Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

De Murph komt ook in strak wit. Kastafwerking vindt ik meer een ‘spec’- dan ontwerpkeuze. Lettertype is volgens mij gelijk. Iig van de 1-12. Minute track verschilt idd als enige qua ontwerp.
Vrij weinig verschil imo.
Wel leuke standoff leer ik nu dus. De Murph was er als eerst, maar die heeft het lettertype en vormgeving weer afgeleid van Hanhart’s vroegere modellen.

1 like

Ik vind in alle opzichten de Hanhart iets toffer. Logo van Hamilton is wellicht mooier, maar wel vrij groot aanwezig. Het enige waar ik de Murph cooler in vind: black and gold…
Ik zag iemand de Murph dragen op een zandkleurige Nato met bronskleurige gespen… Poh dat zag er goed uit. Krijg dat niet meer uit mijn hoofd;)

Ik vind fauxtina altijd een beetje een rare opmerking. Het is gewoon een andere kleur, toch? Het is niet alsof ze een vintage horloge proberen te neppen. Deze zachte zand kleur sluit gewoon heel mooi aan bij het horloge.

2 likes

Ben ik het mee eens.

Maar het is wel fauxtina. Oorspronkelijk waren bij veel horloges de indexen gewoon wit, en door loop
van tijd werd het donkerder.

Als dat heel mooi egaal verkleurd is het vaak mooier en noemen we het patina.

Als we die patina gaan namaken is het gewoon fauxtina. Ondanks dat het een mooie kleur kan zijn.

Tudor met fauxtina die zorgt voor een zachte uitstraling:

7 likes

Ja, de benaming wordt inderdaad algemeen gebruikt. Misschien is het gewoon de negatieve klank die het woord bij mij opwekt. Als in fauxtina = nep = niet eerlijk. Als dat zo gezien wordt, dan schieten er niet veel eerlijke kleuren over.

Maar om te antwoorden op de vraag. Hamilton is inspiratie en Hanhart is inspiratie. De Militado… dat lijkt me duidelijk.

Dat klopt toch ook wel een beetje? Het probeert iets te zijn (oud), wat het niet is.

Niet perse iets mis mee hè. Ik heb er meerdere die dit doen. M’n meest recente aanwinst vrij schaamteloos zelfs:

image

Maar dan mogen we het toch nog wel zo noemen.

5 likes

Ja want is toch nep patina.

1 like

Juist. Bij deze vind ik het wel duidelijk en het gedacht erachter begrijp ik ook. En nee, helemaal niets mis mee.
Maar bij de Murph… Daar vind ik het gewoon zandkleurige cijfers en markeringen. :man_shrugging:t2:

Misschien is dit enkel een klik in mijn hoofd.

1 like

Bij fauxtina zie je dat ze soms ook de cijfers minder strakke randen geven om het verouderd te laten lijken. Is dat bij de Murph ook zo? Moeilijk te zien op foto’s.
Als de Murph hele crispe en strakke randen heeft dan zou ik het ook zand/goud kleurig noemen.

De Murph die voor de film werd gemaakt en in de film werd gebruikt had aardig wat gebruikssporen, dus het lijkt mij gewoon dat die kleur werd gekozen om het er als een ouder horloge dat veel in het veld werd gebruikt te laten uitzien. Dat hebben ze dan overgenomen op de productieversie (die natuurlijk niet verscheept wordt met al die krassen) dus ik vind het dus wel degelijk fauxtina.

Overigens niets mis mee (ik heb al horloges gehad met fauxtina) als je dat mooi vindt. Op bepaalde horloges staat dat echt wel, vind ik. Maar net zoals met de zogenaamde ‘relic gitaren’ begrijp ik ook wel dat het tegenstanders heeft.

Foto erbij van de prop watch in de film:

2 likes

:grin::grin: echt verschrikkelijk! Die gitaren dan, de Hamilton vind ik dan weer goed gelukt :sunglasses:

1 like