Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Had je met je forumnaam ondertekend? :slight_smile:

2 likes

Ahh, stom van me :man_facepalming:

1 like

Nee, denk het niet

Om eerlijk te zijn, heb ik daar één woord voor… “Werk”… dit is mijn vak, dit was mijn droom, mijn eigen bedrijf… degenen die de hulde verdienen, zijn diegenen, die mij het vertrouwen geschonken hebben door een bestelling te plaatsen.

Ja… ik doe het helemaal alleen… helaas… dat vreet wel tijd… maar ik moet ook beter gaan plannen, da’s iets dat stukje bij beetje wel beter gaat…

2½ jaar geleden, leefde mijn vriendin nog… Die kon me nog wat dingetjes uit handen nemen, en dat was fijn…
Helaas… ze is me ontvallen, en ik zal de kar weer alleen moeten trekken…

een eigen bedrijf opzetten vanuit NIETS, is een haast ondoenlijke taak… 7 jaar lang ben ik bezig geweest…om iets op poten te zetten… 'k heb me 't brood uit mijn bek gespaard, zoals mijn grootvader zaliger het altijd zo kernachtig uitdrukte…

Maar… in die 7 “magere jaren” heb ik wel een aardig machinepark op weten te bouwen, is het perfect?.. neuh… kan ik er mee doen wat ik moet doen?.. Jawel!.. ik pas me wel aan… komt goed… als je ziet wat ik bij mijn eerste werkgever voor een machinepark tot mijn beschikking had… dan heb ik nu echt niets te klagen…

Namen?.,. Rugnummers?..

anyway… ik ben net terug uit de werkplaats… 't is alleen balen dat mijn boortjes 2.6 mm inmiddels beide gebroken zijn… nieuwe zijn besteld… geen 2, maar 4 dit keer…
Boortjes 3 en 4.5 zijn ook extra besteld.

Freesje 4 is ook aan zijn eind… Freesje 3 is gisteren gebroken… dus daar moet ik er ook een paar van bestellen… maar die komen weer bij een andere leverancier vandaan

5 likes

Pfoe, en dat alleen op deze orders? Heb je dan geen harder gereedschap nodig? Tenminste, ik kan me voorstellen dat daar best verschil in zit, maar geen idee wat je nu hebt en of harder materiaal kan.

2 likes

Citaat van Bart Grönefeld: “Wij houden van traditie en traditionele materialen. Silicium hoeft voor ons niet. We willen ook graag de beroepen in stand houden die verantwoordelijk zijn voor het anker, echappement en de spiraalveer. Dat moet geconserveerd blijven. Een mechanisch horloge is net als een klomp. Super traditioneel en een klomp moet je ook niet opeens van carbon gaan maken.”
Ik weet niet waarom ik dit citaat hier plaats …

3 likes

Neem aan dat de relevantie wel snel duidelijk zal worden :wink:

2 likes

Dat eh… “kon je op je klompen aanvoelen”?.. Ik denk dat ik eens een hartig woordje met de broeders Grönefeld moet gaan spreken… :slight_smile:

Ja… ze zijn echt… :joy:

Harder?.. eerder taaier, maar Titanium is gewoon “Lastig” om te boren, tappen is helemaal niet fijn… tenzij je speciale tapjes hebt voor Titanium, dan gaat het nog wel…, maar het kost wel veel kracht… .
'k moet ook behoorlijk diep, alleen boortje 3… die gaat maar 6.5 mm diep ofzo… da’s net 2xD… dat gaat nog… maar 8 mm met 2.6?.. dat is al meer dan 3xD en dan ook nog eens diep in het onderdeel, waardoor spanen een probleem kunnen gaan geven… die kunnen niet zomaar “in’t niets” oplossen…

4 likes

Raar citaat… Begrijp niet wat Bart of jij wil zeggen.

1 like

Zolang ik het dan maar begrijp… :slight_smile:

Dus…

7 likes

Begrijpnix :wink:

Het lijkt me niet correct geciteerd

“Een mechanisch horloge is net als een klomp”

Dus een set van veren, assen en tandwielen is net als een uitgeholde boomstam?

Ik denk dat hij iets gezegd heeft of bedoeld heeft als:

Het maken van een mechanisch horloge of een klomp is een ambacht dat we in stand moeten/willen houden.

1 like

Dat is me vorige week niet opgevallen :laughing: :laughing: :laughing:

2 likes

Zie het hele verhaal:

(Op de site van Henrik, die ook de eigenaar is van HF)
1 like

Precies, en dus niet maken van Carbon. Maar nu heeft Jan twee paar Carbon klompen, dus vandaar de quote.

2 likes

Nee… één paar…maar da’s genoeg. :sweat_smile:

Lopen ze net zo kut als gewoon houten of nog kutter doordat ze geen vocht opnemen van je voeten?

En wisselen? Of kost dat te veel tijd.
Dus eerste stukje met een korter (steviger) boortje, en het laatste stukje met een langer boortje.

Goeie vraag… :+1:

maar ik moet met boortje 2.6 daadwerkelijk door 8 mm materiaal, totale diepte is 14.5 mm, maar de eerste 6.5 mm boor ik met boortje 3, want dat is waar het deel van het inzetje zonder schroefdraad in valt.
in het midden van de body zitten de inzetjes geschroefd, en aan de einden is het gat glad 3 mm, om wat extra steun te geven (en ook zodat de body wat “body” heeft)

Wisselen doet de draaibank automatisch, dus qua tijd?.. 6 seconden ofzo, maximaal…

Het draaien van de body komt neer op: Inspannen tegen de aanslag (beitel 1), vlakdraaien, langsdraaien, centerboren, vlaknadraaien, langsnadraaien, gat boren ø3, gat boren ø2.6, , Groefjes insteken, afsteken… volgende… 3 minuutjes

2 likes

Update: vandaag ben ik vooral bezig geweest met het afwerken van de reeds gemaakte onderdelen, vooral het tappen van de draad in de dopjes kost nogal wat kracht…
'k wil op korte termijn eens gaan informeren of er binnendraaibeiteltjes zijn die ik kan gebruiken om de draad in de dopjes gewoon op de draaibank te maken…
de draad op de bodies… dat valt alles mee… die “ros” ik er zo in… en de draad in de bodies… da’s ook geen probleem… da’s letterlijk secondenwerk…

'k wil in de toekomst toch meer en meer naar Draadsnijden op de draaibank, dat scheelt een hoop gedoe…

'k heb ook een “issue” met de gereedschapwisselaar op de draaibank, contact gehad met de importeur, en die geeft als meest waarschijnlijke oorzaak de Pakking achter de wisselaarplaat, die plaat waar ik mijn gereedschappen op bevestig… die dingen willen bij oudere machines nog wel eens vervuild raken, en omdat ze vrij hard zijn, “loopt’t vuil vast”

klinkt op zich logisch, dus daar gaan we morgen eens naar kijken… nieuwe boortjes zijn inmiddels besteld, nieuwe freesjes ook, dus die komen begin volgende week… hetgeen mij de gelegenheid geeft de reeds gedraaide en getapte exemplaren af te werken en te verzenden…

12 likes