Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Kun je ook eens laten zien hoe je de schroefdraad in de bodies draait? Daar ben ik wel benieuwd naar.

1 like

Dat heeft Fanuc manual guide ook, erg fijne besturing waar iso en dialoog door elkaar gebruikt kunnen worden.

Na een G41 of G42 moet altijd een verplaatsing plaatsvinden groter dan de neusradius van het gereedschap en of dat in voeding of ijlgang gaat maakt niet uit.

Dat doe ik met de hand, en da’s best een gedoe… 'k zet de body in een draaibankje, en dan

image

draai ik dit ding gewoon op de body… 'k hou de klauwplaat met mijn linkerhand vast, en dan draai ik met mijn rechterhand dit ding op de body, tot ie niet meer verder kan… dan zet ik de draaibank in zijn achteruit, en draait ie de snijplaat van de body af… klaar… next!..

niet echt spannend…
voor de binnendraad is het’t zelfde verhaal… behalve dan de M3… omdat mijn draaibankje net genoeg koppel heeft om dat erin te draaien… gewoon op lage snelheid… tapje erin… en dan trekt de body em er wel door… tot vlak voor het einde… bank in zijn achteruit… Volgende!

1 like

Jullie verzinnen die woorden ter plekke, of niet?

13 likes

Dat klinkt idd makkelijk. En doe je dat dan direct nadat de body is gedraaid? Maw, heb je nu 100 bodies met schroefdraad voor de dopjes en schroefdraad voor de inzetjes? Of is dat makkelijker om dat in serie te doen?

Je mag ze ook niet vooraf centeren.

1 like

Doe ik idd ook nooit, met verminderde voeding puntje erin en dan doorduwen. VHM boren zijn wat dat betreft net mensen :wink:

1 like

:+1:

Maar, centeren is minder erg dan terugtrekken.

Pecken is beter om je spanen te breken.

Wordt altijd zo’n zooi he.

1 like

Degene die deze merknaam geeft verzonnen komt vast niet uit Italië. :sweat_smile:

3 likes

Fanuc is een Japanse firma, In het Italiaans een niet zo fraai woord?

Zie hier

4 likes

Zo krijgt Fanuc boys wel een extra dimensie.

1 like

Graag on topic verder. Dank.

4 likes

Simpel gezegd: Ieder zijn vak…

Ik denk dat het voor velen geldt, dat men geen flauw benul heeft van wat er voor sommige beroepen aan ervaring, scholing en praktijkervaring nodig is om er echt goed in te worden.

Mijn vader is van huis uit Timmerman/Metselaar, eigenlijk iemand die in staat is, in zijn eentje een huis te ontwerpen, bestekken te maken, en het hele ding te bouwen, en dan dusdanig netjes dat je bij wijze van spreken het behang voorgesneden op lengte kan bestellen, en dat geldt dan ook voor de vloeren.

'k ben van jongs af aan een knutselaar… dingen maken met mijn handen vind ik schitterend, of het nou in hout of metaal is, of met electronica (zij het beperkt).

Metaal, daar heb ik echt mijn hart aan verloren… en ik mag inmiddels bogen op 29 jaar ervaring… en’t is me niet aan komen waaien zeg maar…

ik heb zelf wel die ervaring dat er op je neer gekeken werd als je die richting koos… de Cito toets op de Lagere school wees uit “Atheneum”… ik heb dat 1 jaar volgehouden… Ja… Frans was leuk, andere talen leren vind ik nog steeds leuk, Engels?.. had ik al 3 jaar gehad op de lagere school, dus dat was een “eitje”… Ik kon me niet meer motiveren, en ben na een jaar naar de LTS gegaan… en om me heen hoorde ik steeds “Jee… da’s ook een stap terug!!”, ook naar mijn ouders toe, alsof zij gefaald hadden… mijn moeder liet zich de kaas niet van het brood eten, en zei "'t is juist een grote stap vooruit, hij doet nu wat ie graag doet, met zijn handen bezig zijn… en … kom maar eens langs als ie met zijn huiswerk bezig is… als je denkt dat je op een LTS niets te leren hebt… dan heb je dat goed mis, bovendien… deed ik daar Wis- en Natuurkunde op Havo niveau, om door te kunnen stromen naar de MTS.

Daar kreeg ik weer moeite met mezelf motiveren, omdat de nadruk daar veel meer lag op de “papieren kant” van het verhaal… Werktuigbouwkunde en sterkteleer, daar kon ik me nog wel mee amuseren, en Materiaalkunde vond ik hoewel moeilijk toch een mooi vak…'k ben na 2 jaar van school gegaan, en na mijn diensttijd (ik moest nog) aan het werk gegaan… echter… na 3 jaar daar begon het toch weer te kriebelen… ik kreeg het gevoel dat ik kennis te kort kwam, dus… naast een full-time baan, en 't racen in de weekends (volle kalenders), zat ik weer 3 dagen in de week in de schoolbanken… met als gevolg… in 1998 mijn MTS diploma., en tegen die tijd was ik inmiddels gereedschapmaker… de functie die ik altijd al ambiëerde…
met 't werk in een Medisch bedrijf, kwam daar ook fijnmechanica bij… Pakken we beet… zo doen we dat.
Ik kan met alle kennis die ik door de jaren heen opgedaan heb, diegenen die de LTS een stap terug noemden volledig de oren wassen…

Ik ben overigens net terug uit de werkplaats… er moet ook nog gegeten worden…
Helaas een prob… uitdagingkje met de EMCOturn 120… ik ben er nu achter waarom die binnendraai beitel gisteren brak… de Wisselaar draait niet goed tegen zijn “stopnok” aan.
Dat is wat er gisteren blijkbaar ook gebeurd is…

Even in de boeken duiken om te zien of we dat aan kunnen passen…er zal vast wel een systeemparametertje zijn die dat regelt…

Dit hebben we inmiddels… Nu wil ik er morgen een aantal bij me hebben op de Rikketik… en nu heb ik slechts 2 korte dopjes… Ik ga eerst maar even eten, en dan een nieuwe binnendraaibeitel slijpen, en even kijken of ik de machine dat kan laten doen wat ie moet doen…

image

Ah… Kijk… Indexierzeit… Daar ga ik maar eens even naar kijken…

12 likes

Er kan zomaar ergens een spaantje tussen zitten wat de boel in de war stuurt.