geweest voor het doen van suggesties, het finetunen van het ontwerp, en algemeen geneuzel over wat ik die avond gegeten heb… (vanavond was het Pittige tomatensoep… van oorsprong gewone tomatensoep, maar ik heb er wat tabasco in gedaan… )
Ordernummer 191 en ik wacht rustig af…
Iets met wat in het vat zit en niet verzuren…
Succes met het vervolg Arie!
Zodra er ook maar weer één streepje vooruitgang geboekt gaat worden, dan maak ik jullie hier meteen deelgenoot van…
Jammer genoeg heeft mijn huurbaas de Router nog niet opgehangen in de werkplaats… , anders kon ik daar betere updates maken “live vanuit de werkplaats”… dat moet ik nu doen met mijn Telefoon, en da’s gewoon geklooi met dat schermtoetsenbordje… ik haat die dingen… en… omdat mijn telefoon ook geen Infrarood meer heeft… kan ik niet even een episteltje typen op mijn Psion 5… zoals ik dat vroeger wel deed…
'k wil een nieuwe telefoon…
Psion 5…… dat is de vorige eeuw.
Dit dus…
Klarna vraagt of ik wil betalen maar denk dat het niet zo urgent is…
Dit was een goeie set geweest lijkt me…
Zorgen voor werk op de lange termijn ís deze klus afmaken binnen de (zoveel als mogelijk) de voorgespiegelde termijnen.
Ja… klopt…'k heb em in de vroege jaren van de 21ste eeuw veel gebruikt… in combinatie met een Ericsson telefoon, en later een Nokia, beiden met Infrarood…
'k kon er toen al (2001) overal mee het internet op, E-mailen, Faxen, 'kon em gebruiken als “Speeddialer”, Tekstverwerken, Spreadsheets, Agenda, Database., en dan nog wat applicaties die ik gedownload had, en nog een handvol zelfgeschreven applicaties.
kleppenstellen van mijn motor?.. Psion mee… Spelingen meten, invoeren in een sheet, stelhoedjes meten, ook invoeren… en dan kwam onderaan te staan wat er in moest om 't goed te krijgen… dan hing ik em aan de PC, en drukte het Sheetje af… dat ging dan met de stelhoedjes mee naar de motorzaak, waar ik ze omruilde… thuis de boel erin zetten… klaar… dat was wel fijn om zo te werken…
en… omdat ze RS 232 ondersteunen wil ik gaan kijken of ik de 2 machines die ik heb die nog met RS232 werken, kan aansluiten op de Psion, om zo de CNC programma’s erop te zetten… een Psion start sneller op dan een PC, en ik kan dan mogelijk met de Psion de bestanden op de machines zetten, of ze van de machines downloaden, en ze later dan weer op een PC zetten, ook met RS 232…
'k mis een gewoon toetsenbord op een Tablet of telefoon, 'k heb wel een Bluetooth toetsenbord gehad voor mijn Tablet, maar die dingen neem je niet even mee in je broekzak… mijn tablet wel… die’s maar 7"…
Ben ik zo gehecht aan “ouderwetsche” dingen?.. mwah… laat ik het zo stellen… ik heb nog een aantal ouderwetse dingen die nog altijd werken… dus waarom zou ik stoppen met het gebruik ervan?
een Draadvonkmachine die een USB Poort heeft… ja… dat kan… maar dan moet ik een nieuwe kopen (of een minder oude 2de hands), of de hele besturing en generator eruit slopen en vervangen voor een modernere… gaat misschien nog wel een keer gebeuren… als dat goedkoper is dan een andere kopen…tot die tijd… als ik met de Psion mijn bestandjes over kan zetten?.. ik vind helemaal mooi!..
De Draaibank… dat staat al vast…de EMCOturn 120 gaat omgebouwd worden naar EdingCNC, ook omdat mijn Compact 5 CNC al jaren op EdingCNC draait… tot volle tevredenheid…
true!..
Daarom hoop ik ook dat de inzetjes zo snel als mogelijk geleverd gaan worden…
hebben we te hoog gegrepen?.. mogelijk, hadden we dit kunnen voorkomen?.. Lastig… als ik dingen kan voorfinancieren… dan wel… maar dat kon dus niet… 'k heb daar wel wat hulp in gehad… er zijn dingetjes voorgeschoten, maar dat kan ik ook niet tot in het oneindige trekken…
Dus moest het bestellen van de inzetjes (toch een serieuze smak geld) even wachten tot Klarna over de brug kwam…
Zal ik dan ook even kijken naar welk order nummer jij hebt?.. denk dat de levering dan ook niet zo urgent is… … of mag ik niet zo denken?..
Van mezelf mag ik dat in elk geval niet… Nu alle puzzelstukjes zo’n beetje op hun plek gevallen zijn. is het voor mij zaak om “die klepel naar benee” te trappen… zoals Tom Coronel het pleegt te zeggen… en dus op zo kort mogelijke termijn te kunnen beginnen met uitleveren…en daarbij wil ik geen onderscheid maken in mensen die vooruit of naderhand betalen… dat boeit me namelijk niet… iedereen die besteld heeft, en nog gaat bestellen, is voor mij gelijk…
Onder de bestellers zit ook iemand waarmee ik in het verleden wel eens “een flink verschil van mening” heb gehad… van zijn kant gezien, is ie daar klaarblijkelijk overheen gestapt, en heeft ie er een besteld… nou… dan denk ik… misschien… …moet ik gewoon als ik er genoeg klaar heb… eens in de auto stappen… en em persoonlijk gaan overhandigen… en eens een bakkie koffie gaan nuttigen met em…
…en daarmee zijn zij de belangrijkste schakel.
Ik spreek/schrijf daar niet altijd over, maar dat is wel de constante achterlliggende gedachte in mijn hoofd… een hoofd dat vol zit met van alles en nogwat…
Mooie samenvatting en getuigenis van inzicht. Ik duim voor u.