Interessant interview met Stern van Patek over the steel craze

En:

  • He could solve that problem and the others pretty much overnight, he says. But, in his view, the cure would create worse problems. “Tomorrow, if I decide suddenly to produce 40,000 watches in steel, it’s over. You can go out of the store, and you will not be able to sell it for this price anymore.”

Maar dat zou dus de merkwaarde van Patek geweld aandoen, is zijn overtuiging. En daarom doet hij het niet. Niet omdat hij de waarde op de grijze markt hoog wil houden, want volgens mij vindt hij dat helemaal geen fijne situatie.

2 likes

Dat is de kern natuurlijk. Aanbod laag houden, anders ga je op lange termijn veel van je exclusiviteit en begeerlijkheid missen.

2 likes

Het valt mij ook op dat zijn argumenten in de ik-vorm zijn, waarschijnlijk toch echt zijn eigen beslissing. Meestal spreekt de president toch in de wij-vorm :wink:

Zo dacht ik ook.

Ze doen het bij Rolex al met de Hulk bijvoorbeeld. Die staat over 40 jaar waar de PN Daytona nu staat.

2 likes

Dat PM beter bij Patek past is misschien waar, maar hoe maakt dat een staal horloge niet echt?

1 like

Maar vooral ook voorkomen dat één betaalbaar model je aanbod gaat domineren. Wat als Rolex voortaan alleen nog maar met stalen Submariners geassocieerd zou worden? En Patek met stalen Nautilussen?

Autofabrikanten hebben daar een betere splitsing in gevonden. Daar heeft Ferrari de andere merken Maserati en Alfa voor, om downmarket te gaan. Dat is ook waarom Porsche de Boxster lang niet sneller heeft willen maken dan de 911, omdat de 911 hun topmodel is, terwijl een Boxster een betere gewichtsverdeling heeft en dus met dezelfde aandrijflijn sneller zou zijn, en goedkoper is.

Staal is geen edelmetaal. Ok, RVS roest vrijwel niet, maar een edelmetaal is echt voor de eeuwigheid. En als je zoals Patek claimt horloges te maken die je als eigenaar bewaart voor een volgende generatie, dan maak je ze voor de eeuwigheid, en voldoen alleen edelmetalen.

Ik vind staal prima hoor, ik heb alleen maar stalen horloges. En ik zou me juist zorgen maken over dat goud zachter is en daardoor meer te lijden heeft van daadwerkelijk gebruik.

Ik heb in de definitie van een horloge nog nooit gezien dat ze tot in de eeuwigheid moeten meegaan.

904L staal gaat wel een paar generaties mee

Zoals je begrijpt, ben ik nog niet overtuigd dat je een horloge van staal dus geen horloge mag noemen.

Calibers ook maar van goud maken dan…

2 likes

Ik ook niet, maar ik zei dat ik het idee had dat Stern dat wel vindt. Dus misschien kun je hem even bellen om het te bespreken? :sunglasses:

En als je vanuit de gedachte komt dat horloges een sieraad zijn, dan is edelmetaal ook logisch. Want wie draagt er nu sieraden van staal?

Maar nogmaals, ik heb alleen stalen horloges en vind mijn stalen horloges ook sieraden.

1 like

Ik stap nu in de wagen…

2 likes

Nee hoor dat is niet nodig, ik reageerde trouwens ook niet op jou maar op @Skv die het wél een logische stelling vond. Erg benieuwd naar zijn:

:slightly_smiling_face:

3 likes

Ik heb heel wat horloges uit de jaren 30/40/50 gemaakt van staal… ik weet niet hoe oud jouw oudste horloges is. Maar horloges van staal houden het langer uit dan een generatie.

2 likes

De stelling dat 'een echt horloge van edelmetaal gemaakt moet zijn’ is gewoon absurd.
Dat mensen hiervan ‘overtuigd’ moeten worden is even absurd…
Grotere onzin heb ik dit jaar nog niet gehoord…

5 likes

Waar staat dat? Ik zie het niet terug in het artikel. Misschien lees ik eroverheen hoor.

1 like

Dat lees ik tussen de regels door.

“Alleen edelmetalen horloges houden het langer uit dan een generatie”

1 like

Ah. Ik niet. Hij wil gewoon de verkoopaantallen en waarde van zijn gouden modellen hoog houden. Dat is de enige reden die hij geeft om de productie van stalen modellen beperkt te houden.
Maar dit topic gaat wel lekker met die aanname en stelling van je. :joy:

3 likes

Ben je weleens in het Patek Philippe museum geweest in Genève? Voor mij was dat bijzonder verhelderend.

Patek Philippe is mijns inziens altijd een merk geweest dat zich in het hoogste segment bevindt.

Nooit hebben ze daarbij gedacht, joh, laten we iets maken dat ook voor de “gewone man” bereikbaar is. Dat is nooit de missie geweest van het merk. Exclusiviteit, vakmanschap en absolute luxe zijn altijd de pijlers geweest en dat is prima.

3 likes

Jawel, maar vanwaar de vraag?

3 likes