Interessant interview met Stern van Patek over the steel craze

316L staal gaat evengoed een paar generaties mee.
Dat 904L staal van Rolex is gewoon een marketingsverhaaltje.

1 like
3 likes

Ik pakte maar iets op mijn punt te maken.

Toch zit er wel iets in het marketingverhaaltje.

2 likes

Het gaat om brand equity, dus ik begrijp dit heel goed.

1 like

'De verkoper wilde eigenlijk vier keer een kwart, maar ik zei; ‘opzouten met je vier, twee keer de helft is genoeg!’

Hardheid van 316L en 904L is bijna hetzelfde, ve4schil is echt minniem. Wel is 904L beter bestand tegen zuren maar tegen dat je dat verschil gaat merken heb je toch geen arm meer om het horloge om te doen.
904L heeft zelfs een hoger nikkel gehalte waardoor sommigen er gevoeliger voor zijn.

Bijna is niet helemaal en maakt het marketingverhaaltje van Rolex dus niet minder waar.

Rockwell hardheid van beiden is kleiner dan 95. Slijtvastheid van 904L is iets kleiner dan 316L maar met bepaalde verdere behandeling van 316L kan dit verschil opgegeven worden. Er zijn enkele horlogemerken (oa Sinn) die deze nabehandeling bij productie doen waardoor hun 316L even goed is (en zelfs beter naar krasbestendigheid toe)

Nogmaals, ik probeerde een punt te maken vanwege de stelling dat edelmetalen meerdere generaties meegaan.
Mischien is het een idee voor je om een topic te starten in de ROLEX categorie met als titel: MARKETINGVERHAALTJE of in OFF TOPIC met als titel: STAALSOORTEN EN HUN EIGENSCHAPPEN.

3 likes

Punt.! Opgelost voor beiden.:laughing:

1 like

Maak er staal van voor als er nog iets over het hoofd is gezien.:smile:

1 like

Staal corrodeert :laughing:
En aluminium en 301 rvs ook.

1 like

Het prijsverschil bij luxemerken als Patek tussen stalen en edelmetalen modellen is ook gewoon marketingtechnisch vastgesteld. Er zit hooguit 1-2k aan edelmetaal in een horlogekast; waarom moeten edelmetalen modellen dan zo ontzetten veel meer kosten?
Ze zouden ook simpelweg de stalen modellen veel duurder kunnen maken in plaats van aantallen te reduceren; zelfde effect. :sunglasses:

1 like

Wat is na 72 reacties nou de conclusie? Bah, modaalstaal. Yaaaay, Patek in edelmetaal! :tada:

7 likes

Dat zo’n multi miljonair zo’n trieste en kinderachtige krotenkoker is versterkt de boodschap dat bepaalde stalen sportmodellen plebejersbakken zijn.

Daarmee is mijn geloof in de superioriteit van mijn eigen smaak ook weer steviger geworden. Ome Stern maakt dus de juiste keuzes. :grin:

Over wie gaat het? Die man uit het artikel, van Dragons Den?

Die gast die zo’n stalen Patek wil omdat hij geilt op geld en omdat anderen dan lekker jaloers zijn. Die gast. Wat een untermensch.

1 like

image

1 like

Ik kwam deze patek tegen op instagram, een 3448. Heel erg mooi zo met de lege wijzerplaat zonder tierelantijen:

https://www.instagram.com/p/B8gosOCnkkk/?igshid=gtpjpwvhe5ia

6 likes

Oef…:heart_eyes:

1 like