Introductieavond Holthinrichs Ornament 1

Gisteren mocht ik aanwezig zijn bij de Introductie van de Ornament 1 op de TU in Delft waar Michiel Holthinrichs zelf is afgestudeerd. In neem mijn petje af voor Michiel als ik zie wat hij naast zijn studie allemaal heeft moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.

De avond was keurig verzorgt met een hapje en een drankje en Michiel zelf hield een prachtige presentatie waarin hij uitlegde hoe hij en zijn horloge zijn ontstaan. In de ruimte zelf lagen zijn schetsboeken met daarin het ontwerp en ook waren er een aantal prototypes te vinden. Dat het productie proces niet van een leien dakje ging was wel duidelijk, zeker omdat hij op dit gebied de eerste is die 3D printing voor de kast gebruikte. Uiteindelijk is het horloge toch een resultaat geworden van het moderne 3D print techniek, CNC voor de afwerking en veel handwerk voor assemblage en polijsten. Ook de naam Ornament is goed over nagedacht.

Zelf vind ik het horloge uitermate geslaagd, de combinatie van het grove print materiaal (wat mij ook een beetje doet denken aan gietijzer) en het gepolijste uiterlijk en de super gestileerde wijzerplaat en wijzers is om je vingers bij af te likken. Vergeet ook de sluiting van de horloge band niet, ook die is 3D geprint en heeft het ruwe en gepolijste samen met de opengewerkte zijkanten. Oog voor detail heeft Michiel (@Michkh) zeker gezien het hele ontwerp en de passievolle manier hoe hij erover praat is een waar genoegen.

Natuurlijk valt er nog veel meer over te vertellen, maar dat kan Michiel zelf beter op zijn site. Vandaar dat ik het verder bij wat foto’s laat die ik snel even met mijn telefoon heb gemaakt.

26 likes

mooie klok, erg mooi zelfs. Doet me qua wijzerplaat aan de Pellikaan denken. En bijzonder dat hij is gemaakt via 3D printing.

thnx for sharing. Zal eens de prijs proberen te achterhalen :slight_smile:

Edit: 3,5k gaat ie kosten

Erg stijlvol! Vind vooral de zijkanten erg uniek.

De zijkant kun je personaliseren naar eigen wens!

Volgens mij alleen de kanten tussen de lugs, tenminste zo is het gisteren getoond.

Aan het horloge te zien zullen ze vast vrij prijzig zijn.

Precies! Dat bedoelde ik!

Bedankt voor deze impressie! Vind het een bijzonder sympathiek horloge. Maar… die prijs. Je betaalt toch al gauw zo’n €2500 extra voor de kast. Dat is veel te veel.

Ik was er gisteren ook bij. Hele mooie locatie, prachtig nieuw horlogemerk en zeer bevlogen Michiel bezig gezien. Hij mag trots op zichzelf zijn!!

Erg mooi, dat contrast tussen ruw en strak spreekt mij wel aan.

Als je daarbij bedenkt dat er zo’n 80 uur handarbeid in het horloge zitten zonder dat je de materialen berekend, dan vind ik de prijs nog schappelijk (afgezien van het feit dat je die best hoog kunt vinden).

5 likes

Aan de zaal, catering, promotiemateriaal, displays en productiekosten te zien…Moet allemaal doorberekend worden! Mooi horloge, mooie verpakking. Maar prijstechnisch voldoende alternatieven.

2 likes

Dat is de prijs die je betaalt voor de primeur. Je hoeft niet een erg grote profeet te zijn om te kunnen melden: als de 3D-printers verder ontwikkeld en verfijnd worden, wordt de printtijd versneld, de afwerking verhoogd, zodat al met al er veel minder manuren in gaan zitten. Logischj toch.

Bedankt voor het delen. Wel dun, of niet?
Voor de rest een mooi design!

Als er 80 uur ingaan zitten, zou ik veronderstellen, dat er zeker 75 uur in de kast en doornssluiting gaan zitten. Dan denk ik dat de conclusie van luddite dat je €2500 extra betaalt voor de kast gerechtvaardigd lijkt. Zeker als de prijs van het horloge uit de pre-order is. Dat is het wel een “primeur”, maar het lijkt een ongelooflijk inefficiënte manier om een kast te maken. Maar ik vind het prima dat de keus er is :slight_smile: Leuk maar erg duur.

Het resultaat mag er zijn! Naar mijn smaak iets aan de kleine kant, maar een zeer sjiek horloge met een mooi verhaal.

Beste JĂĽrgen,

Hartelijk bedankt voor het delen van jou ervaring, en het evenement op het forum! Het was een genoegen je daar te mogen ontvangen. Uit jou positieve bericht maak ik op dat het voor jou ook een leuke gelegenheid was.

@BobT, bedankt voor de reactie! Klopt helemaal. Voor meer informatie, opmerking en vragen ben ik altijd bereikbaar!

@Jurgen, @25tien, KHet is mogelijk om in 3D een tekst mee te printen, wat betekend dat een kast specifiek voor de koper kan worden gemaakt. Na de introductieperiode zal dat betekenen dat hij/zij wel moet wachten op het productie en afwerkingsproces. De tekst komt dan in 3D zichtbaar tussen de lugs, aan de kant van de toeschouwer. Subtiel, maar toch zichtbaar. De poten zijn zo ontworpen dat er boven het bandje zicht is op de tekst.

Momenteel, tijdens de introductieperiode, kunnen horloges met tekst meegenomen worden, daar nu de eerste oplage sowieso nog gemaakt moet worden. De eerste oplage zal volgens een soort van ouderwetse crowdfunding plaatsvinden.
Kopers kunnen zich aanmelden en hun wensen doorgeven. Ik zal ze daarbij zo persoonlijk mogelijk in hun wensen voorzien. Middels een aanbetaling van 50% kan ik de productie starten, en bij aflevering wordt de rest voldaan, waarmee de overige kosten kan dekken en hopelijk ook iets van mijn bedrijf kan maken.
Een heel erg spannend en leuk proces, wat ik op deze manier graag wil delen met anderen!

@luddite. Jou opmerking is begrijpelijk. Echter is de meerwaarde niet alleen de kast, maar ook vindbaar in de andere onderdelen, gesp en kroon. Ook is de wijzerplaat gemaakt van een prachtig en zeer duurzaam materiaal ruthenium, bij een bedrijf gemaakt dat eveneens zeer gerenommeerde merken voorziet. De wijzers zijn ook speciaal gemaakt en echt anders dan wat je bij de meeste merken zal vinden. Let maar eens op de (in mijn opinie) mooie dikte van de wijzers. Alleen hierin zit al heel wat handwerk.

Uiteindelijk zal het er toch gewoon op neerkomen of iemand het mooi vindt of niet, daarbij heb ik enorm veel plezier aan het maken daarvan, en hoop ik dat op anderen te kunnen afstralen.

Bedankt voor alle reacties allen! Dit waardeer ik zeer!

Met vriendelijke groeten,
Michiel

16 likes

Je wekt bij mij de indruk dat je het Rationeel probeert te benaderen, Horloges en Ratio gaan niet altijd hand in hand.

Ik ben zelf, mede, of eigenlijk met name geen liefhebber van 3D printing, maar dat komt doordat het nogal gehyped wordt. Ik ken veel hobbyisten met een 3D printer… en die vertellen me keer op keer dat je met zo’n apparaat alles kan maken… als ik ze dan vraag om me 1 functioneel object te tonen dat ze met hun printer gemaakt hebben… dan blijft het stil… en lach ik in mijn vuistje met mijn CNC gedraaide en gefreesde horloge.

Michiel echter… is een ander verhaal, hij heeft de mogelijkheden van het 3D printen op de juiste manier gebruikt, hij heeft een product dat inderdaad, met deze vormgeving niet op een andere manier gemaakt kan worden, tevens wordt voor zijn horlogekasten de top op 3Dprint gebied ingezet.

Het Nabewerken met CNC is dan de volgende stap om de maatvoering en oppervlakteruwheid daar waar nodig in orde te krijgen, het afwerken, slijpen en polijsten is een stukje handwerk, dat zijn de kernpunten die ook in zijn presentatie naar voren kwamen, techniek en ambacht.

Als je naar de “kale prijs” kijkt… een Rolex kast wordt uit een stuk 904L gestampt onder een vol automatische pers, daar gaat aan de ene kant een rol staal in, en aan de andere kant komen er ruwe horlogekasten uitrollen…al snel een paar duizend! per uur, die gaan achtermekaar op een CNC machine om de boel op maat te krijgen, waarna er nog even een polijstschijf overheen gerost wordt, ze bouwen daar iets van een miljoen horloges per jaar… en die kosten al snel het dubbele…

Dat in ogenschouw genomen kun je ook zeggen, met een prijs van 3500,- is het een koopje.

Als oud Student, denk ik dat je zo’n zaal makkelijker kan huren dan ik bijvoorbeeld het Wouda gemaal af kan huren voor een dergelijk feestje, Promotiemateriaal, da’s een eenmalige uitgave… die Banners kunnen gewoon in de was als ze vuil zijn :slight_smile:
Catering… ach… als je een beetje de weg weet, kan veel voor weinig denk ik… en… je wilt toch leuk voor de dag komen…je moet het publiek wel wat kunnen bieden.

Alternatieven?.. tja… persoonlijk weet ik het niet… ik kan me niet zo snel een horloge met de zelfde uitstraling voor de geest halen, het ontwerp is iets wat nog nooit vertoond is, 't is een uniek model.

Ik ben er ook geweest, en ik was vooral onder de indruk, al heb ik het hele proces al van een poos geleden kunnen volgen, en wist ik al welke kant het uit zou gaan.
We mogen er vooral trots op zijn dat dit in Nederland gemaakt wordt.

(ik ga sparen… :slight_smile: )

15 likes

Volg dit project ook met grote belangstelling.
Helaas niet aanwezig kunnen zijn bij de presentatie.
Sluit me aan bij de vorige spreker: nog even door sparen :grin:
Vraag me wel af hoeveel er gemaakt gaan worden van dit type, en of er al volgende modellen in de pijplijn zitten.

1 like

mooie klok, en gave afwerkingen zeg.