Ik zeg aanvaardbaar, doet voor mij eigenlijk exact wat een hommage hoort te doen. Meer mensen laten genieten van een ontwerp wat anders beperkt blijft voor een selecte groep. Niet gericht op de massa die wilt doen alsof, maar op de liefhebber.
Dit stuk tekst is zo’n enorme contradictio in terminis.
Nee hoor, niet iedere liefhebber kan zich permitteren tot de selecte groep toe te treden. Wil niet zeggen dat het geen liefhebbers zijn.
Bedenking:
Is dat niet nog meer een replica? Die firma heeft ook niets te zien met het UG van vroeger en durft zelfs de naam en het logo op de plaat kleven…
Ze hebben wel voor de naam betaald natuurlijk.
Stemde op aanvaardbare hommage vanwege de datum (alleen op UG), maar is voor de rest een 1:1 copy. Zie nu ook dat zelfs de gedraaide lugs overgenomen zijn.
Ik denk dat in deze polls de term “replica” (illegaal, merknaam ook overgenomen) vervangen moet worden door “fantasieloze 1:1 copy”. Daar zou ik nu dan op gestemd hebben.
Net zoals dat dit de go to auto is voor petrol heads met een smaak voor Rolls Royce maar een kleinere beurs?
Die bestaat ook.
Dat is alvast een belangrijk verschil, maar volgens mij zit daar sowieso nog wel meer bij dan enkel de naam.
Stem gewijzigd.
Ik zie geen ander verschil dan de merknaam.
Maar waarom mag je dan wel een UG polerouter kopiëren en niet een rolex submariner?
Klopt, ze hebben het intellectueel eigendom gekocht ook zover ik weet.
De een is wellicht het meest herkenbare horloge ter wereld. Van het meest herkenbare horlogemerk wat er bestaat. Altijd in de schappen gelegen en genoten van de nodige aandacht.
De ander is een ±70 jaar ontwerp wat dankzij een aantal investeerders, recentelijk onder de aandacht is gekomen. Was het niet voor hen, stond de naam UG nu enkel nog op wat Chinese prul horloges.
Wil je een originele Polerouter heb je 140 opties op C24. Voor een Sub zijn dat er 8.398.
Maakt er niet minder een kopie van.
Smiths als merk heeft er wel een handje van om iets minder illustere klassiekers van grote merken te plagiëren.
Ik denk niet dat UG eigenaar is van de IP van die tank… ![]()
De UG golden / white shadow was enkele jaren eerder dan de Patek Golden Ellipse, en is ontworpen door… jawel, Gerald Genta afaik. Dus ja, die wel.
Edit: Blijkbaar is mijn info mis.
Ik zie dat anders, ik ben een beetje de kunst van op afstand waarderen kwijt hier.
Een liefhebber kan imo een onbe(h of t)aalbaar horloge/ontwerp ook op afstand waarderen en zijn eigen pad binnen andere be(h of t)aalbaar originele horloges en ontwerpen vinden. Er is keuze genoeg qua horloges om je te onderscheiden en je eigen verhaal te vertellen. Creatieve armoede van de koper las ik ooit ergens op een gerenomeerde site, al vind ik dat persoonlijk wel ver gaan, er zit wel wat in.
De aanhaling van selecte groep, en dan toch mee willen ‘genieten’, is status en marketing en heb ik niks mee. Ik maak die keuze iedere dag als ik een horloge media site lees en een nieuw model zie en gaat me prima af.
Daar heb ik geen Smiths hommage of momenteel hype/dure vintage Polerouter voor nodig.
@Hubertje Naar mijn weten is de originele interpretatie van de White Shadow inderdaad door Genta getekend. En inderdaad ook eerder uitgekomen dan de Patek variant. Echter had die een ander ontwerp.
Naderhand zou het ontwerp zijn aangepast naar wat sterk lijkt op een Ellipse.
Even de info die ik zo uit mn grijze massa trek op de maandagmiddag. Andere inzichten zijn altijd welkom.
Wel, dat kan, dan heb ik bijgeleerd!
Dit is ook wel erg lekker hoor… Ik houd wel van die C-cases.
Wat ik online vind is niet heel duidelijk… Ook over de ellipse vorm vind ik bronnen die UG als eerste aangeven.
Zowel de UG ellipse als de Patek Ellipse zijn bij mijn weten van Genta. Wie er eerst was doet er imho niet zoveel toe, Genta zelf vond het design iig verschillend genoeg om ze aan twee bedrijven te verkopen.
Het dikke U logo is van midden jaren 60 en overlapt met de periode dat de Patek ellipse op de markt kwam.
Leuke discussie en een duidelijke algemene mening
thanks.
Kwam deze tegen, de Phorcydes (“kinderen van de oude man van de zee”) PH-2 “LIP”. Het zou een hommage zijn van een LIP duiker, maar ik kan hem niet vinden. Lume bestaat, net als op de Baltic Hermétique, uit blokken in groen, oranje of blauw (en een meerkleurige optie).
Herkent iemand de LIP waar deze Chinees op gebaseerd zou zijn?