Investering, cadeautje voor jezelf, hobby: waarom koop jij een horloge?

Dag allemaal. Een vraag die gister door mijn hoofd spookte toen de eigen collectie bekeken werd: waarom zouden andere mensen nou de keuze maken om een nieuw horloge te kopen? De term investering is vaak erg populair, maar hier op het forum lijkt het toch meer van binnenuit te komen. Als een soort hobby of passie. Mede daarom ook dit topic. Ik keur zelf geen van de keuzes af, en als er iets mist of niet klopt schroom dan niet dit aan te geven. Zolang je er zelf maar lol aan beleeft.

Investering
Iedereen is wel op de hoogte van de bijzondere trajecten die de prijzen van horloges doorgaan. Zeker bij bepaalde merken waar de productie een miljoen stuks per jaar overstijgt (ik noem geen namen), maar er toch een enorm gevoel van schaarste ontstaat. Daardoor kun je een dergelijk horloge al sneller als een investering zien aangezien de waarde ervan gedurende de tijd waarschijnlijk zal stijgen. Al met al blijft het een redelijk speculatieve bezigheid, die uiteraard nog wel regelmatig gepaard gaan met een voorliefde voor een mooi stuk vakmanschap.

Cadeau
Een cadeau voor jezelf, we hebben het vast allemaal wel eens gezegd. Wat is er nou mooier dan een waardevolle uitgave aan een horloge welke meer dan enkel een verzameling wijzers is met wat draaiende onderdelen. Een horloge als cadeau voor jezelf kopen doe je vaak vanwege een speciale gebeurtenis of een bepaalde mijlpaal, of puur omdat je er even zin in hebt. Je hebt het vast verdient.

Hobby
Op dit forum is het overduidelijk dat het niet enkel een groep verzamelaars is. Het is een verzameling liefhebbers die écht in de wereld achter de verschillende merken, uurwerken en kenmerken is verdiept. Het is een levensstijl geworden en het horlogevirus heeft men enorm snel te pakken. Meest besmettelijke virus ter wereld? In ieder geval is het kopen van horloges vanuit de hobby iets wat ik ook regelmatig terug zie komen, blijft mooi om te zien.

Hieronder een kleine pol, maak de popcorn maar vast klaar.

De keuze
  • Investering
  • Cadeau voor jezelf
  • Hobby/ liefhebberij
  • Andere reden

0 stemmers

1 like

Altijd cadeau natuurlijk. Investering … tssssssk

Popcorn incoming denk ik. Fijne dag allemaal!

1 like

Om anderen te laten zien dat ik omkom in het geld natuurlijk!

9 likes

Investering natuurlijk. Ik heb hier laatst een SKX verkocht met 125 euro dikke winst.
Lekker met ons tweetjes naar de Mac geweest, hatsee.

29 likes

De topics worden wel met de dag slechter hè🥲

2 likes

Mijn beste,

Een cadeau voor jezelf wat samengaat in de hobby / interesse.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

4 likes

Tegenwoordig naar de mac met 125 euro kan je niet eens twee menu’s voor krijgen. :joy:

4 likes

Wat een flauwe opmerking het gaat hier om leuk meedoen.

5 likes

:rofl: :rofl: :rofl:

1 like

afbeelding
Geen dank

1 like

Uit verveling. Om mijn hersens wat bezig te houden.

Investering natuurlijk. Je draagt toch een smartwatch?

gewoon als cadeau

Twee kleine friet, allebei een halve cheeseburger en 12 nuggets zonder saus. Heerlijke dag gehad.

We hadden twee blikjes Freeway cola en een tube mayonaise van huis meegenomen :partying_face: Sukkels hadden het niet eens door.

16 likes

Moet ik ook maar eens doen. Leuk hoor, skx, maar zijn ze nu echt mooi of houd ik m vanwege nostalgie?

Ik heb liefhebberij gestemd. Geen hobby. Een hobby, in mijn beleving, is iets wat je actiever doet. Ik houd van horloges en ben geïnteresseerd in hun rol als mode-accessoire en als tijdmeter, dus het gaat me zowel om een stukje ontwerp als om een stukje techniek, maar ik kan het niet als volwaardig hobby zien tenzij je sleutelt.

Om die combinatie van techniek en ontwerp vind ik ze zo leuk, daarom heb ik er meer dan een paar. Da’s dus pure liefhebberij, maar als ik morgen geen geld meer had zou ik net zo makkelijk ophouden.

Investeringen? Ik vrees van niet, of hele slechte. :slight_smile: Cadeautjes voor mezelf doe ik uit principe niet. Ik druk me niet zo uit. Als ik geld over heb, en ik wil iets kopen doe ik dat gewoon zonder er infantiel klinkende rationaliseringen bij te bedenken.

Valt wel mee toch?

7 likes

Poging tot gezelligheid. Moet kunnen

Mooie beredenering, helemaal mee eens!

Rond men pols brengt het me meer op dan op men spaarboekje

1 like

Ik koop horloges omdat ik ze mooi vind. Ik hou van het vakmanschap. Ben meer een liefhebber dan een hobbyist.

2 likes