Interessant interview met Stern van Patek over the steel craze

Ik ben beter gaan begrijpen wat de filosofie was en is van het merk, waardoor het voor mij beter te begrijpen is waarom het rond Patek Philippe zo vaak over geld gaat.

1 like

Dit dus.

Ik weet dat ze dat soms doen met rotors, maar hele uurwerk, geen idee…

Ik ben ook in het museum geweest. Daarna snapte ik juist helemaal niet meer waarom het steeds over geld moet gaan.

3 likes

Nou ja, om te beginnen lijkt het museum wel een paleis. :wink: Kosten nog moeite werden én worden gespaard om een absoluut topproduct in de markt te zetten, waardoor het voor het gros van de mensen simpelweg niet bereikbaar is. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Bij Rolex vind ik de discussie enigszins gegrond, omdat die horloges vroeger wél voor veel mensen betaalbaar waren. Rolex stijgt nu steeds verder qua prijzen, waardoor het voor steeds minder mensen bereikbaar is en zal zijn. Patek Philippe is altijd voor de meeste mensen onbereikbaar geweest en daarom hoeven daar mijns inziens ook geen discussies over gevoerd te worden.

2 likes

Er waren 101 andere merken die dit als uitgangspositie aannamen, Patek heeft bewust gekozen om zich te positioneren in de hogere regionen met perfect afgewerkte horloges.

Ik had het meer over dat bepaalde modellen zoals de Nautilus nu meer gekoppeld worden aan status en geld. Het gaat niet zo zeer meer over het vakmanschap.

Het is iig voor mij een reden dat ik niet vaak een Nautilus draag. Dit terwijl het horloge een ~10 jaar geleden enkel bekend was bij liefhebbers ipv kijk-mij-eens,…

2 likes

…waar sommigen ‘horlogekenners’ het nog mee eens zijn ook… :rofl::joy::rofl:

2 likes

Maar los van alles, die Nautilus is toch helemaal niet zo mooi? :stuck_out_tongue_winking_eye:. Staal of niet.

1 like

Ik heb daar dan weer een heel andere reden voor…

3 likes

Jij bent de ultieme snob! :joy: Duizenden zouden kunnen willen zeggen dat ze een Nautilus droegen, maar jij zegt gewoon dat je er vaak liever niet eentje draagt… :+1:

Ik vind dat het merk zich ook zo profileert, als iets voor de elite. Met name in het museum merkte ik dat sterk. Het is geen klacht, maar een observatie.

Maar los daarvan: als jij je Nautilus graag draagt en je dat doet uit pure liefde voor het technische hoogstandje dat het is, dan is dat helemaal prima. Het is alleen zo dat je daarmee in de minderheid bent onder de mensen die Patek Philippe kopen en dragen. Maar ook dat is prima.

1 like

Had ik helemaal niet. Het ging voor mijn gevoel meer om vakmanschap.

Als je voorheen een Patek droeg, werd het niet direct opgemerkt en als het zo was. Dan ging het over het horloge zelf, het ontwerp en hoe mooi het gemaakt is.

Draag je nu een Nautilus of ander gehypet horloge dan gaat het over; Hoe lang heb je moeten wachten? Hoeveel is het in waarde gestegen? Voor hoeveel heb je hem gekocht?

Tegenwoordig is dat zo en gelukkig lang niet bij alle modellen. Mijn chronograaf herkent bijna niemand en als het wel zo is, dan is het vaak een liefhebber. Dat was een ~10 jaar geleden ook zo met de Nautilus.

3 likes

Zo zie je maar hoe mensen verschillen. In bijvoorbeeld het Omega museum had ik een heel andere ervaring, waardoor ik het merk veel meer ben gaan waarderen. Gratis toegang, heel vriendelijke en gepassioneerde medewerkers. Aan alles en iedereen merkte ik de liefde voor het merk. Bij het Patek Philippe museum moest je voor hulp of uitleg van medewerkers (flink) betalen. Dat is het verschil.

3 likes

Dat klopt helemaal :grin: Een RO is veel mooier. Bij patek hebben ze er naast ook veel meer, aquanaut, veel andere gave modellen. Denk dat ze dus niet per se zo bang hoeven te zijn dat de Nautilus het merk gaat overheersen net zoals bij AP.

1 like

Leg eens uit?

Update: Zie dat je hierboven mijn vraag beantwoord hebt

I beg to differ…

Nautilus is echt ook een horloge dat je zelf om moet hebben om hem te beoordelen. Toen ik die kans kreeg met een stalen blauwe was ik totaal verkocht, terwijl ik hem van plaatjes en op afstand ook niet heel indrukwekkend vond.

Veel meningen komen tot stand op basis van fotomateriaal. Er zijn zelfs koekenbakkers die hele reviews daarop baseren.

5 likes

Dat kan, het zal vast mooi gemaakt zijn. Maar het is een “aquired taste” dat ontwerp.

Shots fired!

6 likes

Met een ‘stalen’ gezicht.

3 likes