Invicta only

En hoe gaat het nu met je? Stichting korrelatie of helemaal blij?

Geheel niet mijn smaak. Dus niets van beide haha

1 like

Iemand (die waarschijnlijk ook op dit forum zit) stuurde mij het berichtje dat hij dit horloge prachtig vind en omdat hij lijkt op deze Jeager

Jeager:

5 likes

Nieuwe blog geschreven.

Waar moet je op letten bij het kopen van een vintage Invicta.

Je ziet vintage horloges tegenwoordig steeds vaker langskomen op social media. Er zijn verschillende pagina’s en ook Youtube kanalen die het hebben over vintage horloges. Maar waar moet je op letten bij het kopen van een vintage horloges of in dit geval een vintage Invicta? Op Ebay, Chrono24 en andere markten zijn de prijzen heel erg uiteenlopend. Hierdoor kan het zomaar zijn dat je een miskoop doet of te veel betaalt voor een horloge. Voordat je tot koop overgaat zijn dit toch de belangrijkste dingen om te weten. Daarom dat ik in deze blog jullie een paar tips ga geven voordat je op jacht gaat naar dat ene horloge!

Tip #1 Het soort horloge
Wanneer je op zoek bent naar dat ene horloge, dan is het belangrijk om bewust te zijn naar wat voor soort horloge je op zoek bent. De prijs wordt namelijk deels bepaald door het type horloge je zoekt. Over het algemeen zijn de dress horloges van Invicta minder geliefd dan de chronografen of duikers horloges. Dit komt ook omdat deze laatsten veel moeilijker te vinden zijn in een goede staat.

Wanneer ik een opsomming moet maken wat een vintage Invicta meestal kost binnen een categorie dan zou je ze op de volgende manier kunnen indelen. Er moet wel vermeld worden dat het hierbij geen rekening is gehouden met het materiaal, type uurwerk, design en de staat van het horloge die ook een significant verschil kunnen maken.

Klassiek dress: 150-300 euro
dress horloge met tripple date en/of moon fase: 400-600
Duik horloge/sport: 300-600
Chronograaf: 400-800 euro

Nu zal het je vast zijn opgevallen dat de prijzen heel uiteenlopend zijn. Maar wanneer je op zoek bent naar een Invicta dan zijn die over het algemeen de bedragen die je gemiddeld tegen zal komen.

Tip #2 Staat van het horloge
Heb je een horloge op het oog en je besluit tot een koop te gaan dan is de staat van essentieel belang. Doorgaans is dit ook een lastige kwestie met name als je besluit op een online markt zoals Ebay of Chrono24 je horloge te kopen. Wanneer je een duikhorloge op het oog hebt en dit horloge ziet er afgedragen uit, ook de wijzerplaat is helemaal beschadigd en het is maar de vraag in welke staat het uurwerk is. Dan is het de vraag of je dit horloge zou moeten kopen, met name wanneer de hoofdprijs wordt gevraagd.
Je moet jezelf de vraag stellen of je minder wilt betalen voor een horloge in mindere staat of dat je verder gaat kijken naar een horloge dat als nieuw uitziet. In heel zeldzame gevallen kun je een horloge in een NOS (new old stock) staat vinden, dit betekent dat dit horloge in nieuwstaat is en niet gedragen.
Wanneer je de kans krijgt om een horloge bij iemand op te halen, dan is het vaak makkelijker te oordelen. Daarom is dit echt aan te bevelen wanneer je de vintage markt op gaat. Je kan dan zien hoe de staat van dit horloge is, is het goud eraf gesleten bij een verguld horloge, hoe loopt het horloge en natuurlijk of er verdere beschadigingen aan het horloge zijn.
Horloges die in een erbarmelijke staat worden verkocht zijn in veel gevallen eigenlijk niks meer waard. Toch zie je vaak genoeg dat verkopers deze aanbieden voor de hoofdprijs, mijn tip: begin niet aan zo’n horloge. Mocht je toch een horloge willen kopen dat volledig beschadigd, geen service en in slechte staat is. Doe dit dan voor de laagste prijs mogelijk, je zal er zelf namelijk heel wat werk aan hebben om hem weer draagbaar te krijgen.
Tip #3 Specificaties van het horloge
Onder tip 1 werden een aantal belangrijke factoren genoemd die invloed hebben op de waarde van het horloge, maar ook of jij een miskoop doet of niet. Het is namelijk een significant verschil of je een verguld horloge koopt of een horloge dat 18 karaat goud is. Ook zijn horloges met grotere afmetingen veel geliefder en waardevoller dan die kleine delicate dingen. In de jaren 50 was het de trend om horloges te maken met een diameter van gemiddeld 34 millimeter. Vandaag de dag wordt dit door veel horloge liefhebbers gezien als te klein en daarom zal zo’n horloge lastiger te verkopen zijn en ook minder waard. Terwijl een horloge tussen de 36 en 40 millimeter vandaag de dag veel gangbaarder is. Op de vintage markt zijn die ook te vinden, alleen zijn die toch zeldzamer omdat die vaak bestempeld worden als oversized voor de tijd waarin zij gemaakt zijn. Natuurlijk valt hier meer over te zeggen, want niet alleen diameter bepaalt of iets groot of klein valt. Ook de lug naar lug afstand kan ervoor zorgen dat een horloge kleiner of juist groter uitziet. Laat je dus vooral niet ontmoedigen door de afmeting!

Om terug te komen op het materiaal waarvan een horloge gemaakt is. Ik noemde al dat massief goud over het algemeen veel waardevoller is dan verguld. Veel Invicta’s zijn verguld, wanneer je online dus op zoek gaat naar een horloge dat massief goud is dan moet je oppassen dat je niet een verguld horloge toegestuurd krijgt. Hoe weet je of iets massief goud is? In veel gevallen staat ergens op het horloge een keurmerk of iets 14, 16 of 18 karaat goud is. Wanneer iets verkocht wordt als massief goud, en je kunt het keurmerk niet vinden op de foto’s dan kun je altijd vragen om een foto van het keurmerk. Een andere tip om hierachter te komen is door te kijken naar de deksel van het horloge. Is de deksel van het horloge van staal, dan is er een grote kans dat het horloge verguld is. Hoe dan ook zijn horloges van massief goud in veel gevallen duurder, of dit nu om een klassiek dress horloge gaat of om een chronograaf. Meestal gaan deze vanaf ongeveer duizend euro tot soms een aantal duizenden. Wanneer het over stalen horloge gaat dan is het bepalend of een horloge verchroomd is of volledig staal. In het verleden werden horloges gemaakt van een messing die verchroomd was. Dit was net als vergulde horloges om de prijs van het horloge laag te houden. Het gevolg van deze technieken is wel wanneer deze laag van goud of chroom eraf kan gaan met loop der tijd.

Laatste punt dat ik hier wil aankaarten is het type uurwerk. Invicta maakte in het verleden veelal gebruik van generieke uurwerken van bekende grote uurwerk fabrikanten zoals ETA, AS, Landeron, etc. Je komt bij vintage Invicta’s dus een breed scala aan uurwerken tegen. Het is nu te veel om hier een hele uiteenzetting over te geven. In zeldzame gevallen maakte Invicta gebruik van een zeldzaam caliber of zelfs van een eigen inhouse uurwerk. In die gevallen kan dit relevant zijn omdat dit een horloge uniek maakt en hierdoor meer waard.

Tip #4 Wie verkoopt dit horloge?
Het gebeurt vaak genoeg dat een horloge wordt aangeboden met slechte foto’s en ook de verkoper is niet duidelijk over de specificaties wanneer jij hierom vraagt. Een goede verkoper is transparant, duidelijk en eerlijk. Wanneer je vraagt om duidelijkere foto’s dan hoort de verkoper jou hiervan te voorzien. Hij moet je informatie kunnen geven over de afmetingen, de staat van het uurwerk, wanneer deze voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad. Wanneer je iets koopt dan is het natuurlijk perfect wanneer de verkoper een goede aftercare aanbiedt. Bijvoorbeeld garantie of de mogelijkheid om het te retourneren en al helemaal wanneer deze verkoper een uurwerktechnicus heeft die het horloge een onderhoud beurt geeft.
Let dus vooral goed op wie het horloge verkoopt, met name wanneer je online verschillende fora of online verkoop sites afstruint.
Natuurlijk valt er zoveel meer te vertellen, maar dit zijn denk ik de belangrijkste punten waar je op moet letten bij het kopen van een horloge.

14 likes

Mooi en duidelijk verhaal Definitieve +1 voor het verhaal.!!

1 like

Dankjewel! :ok_hand:t2::+1:t2:

You Tube filmpje Ladies met Invicta’s

Ik zag daar ook een hommage op die Race Heuer, die rechthoekige met die bekende blauw orange strepen. Wist niet dat Invicta die had.

1 like

Ondertussen is de Gele Invicta al weer verdwenen, bleek later een hommage te zijn op een ander nog redelijk betaalbaar merk, one wonders why?

Wat echter zover ik weet geen hommage op een bekend model is, is deze écht bronzen (100m) duikert, waarvan zelfs de gesp al mooi begint te verkleuren.



6 likes

Heb jij die?:blush:

Ja, en dat zijn mijn eigen foto’s.

Invicta Pro Diver Titanium :grinning:

Click & Enjoy :smile:

Opvallend detail: reflectie van de cyclops :wink:

Groetjes, Ricardo

8 likes

Draag je 'm nog steeds?

Han met een Invicta?:laughing:

Nee, hij heeft een Rolex DJ gemod tot een submariner look-a-like met invicta wijzerplaat erin.

1 like

Dat is nou een leuke Invicta, nooit eerder gezien.:+1:

1 like

2 likes

Komt morgen binnen !! Invicta Titanium 25044 met iriserend glas. Ben zeer benieuwd.

3 likes

5 likes

Zaterdag binnen gekomen, mijn eerste stap naar automatische uurwerken

8 likes

Heb je hem al? Ben benieuwd naar de foto’s! :slight_smile: