Invicta in jaren 70 of jaren 80 failliet?

@RLC deelde laatst info dat Invicta tientallen jaren failliet was voordat ze 1991 weer horloges gingen produceren.

Dat vraagt om een topic. Het is namelijk niet helemaal correct, de fabriek van Invicta was namelijk nog gewoon in productie voor Invicta horloges in de jaren 70. In 1968 is er een horlogegroep opgericht met de naam Societe des Garde-Temps SA. Invicta ging op in deze groep, maar concreet veranderde er weinig omdat productie onder eigen naam gewoon vervolgend werd. Begin jaren 70 floreerde SGT zo dat zij konden concurreren met andere grote fabrikanten en groepen uit die tijd.

Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar dit tabelletje uit 1972 dan zien we dat ze nog van dood zijn.

Het volgende wat ik wil benoemen ben ik nog aan het uitzoeken. Maar in 1971/72 heb evt SGT een Zwitserse kwart horloge met LCD uitgebracht en er wordt beweerd dat zij de eerste waren waren. Geen idee of dit klopt.
Maar het zou moeten gaan om dit horloge:

Ik kan genoeg over Invicta en SGT schrijven. Maar om terug te komen naar RLC en foutieve info. Laatste bericht die ik tegen ben gekomen waar Invicta en SGT ter sprake kwam komt uit 1982/83. Dat is een financiële verslag en gaat onder andere dat ze xx aantal mensen hebben ontslagen vanwege tegenvallende inkomsten.

19 likes

Dit tabelletje geeft geen enkele financïële informatie. Je kunt hier niet de conclusie uit trekken “kunnen we op zijn minst zeggen dat ze er best goed voor stonden”.

Nee.

17 likes

Ik vindt het oprecht leuk dat dit je bezig houdt :+1:

4 likes

De connectie tussen de “Avia SGT Quartz. It’s known as the first LCD watch ever made, its module was made by Optel Corporation, a small American startup that was made by a group of former RCA engineers, and became famous as the company that invented the LCD watch” lijkt de “Societe des Garde-Temps” is dat ze dezelfde letters delen.

1 like

Weer wat geleerd :confounded:

Volgens dat tabelletje was Avia een van de SGT merken.

Is het dan niet toch vanuit die groep?

Inderdaad. Misschien moet ik meer cijfers geven. Alleen strooien van allemaal tabbellen met cijfers vind ik niks. Zal tekst wel minder rooskleurig weergeven.:upside_down_face:

@lencoth heb aangepast.

Het zou best kunnen op die basis. Maar dan zou SGT de modules kant en klaar moeten hebben ingekocht, denk ik.

Avia maakte onderdeel van SGT in 1972, volgens mij al vanaf 1968.

Dat denk ik ook, maar dat maakt ze niet anders dan de hele horlogerie. In-house is natuurlijk een modern iets.

Vaak zijn/waren oude horloge merken handelsmaatschappijen of assemblers.

Goed bezig zoals altijd @Chillekasper…

2 likes

Volgens mij kun je die LCD vinden in verschillende versies. Met SGT, maar ook met andere merken uit die groep.

Ingekocht of werden ze speciaal voor hen geproduceerd? Ik heb geen idee.

Waarom niet?

Dit soort tabelletjes zijn best leuk. Laten ook zien hoeveel mensen op dat moment bij de genoemde groepen in dienst waren en wat ze als kapitaal hadden op dat moment. Ik vind dat zelf best interessant.

Mooie taak voor je weggelegd :wink: .

1 like

Als jij mij vlagt heb je ook niet het fatsoen om te reageren als ik een vraag stel. Dus voel ik nu daar ook de behoefte niet toe.

1 like

Ik heb je nergens in dit topic gevlagd.

Maar je blijft zitten met de vraag of er enige relatie is tussen dit wapenfeit en het huidige Invicta.

De stelling dat Invicta c.q. Societe des Garde-Temps SA failliet is gegaan en er dus, behalve de naam, geen enkele relatie is, kan blijven staan IMHO. Geen QED :wink:

2 likes

In der Folge der Quarz-Krise ging die SGT 1981 unter, die Rechte auf die SGT-Marken wurden einzeln verkauft [1].

Quellen

1. ↑ Die Zeit der Uhren, Ebner Verlag, Autor: Lucien F. Trueb, ISBN 3871880094 ISBN 978-3871880094

Denk dat je gelijk hebt @lencoth

1 like