Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

Ik heb met deze wel echt de grens opgezocht, (of ik ben er overheen gegaan) maar ik vind de knipoog zo goed en duidelijk dat ik zelf vind dat het kan.

7 likes

Ik vind dit echt droef.

Beetje dit niveau.

1 like

Garage assembled🤣

1 like

Ik vind hem wel interessant

2 likes

image

Maar why does it matter nu eigenlijk?

2 likes

Gewoon een suffe kopie

3 likes

Ik denk geïnspireerd op deze Jaeger-LeCoultre Perpetual Calendar, maar duidelijk geen regelrechte kopie.

Jouw horloge heeft zeker wel wat, beetje kaal bovenin bij de merknaam, maar wel toffe dingen tussen de indexen :ok_hand:

Dat is een homage zou ik denken. Een hele acceptabele, die neemt zichzelf niet zo serieus.

1 like

Wat is daar mis mee, tof shirt en motor.

Is Longines bij het ontwerpen wat lui geweest?

• Hommage, maar aanvaardbaar
  • Lijkt te sterk op het origineel, replica
  • Origineel genoeg
0 stemmers
3 likes

Vrij generieke plaatopmaak voor 3 subdials met maand/dag/datum complicatie toch?

3 likes

Longines is geregeld wel eens lui bij het ontwerpen.

Maar Omega heeft hier ook wat streverig geweest vind ik. De combo van tachymeter, triple date, beetje veel als je het mij vraagt.

1 like

Dacht ik eerst ook hoor. Maar toen viel me dat maantje op de secondewijzer op, die drukke dial en de plek van de dag/maandvensters en toen zag ik toch wel veel overeenkomsten.

Wist het zelf niet zo goed, dus ik dacht: Daar hebben we een topic voor!

Dat is niet de secondewijzer maar de pointerdate en dat is eigenlijk een vrij standaard wijzer voor een pointerdate, hier bijvoorbeeld bij een vintage Oris:

image

Ik vind de Longines niet heel mooi maar behalve de indeling van de wijzerplaat en kleur zie ik weinig overlap. Andere wijzerset, geen tachymeter, ander font, andere complicaties, minute track op een andere plek, andere pushers, andere indices, andere lugs, verschil in lume, geen verzonken kroon. Eigenlijk zie ik meer verschillen dan overlap.

3 likes

Dat is gewoon tweemaal dezelfde firma, dus imo kan het dan de facto geen diefstal van intellectueel eigendom zijn.
Is een moonswatch een kopie van een speedy?
Neen, gewoon een goedkope heruitgave.

1 like

Alle uurwerken met een 77XX afgeleide zien er vergelijkbaar uit.

2 likes

Dit is een horloge waarmee je laat zien dat je het allemaal niet te serieus neemt, dat horlogegelul. Vind 't wel grappig.

1 like

Dit is “grappig”.

1 like

Dat is precies waar ik zit in deze hobby!!