Invoer horloge UK sinds Brexit

Heeft iemand recente ervaringen met de invoer van een horloge uit Engeland sinds Brexit? Onlangs heb ik daar een horloge gekocht. Ik betaal daar 21 procent btw en een klein beetje invoerrechten over. Nu heeft de verkoper de betaling en verzending even op hold gezet omdat:

“ Shipment to EU is currently not possible. We are concerned of the current complications with shipping and customs - if the item was returned, we would have to pay VAT and taxes.”

Weten iemand vanuit zijn ervaring wat deze complicaties kunnen zijn? Ik begrijp dat men bang is BTW en invoer te moeten betalen op het moment dat ik het horloge terug zou sturen, maar dat lijkt mij een vreemde situatie.

Wie weet meer over de huidige gang van zaken? Dank alvast!

Hier worden wat antwoorden gegeven aan een UK verkoper waar jij ook iets aan hebt;

https://omegaforums.net/threads/advice-on-exporting-watches-from-the-uk.128138/

1 like

Ik heb onlangs via Chrono24 een horloge vanuit Engeland ontvangen. Hoewel de deal nog vlak voor de Brexit gesloten was heb ik er toch last van gehad door de lange wachttijd totdat het de douane door was. Uiteindelijk is het, ondanks dat het horloge al in Nederland was, naar Cyprus verscheept om daar ingeklaard te worden. Het heeft er uiteindelijk 55 dagen over gedaan.

Voor wat kosten betreft kwam ik goed weg. Ik hoefde geen invoerrechten, BTW en inklaringskosten te betalen ondanks dat de waarde 251 euro was. De verkopende partij had “customs declarations” aan de doos geplakt maar ik kon zien dat deze niet geopend zijn geweest.

1 like

#3?

1 like

Three times is shipright zeggen ze daar volgens mij :grin:

4 likes

Gewoon ouderwets invoerrechten en btw betalen, zelf al ondervonden. :weary:

Dit dus :point_up_2:

Deze week de Smiths Everest ontvangen vanuit UK inclusief een mailtje met de kosten voor het invoeren van het horloge.

Ja dat is allemaal wel duidelijk. Dat was ‘t punt niet. Maar thx :wink:

Uiteraard betaal ik btw en invoer maar daar gaat het niet over

Lezen is voor veel mensen moeilijk hè. :joy:

1 like

Ik zeg niets :joy:

1 like

Misschien is alleen aangetekend versturen nog een optie…er is wel eens op deze manier voor mij iets langs douane geglipt deze kant op.

Ow…idd ik kan niet lezen… :joy:…zit ook laag…moet een dextro in geloof ik

Nogmaals: belasting ontduiken is wel het laatste wat ik doe. Gaat mij eenvoudigweg om de huidige problemen mbt de verzending vanuit de UK ivm de risico’s voor de verkoper.

Nee joh moet je ook vooral niet doen…wil ik niet op mijn geweten hebben dat ik je daar toe aanzet :grimacing:

Bijzondere stelling…
Het klinkt primair onwaarschijnlijk dat een Douane invoerkosten rekent op een item dat retour wordt gezonden (al dan niet ontvangen/geopend).
Immers krijgen ze een eigen goed retour, zonder dat er daadwerkelijk sprake is van een wisseling van eigenaar.

Daar tegenover, het goed heeft het land van herkomst verlaten en is daarmee uitgevoerd (en belastingtechnisch als zodanig afgehandeld). Bij terugkomst vindt weer invoer plaats.
Eigenlijk klinkt het dan wel weer logisch.

Voor een aftrek gerechtigde ondernemer zou het overigens niets uit moeten maken, omdat die de invoer BTW (wat het grootste deel van de kosten zal zijn) weer in aftrek kunnen brengen.
In Nederland hebben we een zogenoemde invoer vergunning, waarmee niet aan de grens betaald hoeft te worden maar kan de heffing naar de aangifte verlegd worden. Daar kan die BTW dan weer in aftrek gebracht worden zodat het per saldo nihil bedraagt.
Ik kan mij zo voorstellen dat ze een dergelijke regeling ook in het VK hebben, al zijn ze uit de EU en hoeven ze zich niet meer aan Europese wetgeving te houden.

Er zal een extra administratieve last aan kleven, maar die is er in de huidige tijd van makkelijk retourneren (uitgaande van een gedraging groter dan alleen Nederlandse bodem) wel vaker lijkt mij.

Exact weet ik het niet, maar klinkt plausibel.
Mogelijk kijken ze even de kat uit de boom in deze bijzondere, veranderde tijd (doelend op de Brexit).

Moet altijd hieraan denken

Ik heb hier eind januari geen problemen mee gekregen. Invoerrechten en kleine toeslag, precies wat ik verwachtte. Niettemin geeft mijn logo duidelijk aan wat er gebeurd…


Op deze wijze wordt het wel onvoorspelbaar en vervelend.

Ik heb zo’n vermoeden dat jij een andere situatie had dan in de vraag van TS beschreven…

Enige verschil is dat de leverancier van TS bij voorbaat on hold staat, terwijl anderen die geïmporteerd hebben geen enkel probleem ervaren.