Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

Regelmatig duiken er discussies op rond horloges die sterk geïnspireerd zijn op bestaande modellen. Sommige horloges zijn duidelijk geïnspireerd op bekende modellen, andere behouden toch hun eigen karakter. Maar waar ligt nu écht de grens?

In dit topic wil ik graag de ruimte bieden om samen tot inzichten te komen en feedback te vragen op horloges die zij overwegen aan te schaffen, of reeds bezitten. Denk je dat jouw horloge (of eentje die je op het oog hebt) in het ‘grijze gebied’ valt? Post een foto of link en laat een horloge beoordelen.

Gebruik de poll-functie om de mening van andere leden te verzamelen.

:bar_chart: Poll:

• Origineel genoeg
  • Hommage, maar aanvaardbaar
  • Lijkt te sterk op het origineel, replica

Belangrijk: respecteer elkaars mening. Iedereen heeft een eigen mening, smaak én budget.

Dit topic is bedoeld als open en respectvolle dialoog, niet om elkaar aan te vallen. Wat voor de ene persoon een duidelijke ‘no-go’ is, kan voor een ander net een leuke betaalbare instap zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en bijdragen. Laat vooral ook andere horloges zien waarvan je twijfelt of ze binnen de "grenzen” blijven!

21 likes

Ik trap af met dit voorbeeld: Christopher Ward C63 Sealander GMT (witte wijzerplaat in 36mm).
Nog niet in bezit maar staat wel op het lijstje.

Dit horloge kan vergeleken worden met de Rolex Explorer II, vooral vanwege de combinatie met witte wijzerplaat en oranje GMT-wijzer. Wat vinden jullie?

• Origineel genoeg
0 stemmers

4 likes

Ben een beetje bang dat dit topic waarschijnlijk ook wel weer een bepaalde kant op zal gaan…hoe goed bedoeld ook. :man_shrugging:

:popcorn:

21 likes

Ik heb dan ook lang getwijfeld om dit topic te starten.

Maar als volwassenen moeten we toch een beleefde en respectvolle discussie kunnen aangaan? Ik hoop dat met dit topic toch een plaats te kunnen geven.

30 likes

Eens…en ik hoop het ook.

3 likes

Je geeft in elk geval het goede voorbeeld met deze CW. Doe je goed. Denk dat er genoeg horloges te vinden zijn die voldoen aan origineel genoeg of hommage, maar aanvaardbaar

3 likes

Origineel genoeg of toch teveel verwijzing naar de Polar?

30 likes

Ik heb “Origineel genoeg” gekozen voor de CW.
Een ander voorbeeld, Pagani Design

• Origineel genoeg
0 stemmers
1 like

Hmm…ik zit bij deze op de fence. :nerd_face:

2 likes

Die wordt vaak in 1 adem genoemd met de Rolex en de CW. Misschien is de CW entry, de Tudor mid range en de Rolex top range. Je hebt ook nog de Seiko SBSC009 die nog betaalbaarder is maar dan heb je wel hardlex ipv saffier.

Ook een acceptabele hommage zou ik zeggen.

22 likes

Zelfs na 5 borrels denk je bij deze niet “verrek, het is een Rolex!” en daar ligt wat mij betreft ook de grens. Als je van afstand moeite moet doen om het verschil te zien: fout. Alleen een oranje gekleurde GMT wijzer? Prima.

10 likes

Lorier maakt er niet eens een geheim van.
Die omschrijven waar ze hun ontwerpen op baseren. Zo kan het ook

6 likes

Dacht ik spit m’n historie eens door maar kan eigenlijk geen enkel horloge vinden dat hier op z’n plek is. De Tissot PRX komt in de buurt maar valt uiteindelijk ook niet onder deze noemer.

Oh de enige is de CW die @Hieronymus1 al had geplaatst. (maar met zwarte bezel dus die vlieger gaat ook niet op) :sunglasses:

2 likes

In dit specifieke voorbeeld heb ikzelf gekozen voor “Lijkt te sterk op het origineel, replica”. Voornamelijk omdat Pagani meerdere modellen heeft die net iets te veel op het origineel lijken.

3 likes

:popcorn:

2 likes

Is een oysterquartz hommage denk ik.

1 like

Naar mijn mening moet je iedereen inderdaad in zijn waarde laten dus niet afzeiken, niet iedereen heeft diepe zakken om 10k + af te rekenen en laten we eerlijk zijn ik denk dat 80% met een horloge van minder dan 500 is begonnen…

6 likes

Muah. De zoveelste suffe plagiani…

Voor 500 euro koop je ook genoeg originele ontwerpen ipv rolex knockoffs.

4 likes

Dat is hier inderdaad ook niet de bedoeling!

Waaronder ikzelf.

Wie heeft het daar over? Staat er iets van een merk of zo in mijn reactie?