BTW en UK.. wie weet het antwoord?

Hoera! Een akkoord met de UK. Maar betekent dit nu dat er geen btw (en invoerrechten) betaald hoeven te worden bij aankoop van een product online met waarde boven de EUR 22,—?

Ik kan het (nog) niet vinden. Wie kan met helpen (sta voor een aankoop in UK, redelijke kans dat het bij verzending op 28/12 niet op of voor 1 januari aanstaande in Nederland is).

3 likes

Vanaf 2021 verdwijnt de importdrempel van 22 euro en wordt alles belast, ook onder de 22 euro. Op je andere vraag weet ik het antwoord niet.

2 likes

Betekent dit dan ook dat je voor elk aliExpress pakketje inklaringskosten moet gaan betalen?

Ja. Maar aliexpress heeft al wel maatregelens genomen met depots hier in Europa dacht ik maar niet voor alles. Vanaf volgend jaar verloopt ook het verdag met china dat als 3e wereld land heel goedkope internationale shipping tarieven had. Dus bestellen op Aliexpress wordt sowieso heel anders. Maar ook een glaasje van ebay uit de VS of Thailand wordt tax + 13 euro administratiekosten dokken.

3 likes

Ondanks het akkoord?

Dit is internationaal. Niet alleen vanuit de UK.

Edit: ik lees nu vanaf 1 juli niet 1 januari. Er is uitstel gevraagd:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/#:~:text=Btw%202021%3A%20nieuwe%20regels,ICT%20op%20orde%20te%20hebben.

Vanaf of met ingang van? Vermoed ‘met ingang van’ anders hebben we nl. nog een jaartje de tijd … wel balen trouwens! Vooral de admin.kosten staan vaak in geen enkele verhouding bij goedkope aankopen.

Het was vanaf 1 januari. Maar nu is er uitstel tot 1 juli. Ik heb net mn post geedit met een linkje.

Ik ben het met je eens. Aan de ene kant goed om aliexpress concurentie tegen te gaan. Maar aan de andere kant als je iets nodig hebt wat gewoon hier niet in de EU te koop is soms is het irritant.

1 like

Ik lees wel dat invoerrechten bij een invoerwaarde tot 150 euro niet hoeven te worden betaald (wel dus BTW). Maar nergens iets over die admin.kosten.

Hoe ik het heb begrepen is dat aankopen in de UK nu net zo behandeld worden als bij alle anderen niet EU landen.

Dus je moet ze invoeren/aangeven bij je aankomst op Schiphol & netjes je belasting en import betalen.

Klopt, administratiekosten worden door de vervoerders gerekend want die schieten de BTW (of invoerrechten boven 150€) voor

2. Btw-vrijstelling import tot 22 euro vervalt

En verder staat er idd niks over admin kosten. Dus ik vrees dat dat niet zal veranderen. :neutral_face:

2 likes

Sommige dingen zijn hier niet te koop met een reden. Arbeidsomstandigheden, minimumloon, minimumleeftijd, slavenarbeid etc… iets waar Ali geen boodschap aan heeft.

2 likes

Admin kosten bestaan niet voor waarde onder 22 euro volgens mij

Dit topic gaat voor mij de verkeerde kant op… wel of geen btw bij aankoop in UK bij invoer na 1/1/2021… that’s the question…

8 likes

Quote (ten tijde van schrijven van dit bericht):

Tot en met 31 december 2020 geldt een overgangsperiode. In die periode betaalt u geen invoerrechten bij een online aankoop in het VK. Alle EU-afspraken en regels gelden dan nog voor het VK. De situatie na die datum kan anders zijn. Dat hangt af van de afspraken die het VK en de EU hierover maken.

Je kunt gerust zijn, alles wat voor 1 januari op transport wordt gezet valt nog onder vrij verkeer

1 like

De verzender hoeft geen proforma/commerciële factuur bij de zending te voegen en er wordt ook geen uitklaringsdocument opgemaakt. Vanaf 1 januari uiteraard wel.

Je geeft zelf gelijk eronder het antwoord.
Tot 31/12 veranderd er helemaal niks, daarna zal het afhangen van de kennelijk nog te maken afspraken. Hetgeen je aanhaalt is van laat vanmiddag, dat lijkt me het laatste inzicht.

2 likes

Is dat een overgangsregeling? Voor de douane is he moment van het passeren van de grens leidend. Dus dan doet het er niet toe wanneer iets is verzonden.