Investeren of Doorselecteren?

We kennen het allemaal wel in enige mate, onrust over de collectie en de richting ervan.

Al een tijdje heb ik de neiging om een aantal horloges weg te doen om er andere voor in de plaats te nemen.
Simpelweg omdat ik sommige te weinig draag. Omdat mijn smaak zich ontwikkelt, en omdat er nog zoveel anders moois te beleven is.

De staat van de collectie:

VLNR: 1 Citizen Diamond Flake 2. Seiko SDGM003 3. Orient Mako 40 4. Wempe Iron Walker

Dit bonte gezelschap wordt binnenkort aangevuld met een Clemence Munro.

Met name 2 en 4 draag ik minder dan ik zou willen. De voornaamste reden is dat mijn lichaam enorm veranderd is. Deze horloges heb ik gekocht toen ik 115kg woog en nu weeg ik 85. Het mag allemaal wel een slagje kleiner.

Nu zijn er natuurlijk manieren om bijv. de Seiko (die met 49mm l2l ook nog mannelijke end links heeft) kleiner te laten dragen, bijvoorbeeld met de juiste band. Deze heeft wel sentimentele waarde want deels gefinancierd met wat geld van mijn moeder die niet meer onder ons is.

1 Vind ik heel mooi en wordt regelmatig gedragen, hoewel de staat ervan me inmiddels begint te storen. Deze zou ik kunnen laten opknappen of een andere kunnen kopen in een betere staat.

Afijn. Wat zouden jullie doen, investeren in de huidige collectie of doorselecteren naar wat anders?

• Investeren
  • Doorselecteren
  • Anders, namelijk:
0 stemmers
5 likes

Ik zou het horloge met sentimentele waarde zoizo houden en dan is nadenken hoe deze hobby voor jou is. Ik koop alleen maar om te houden dus ik doe nooit een horloge weg of het moet kapot gaan. Vele hier zien dit anders dus ik denk dat dat een persoonlijke keuze is. Als je graag verwisseld en horloges niet kan houden maakt het niet veel uit want dan is de kans groot dat zelfs je volgende wel eens weggaan. Ik zou het horloge met sentimetele waarde houden en degene die je veel draagt ook. Degene die je niet veel draagt zou ik wegdoen want als je er nog bijkoopt denk ik dat je ze nog minder zal dragen met al dat nieuws :wink:.

4 likes

Die is tof, dan nummers 2 en 4 eruit.

1 like

Niet dragen is bij mij oprotten.
Smaken veranderen, je stijl verandert, je lichaam zo te lezen ook, dus lekker wegdoen en kijken voor wat nieuws.
Is toch leuk? Het zijn maar horloges/sieraden.
Een jas vervang je ook omdat je er op uitgekeken bent. Een partner. Je auto. Keuken. Etc.
Lekker fris overnieuw beginnen zeg ik als ik jou zo lees :slightly_smiling_face::+1:t3:

Klopt, geinig allrounder zonder poespas. Die lekker als afraghorloge houden.

3 likes

Ik denk dat je jezelf af moet vragen wat je nou eigenlijk wil. Een ‘stap omhoog’ is niet altijd leuker of geeft je meer plezier. En je bent ook nooit klaar. De mogelijkheden zijn bijna oneindig en er is altijd wel weer iets wat meer high end of duurder is.

Daarmee bedoel ik overigens niet dat er iets mis mee is om een stapje omhoog te doen. Maar dat moet dan wel zijn omdat je iets ziet wat je heel erg aanspreekt en je heel graag wil hebben. Niet omdat je denkt dat dit nu eenmaal is wat je moet doen.

Stel je collectie samen uit horloges die je leuk vindt en die je plezier geven. Je hebt toffe horloges maar bij een verkoop ga je hier niet de hoofdprijs voor krijgen. Is hetgeen wat je kan kopen voor het geld dat het mogelijk oplevert het je waard om je huidige horloges te verkopen?

3 likes

Zo’n Wempe zie je niet veel maar lijkt me wel mooi. Is dat een automaat of quartz?

1 like

Doen. Why not?

Tenzij je er veel emotie bijvoelt zou ik ruimen. Je koopt ze toch zo weer terug als je spijt krijgt.

Ik zou gewoon even jezelf de tijd geven en overleggen in welke richting je wilt gaan.

Welk soort van horloge vind je mooi? Welke maat? En natuurlijk in welke prijscategorie wil je je gaan bewegen?

Als je dat weet, dan gewoon eens lekker gaan kijken wat er allemaal zo is. Misschien een paar keer een juwelier bezoeken, passen, passen en passen! Zo kom erachter wat je wilt, en belangrijker, wat je NIET wilt!

Een horloge op de pols hebben is toch een ander gevoel als een plaatje van het internet!

4 likes

Seiko en Orient eruit (dames kleur wijzerplaat)
Citizen Diamond flake op laten knappen, prachtig horloge!
Wempe is op zich mooi maar doet mij persoonlijk weinig.

Maar uiteindelijk is dat mijn smaak, jij draagt ze dus kies echt zelf. Als je geen emotionele binding met een horloge hebt en je draagt m nooit dan weg ermee.

1 like

Ik vind afscheid nemen van horloges ook lastig. Met emotionele waarde in elk geval niet weg doen. Mijn advies zou zijn; investeren

3 likes

Je Seiko (nummer 2) heeft sentimentele waarde lees ik. Deze zou ik dan houden en kijken of je deze iets kleiner kan laten lijken. ( investeren dus )

En voor de rest zou ik kijken naar het advies van sommige leden hierboven. :wink:

1 like

Kan me helemaal vinden in wat je schrijft mbt waarde en vervanging ervan. Dit is een afweging waar ik een beetje mee worstel.

Ik bedoelde ook niet per se een stap omhoog. Eerder een stap naar beneden. Of opzij. De Wempe is misschien wel te veel horloge voor mij, wat goedkopere horloges dragen voor mij onbezorgder.

2 likes

Dit exemplaar is een automaat (ik meen eta 2892-a2), het totaal is onder de 10mm dik. Ze zijn er ook in quartz :grin:

Dit horloge draag ik nog het meest :joy: en de kleur varieert van diep lila tot lichtroze afhankelijk van het licht. Vind ik wel geinig maar ik kan me voorstellen dat je het een dameskleurtje vindt.

1 like

Je hebt nog ruimte in je horlogebox, dus ik zou zeggen investeren :wink:

1 like

Dit is het meest rationele om te doen, wou dat het zo makkelijk was voor me.

Dat was het plan met dit horloge ook. :joy:

1 like

Ik dacht in eerste instantie dat dit zo voor me was maar mijn bankrekening is eindig, en ik denk dat ik misschien liever wat geld vrijmaak om iets te kopen dat wel vaak gedragen wordt.

1 like

Allereerst gefeliciteerd met deze metamorfose. Het zal hard werken geweest zijn, well done!
Is je pols inmiddels rond de 18cm daardoor?

Dan nu de beloning :wink:

Ik heb je nergens iets over budget horen zeggen, dus hierbij 2 uitersten (die ik wel vind passen in jouw collectie):

1. EDIT- deze valt af, gezien onderstaande antwoord.
    Toevallig liep ik via een video van Britt hier tegenaan (niet gekocht hoor): Rolex Oyster Perpetual 39. Die is (voor een Rolex) erg betaalbaar en zeer bescheiden in het dragen. Ook in andere ‘kleuren’ te verkrijgen, gezien het aantal donkere in je collectie.

2. Niet geheel toevallig, want op de mailinglist, liep ik tegen deze aan (40mm): Venezianico. Schrijft af als een dolle maar wel een heel leuk bescheiden model.

1 like

Dress watches vind ik het mooist maar draag ik zelden.
Qua levensstijl passen field watches/gada wat beter.

Maat: 37-38mm

Prijscategorie: maximaal ±€1000, liefst daaronder.

Dit ga ik de komende tijd ook zeker doen

1 like

Dank je! Het was afzien :stuck_out_tongue_winking_eye:mijn pols is net geen 18cm (van bijna 21)

Rolex OP39 is echt een grail van me, heb hem in het echt gezien en… :heart_eyes:

Maar daar heb ik helaas het inkomen niet voor.

Die Venezianico vind ik heel tof, vooral de kleurtjes en de cotes de geneve wijzerplaat maar ik heb de vastgeroeste notie dat horloges een secondewijzer moeten hebben :grin:

2 likes