Gisteren mocht ik aanwezig zijn bij de Introductie van de Ornament 1 op de TU in Delft waar Michiel Holthinrichs zelf is afgestudeerd. In neem mijn petje af voor Michiel als ik zie wat hij naast zijn studie allemaal heeft moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.
De avond was keurig verzorgt met een hapje en een drankje en Michiel zelf hield een prachtige presentatie waarin hij uitlegde hoe hij en zijn horloge zijn ontstaan. In de ruimte zelf lagen zijn schetsboeken met daarin het ontwerp en ook waren er een aantal prototypes te vinden. Dat het productie proces niet van een leien dakje ging was wel duidelijk, zeker omdat hij op dit gebied de eerste is die 3D printing voor de kast gebruikte. Uiteindelijk is het horloge toch een resultaat geworden van het moderne 3D print techniek, CNC voor de afwerking en veel handwerk voor assemblage en polijsten. Ook de naam Ornament is goed over nagedacht.
Zelf vind ik het horloge uitermate geslaagd, de combinatie van het grove print materiaal (wat mij ook een beetje doet denken aan gietijzer) en het gepolijste uiterlijk en de super gestileerde wijzerplaat en wijzers is om je vingers bij af te likken. Vergeet ook de sluiting van de horloge band niet, ook die is 3D geprint en heeft het ruwe en gepolijste samen met de opengewerkte zijkanten. Oog voor detail heeft Michiel (@Michkh) zeker gezien het hele ontwerp en de passievolle manier hoe hij erover praat is een waar genoegen.
Natuurlijk valt er nog veel meer over te vertellen, maar dat kan Michiel zelf beter op zijn site. Vandaar dat ik het verder bij wat foto’s laat die ik snel even met mijn telefoon heb gemaakt.