Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

image

6 likes

een shaggie?.. nee… shaggies en sigaretten zijn in mijn optiek de “prostituees onder de rookwaren”… 't snelle genot, en daarna worden ze vertrapt…
bovendien… je kostelijke tabak in een stukje papier rollen?..

Desalniettemin, vind je wel een pakje vloei op mijn werkbankje…, maar da’s omdat de dikte van vloeitjes 0.03 mm is, en daarmee is het een veel gebruikt middel om gereedschappen af te stellen.

een Geurkaars of Wierrook was 't ook niet wat ik aanstak, Waar ik dan wel een aansteker voor gebruikte?.. doorsmelten van de draad van de draadvonkmachine had nog gekund, maar daar gebruik ik een Zippo voor…

Nee… Ik had even een pijp gestopt met Amphora Full blend., en daar moest even de brand in…

Ze doen maar… je zou dat kunnen zien als toegeven dat ze er in den beginne volkomen naast zaten, zodat ze nu wat nieuws moeten verzinnen om te kunnen blijven zeuren… want toegeven dat ze ernaast zaten… dat zullen ze nooit doen natuurlijk :rofl:

Dan moet je wel een heel grote blaas hebben… dat je al zo’n beetje 3 minuten nodig hebt voor de “kleine boodschap” :joy:

Da’s wel een idee ja… QR Code ofzo?.. Linkje in de webshop?.. moet ik even naar kijken…

Ja… maar een set ringetjes, da’s “Stukswerk”, en dan wordt de voorbereidingstijd 100% doorberekend in de prijs van elk onderdeeltje…, dit is seriewerk… en ik ga er vanuit (hoop) dat ik er in de toekomst nog veel meer ga maken, al is het maar als “Goodie” bij een horloge.

Beide… ik heb 30 Liter water in een tank onder de machine, en daar zit 1 liter Kroon Emtor Koelemulsie in

7 likes

Zo… 'k kan wel weer 30,- uitgeven om een hardmetalen centerboor te kopen, en dan weer een paar dagen wachten… daar had ik even geen zin in… dus zelf maar even een centerboortje geslepen uit een stukje hardmetaal… die zat ik straks even in de machine, als ik naar de werkplaats ga.

'k ben daar nog niet geweest vandaag… 'k had hier thuis nog wat dingetjes te doen… maar straks gaan we weer los!..

de eerste batch is 25 stuks, 't zal krap worden om ze deze week nog de deur uit te krijgen…de Inzetjes zijn nog altijd niet binnen… even kijken wie ze zonder heeft besteld, dan krijgen die even voorrang…zodra de inzetjes binnen zijn, ga ik die in orde maken.

8 likes

Top, stuur maar op. :+1:

1 like

jemig 231 alweer, toevallig mijn geluksgetal :wink:

2 likes

NFT, als we toch hip gaan doen?

Ik zat meer aan NSFW te denken.

7 likes

Jij moet niet denken :face_with_monocle:

1 like

NFT? Het zal wel…

Anyway…

De nieuwe centerboor zit in de machine.

En… hij doet het!.. moest ook wel… ik heb in mijn leven al heel wat boortjes geslepen. Waarvan ook een aantal uit een stukje rondstaf.

Nu zorgen dat dit.

Hier linksboven op het scherm komt…

7 likes

Ow, ik heb nr 648

Nou… die hele lap code staat erin… 't nieuwe volhardmetalen centerboortje zit erin, 't nieuwe volhardmetalen boortje 4.5 zit erin… 't binnendraaibeiteltje zit erin…

Gelukkig heb ik een aantal van die spanblokken

zodat ik de boortjes en binnendraaibeiteltjes gewoon kan laten zitten, en het hele blok verwissel.
Hierdoor kan ik de offsets van die gereedschappen op andere plaatsen in de gereedschapstabel zetten… 't binnendraaibeiteltje ø4 mm, dat ik een poosje geleden al liet zien, staat in de tabel op plaats 10… waar ik em op de Wisselaar zet, mag ik zelf weten, nu zit ie op positie 7, dus roep ik em op met T0710 (positie 7, offset 10)… geweldig systeem!..

Terwijl ik dit epistel zit te typen, staat de oven beneden een Pizza te verstenen, zodra ik die gedownload heb, ga ik weer terug naar de werkplaats… 't programma eerst in Dry-run aflopen, en als dat allemaal klopt… Staaf Titanium in zijn achterste, en Gas erop!

6 likes

Ik hoop dat de niet verkoolde pizza gesmaakt heeft, hier in ieder geval wel. Al was ik even de tijd vergeten terwijl ik nog even wat mailtjes aan het beantwoorden was. Prettig weekend en succes zondag.

1 like

Gaaf filmpje Jan! Heb nu al zin om het ding aan mijn sleutelbos te gaan hangen! Ik was helaas een late adaptor, mijn bestelling zit in batch 2, maar kom ze komende zondag bij je stand graag bewonderen!

1 like

Zo… ben net uit de werkplaats… wat er precies misging weet ik niet… maar 't binnendraaibeiteltje wilde niet lekker snijden… waarschijnlijk het gevolg van een typefoutje mijnerzijds…ik kwam in een cyclus een parameter tegen die Negatief geprogrammeerd moest worden, en hij stond positief… ook stond de geometrie van de beitel niet goed ingevoerd… daar moet ik toch eens een cheat-sheet voor maken… de beitelorientatie… Maar goed… da’s ingesteld… 'k heb toch nog even 4 dopjes kunnen draaien, alleen de laatste 2 zijn aan de binnenkant wat aan de krappe kant… kan ik met de hand nog wel uitboren… dus dat is geen probleem… 'k heb dat gereedschap in elk geval in de machine toch even 0.12 mm bijgesteld… dus dat zou morgen goed uit moeten komen…

Ook waren de groefjes in de prototypen nog niet diep genoeg… dat zijn ze nu wel…

Ik heb de Instelbladen in Google Sheets gezet, zodoende kan ik ze in de werkplaats inzien op mijn telefoon, en als de Router is opgehangen ook op mijn Tablet, of op de PC.
Realtime aangepast als ik wat verander… da’s wel handig… en zo bespaar ik heel veel tijd bij het omstellen van de machines…

Hier wordt Arie ook vrolijk van… precies op maat…

en ook het programma voor het precies op lengte draaien en afronden van de dopjes is klaar, 't enige wat ik er nog aan zou kunnen toevoegen is een “Voorpositioneer” regeltje, waarmee ik mijn beitel naar een bepaalde positie stuur, zodat ik het dopje dan tegen de beitel zet, en dan de klauwplaat sluit… frommel ik er morgen nog wel even in… dan hoef ik dat niet elke keer met de hand te programmeren… Dialoogje in het programma zetten… overlengte invoeren, dan gaat de beitel naar die positie, doppie tegen de beitel, start heien… en doorrrrrr…

Ohja… die heeft zeker gesmaakt… Pizza Salame stond er vandaag op het menu…

5 likes

Is de eerste batch nu dan minder mooi?

Dat is altijd zo hè, hoe later in het productieproces hoe mooier en beter is het eindproduct.
Ik heb ooit een keer één van de eerste Volvo v50 gehad pffff.
Doe maar rustig aan, finetune de programmering. Ik heb alle tijd.

4 likes

Gezien de tijdstippen die jij nog bezig bent: misschien iets meer nachtrust “pakken” ? :wink:

3 likes

Ik kom wel aan mijn uren slaap, maak je geen zorgen :slight_smile:

Typefoutjes zie je snel over het hoofd…

1 like

Naar aanleiding van je filmpje heb ik twee opmerkingen:

• (Vol)hardmetaal boren liever niet terugtrekken, dat vinden ze over het algemeen niet fijn. Beter iets meer voeding geven zodat de spanen beter breken.

• Met het oog op beschadigingen zou ik afsteken tot een paar tiende en het tooltje met de hand afbreken. Dan zit je wel met een braampje/puntje aan het uiteinde maar dat vijl je sneller weg dan een deuk op je product.

3 likes

Oeioeioei…

5 likes