Dat geldt voor dure sport-/toolhorloges als chrono’s en GMT’s ook.
Het is maar net wat je er voor over hebt, waarvoor je het gebruikt en wat je er mee doet.
Ik zie weinig GMT’s de wereld over vliegen, en ik heb nog geen chrono bij een sportevent zien worden gebruikt. En een duikhorloges om te duiken, dat is tegenwoordig digitaal veel beter in te vullen.
Voordeel is dat de duiker meestal robuust is, en als de looks en functionaliteit je alsnog aanspreken is het in veel gevallen altijd een voordeel.
Dit is hem : omega seamaster no Time to die editie. Titanium, goede ingetogen kleur en je kan er dus goed banden mee wisselen.
Lekker om de pols . Ik zeg doen
Onverwoestbaar uurwerk en echt een alles kunner
Oh nee zeker niet. Ik kan heel erg goed uitleggen waar het verschil in zowel de kosten vandaan komt tussen een Hanhart Flyback en een Zenith El Primero, en dan hebben we het nog niet gehad over dingen als split second rattrapantes en zo. Feit is dat je juist bij chronografen het verschil in finesse heel erg merkt.
Van de “gewone” 417 ES met standaard cam and lever handwinder, naar een flyback column wheel is uit te leggen qua prijs, dan naar een high beat automaat van 12mm dik is het ook uit te leggen in prijs. En als je dan TAG Heuer mechanische chronografen pakt die 1/100 van een seconde kunnen meten ben je wel bij hele zeldzame vogels uitgekomen.
Dat is gewoon functionaliteit die toegevoegd wordt voor het meten van tijd.
Voor GMT’s en duikers ben ik het helemaal met je eens. Sporthorloges is moeilijk. Die schurken soms zo dicht tegen dressy aan dat we het geen toolwatch meer mogen noemen.
Ik ervaar weinig verschil in robuust tussen deze drie:
Allemaal waterdicht, allemaal saffier, allemaal erg solide. Soit, de bandaanzet van de Cartier, ik weet niet of die wrikken overleeft. Maar verder? Tja.
Ik zal eerlijk zijn: Ik heb een duiker omdat die bij vrijetijdsmode past.
Grappig. Ik heb echt nooit het idee om een Bremont aan te schaffen. Mag ik een voorstel doen van die andere vliegeniers?
Leerzaam en ik ben hier, gelukkig voor mijn portemonnee , nog weinig in thuis. Het doet me wat minder, maar indrukwekkend is het zeker.
Ik vind het altijd mooi als een mechanisch horloge binnen +0-5 sec. kan blijven lopen, ongeacht wat je ermee doet.
Noem het wat je wilt inderdaad, een 5k+ duikhorloge kan hetzelfde als een toolwatch van <1k op ‘tool’-gebied. Qua afwerking en uurwerk is het een ander verhaal, zie jouw toffe Marinemaster en een Blancpain/SeaQ. Robuuster zijn ze echter niet, ik zou ze ook voor de stijl dragen (bijna dressy).
Al beschermt mijn geborstelde Hydroconquest met grote lug guards wel lekker tegen butsen/krassen.
Ach, als je aan autonome high accuracy quartz van +/- 5 seconden per jaar gewend bent is ieder horloge wat “accuratesse” in seconden per dag meent te moeten uitdrukken lachwekkend slecht.
Of ik nu -15 +25 mag doen of -4 +5, dat is altijd nog 182500% respectievelijk 36500% meer dan wenselijk.
Ik merk dat ik dus alleen nog maar naar de architectuur of afwerking van een mechanisch uurwerk kijk, omdat het eigenlijk toch allemaal non-technologie is. Curiosa, zo je wilt. Toolwatches uitgezonderd, die moeten los van het uurwerk doen wat er op de verpakking staat.
10k omdat dit mijn max budget is.
4k om bepaalde merken en microbrands uit te sluiten waar ik minder affiniteit mee heb.
Om misschien specifieker te zijn, idealiter is het een no date diver en is de dial egaal (dus zonder enige patronen).
Eta vs in house maakt mij niet heel veel uit. Ga er ook niet mee duiken, dus esthetiek boven functionaliteit
Deze Sherpa valt met €6900 precies in het midden van je prijsrange.
Weet niet of deze prijs gerechtvaardigd is voor wat je krijgt.
Maar mooi is het zeker en beetje anders dan een normale duiker.
Dat had natuurlijk van oorsprong in je vraag kunnen staan. Ook het eufemistische “merken waar ik wat minder affiniteit mee heb” is non-communicatie. Noem dan gewoon man en paard.
“Graag géén X, Y en Z voorstellen, aub, daar heb ik niks mee” bespaart ons de moeite om voor de kat z’n viool plaatjes te zoeken en hier te gaan zitten posten. Ik ben wel erg benieuwd naar die lijst. Ik heb kandidaten in m’n hoofd.
Evengoed: Glashütte Original SeaQ for the win. Als ik zelf ooit dresswatch geld aan een duikertje uit zou geven was dit het voor me (wel de blauwe variant):
Dat is heel erg niet wat je vroeg. Dat besef ik. Maar 10.000 ballen verspijkeren aan een duikhorloge terwijl je ook iets moois zou kunnen zoeken voelt wat vreemd.