Gelukkig, dan heb ik na werktijd nog even de mogelijkheid om
in te slaan.
Je vergeet de GP leaureato
Ach ik moedig het betere jatwerk in de vorm van een hommage wel aan hoor ![]()
Ik (of beter mijn vrouw) heb het geld meestal niet (over) voor “the real deal”
“Clone Bassie” houd ik dan weer niet van…
In vrijwel alle gevallen is het louter toeval dat die dingen perongeluk op elkaar lijken.
En toeval is geen misdaad.
Eh… Niet echt, die vind ik wel beduidend anders. Hoewel die bracelet weer hetzelfde is.
De VC is ook voldoende anders bij nader inzien.
Er is ook gewoon een eindig aantal variaties op de bracelet (vaak een vorm van H-link of pilvormig) en vorm van de kast…
Tenzij je je in heel alternatieve ontwerpen wilt begeven
Strike?
Niet weer!
Die Steinhart wijzers, dat heeft Rolex toch niet nodig? ![]()
Het gaat mij er meer om wat we er van vinden wanneer een vooraanstaand merk succesvolle ideeën van een ander merk “leent”
Hoeft niet altijd over een lager prijssegment te gaan. Als voorbeeld de Omega Aqua-terra’s kleurtjes nadat de Rolex OP’s er succesvol mee werden.
Zitten in hetzelfde prijssegment (min of meer).
Of je leest gewoon beter.
Niets met hommages te maken, of beweer je prachtige historische merken als bv Omega, Zenith, en Grand Seiko hommages maken?
Dan doe je ze echt te kort.
Doen niet alle fabrikanten dat, niet alleen met horloges maar ook met auto’s bijvoorbeeld… Je moet elkaar immers kunnen beconcurreren…
Wat ik er van vind is dat het in ieder geval meer variatie geeft in details, kwaliteitsniveau en keuze. Hier staat tegenover dat wanneer “geleende” ontwerpen of ideeën te veel doen denken aan het “origineel”, ik het als een inspiratieloos werk zie (zoals aangehaald de RW vs IWC Ingenieur).
Bij veel van je “vergelijkingen” gaat het niet geheel volgens de “het is (bijna) hetzelfde”
volgens jou.
Voorbeeld: de Rolex en de Seiko: zoals ik het zie:
Andere wijzers,kleur en bezel
Zenith en de Rolex: de vergelijking allebei een Panda maar crownguards, kleur wijzerplaat echt anders hoor.
Omega en Rolex
Andere wijzers,kleur en bezel
Oh ja wat zeker het zelfde is: Een kast, een band, een wijzerplaat, wijzers en een binnenkant
Maarre heb jij zelf een Rolex of wil jij er zo graag één?
Alleen een merk met een kroontje zegt niet alles hoor…
Ik zou nooit meer aan Raymond Weill beginnen. Zeer dure en onsympathieke reparatie / after service.
Ik vind het juist best bijzonder dat er zoveel originele ontwerpen zijn voor zo’n klein object.
Het interesseert mij werkelijk echt geen ene moer. Ze lenen, kijken en jatten allemaal wel wat ergens, dat blijf je toch houden. Niet mee eens? Ook goed
maar ik maak mij er niet druk om.
Lekker belangrijk, dat die ene wijzer uit 2026 wel heel erg lijkt op die andere wijzer uit 1965.
Grappig dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat de Zenith Chronomaster Sport niet geinspireerd is door de Daytona, de Pilot door de Aquanaut of de GS GMT door de Explorer 2. De kleuren van de AT’s volgden inderdaad ook echt de kleurtinten van de OP’s.
Of de merken ermee weg komen hangt wat van de authenticiteit af van het merk zelf vind ik. Zenith bv doet heel mooie dingen zonder die modellen en heeft zijn eigen fans zonder die modellen, dus daar kan ik het zeker wel appreciëren. Bij Omega vind ik het inspiratieloos en zijn ze al een tijdje hun richting wat kwijt met hun gehele Seamaster range.
Maar bij RW is het echt spijtig voor het merk imho. Ze waren nochtans goed op weg met hun Millesime, maar wat mij betreft zijn ze weer terug bij af. Christopher Ward heeft ook lang in dat straatje gezeten, maar doen nu echt hun eigen ding en ik kan ze meer en meer appreciëren.
Dus wat mij betreft: weg met dat jatwerk en investeer in consistente productlijnen binnen het portfolio en vooral dan met een eigen smoel. De Speedmaster is een goed voorbeeld, Rolex in zijn geheel. Nomos en Cartier doen dat ook bijzonder goed.
Maar goed, wie ben ik… het zal vast wel verkopen, anders zouden ze het niet doen ![]()