Invoerkosten als je iets koopt van een prive persoon

Ik heb een interessant horloge gezien via het Watchuseek forum. Verkoper is buiten de EU.

Moet je dan alsnog invoerrechten en btw betalen?

Volgens Invoerkosten vanuit USA zou het:

Bedrijf < € 22,00 Geen Invoerrechten en / of BTW
Bedrijf > € 22,00 & < € 150,00 Geen Invoerrechten, wel BTW
Bedrijf > € 150,00 Invoerrechten + BTW
Particulier < € 45,00 Geen Invoerrechten en / of BTW
Particulier > € 45,00 & < € 150,00 Geen Invoerrechten, wel BTW
Particulier > € 150,00 Invoerrechten + BTW zijn.

Iemand hier ervaring met kopen van een particulier buiten de EU (Bermuda) ?

1 like

Niet te hopen dat het vliegtuig/schip met jouw pakketje in die driehoek verdwijnt.

Zonder gekheid: op particulieren is dit gewoon van toepassing, zoals er ook staat.

2 likes

Ja, bij Bermuda moet ik ook altijd hier aan denken…

1 like

Sommige verkopers zetten een lagere waarde op het pakket, dan kan het er soms nog tussendoor glippen.

1 like

ok dank, dan is dat wel even iets om rekening mee te houden met een eventuele bieding.

Leuk voor de verzekering als het kwijtraakt.

2 likes

En PostNL brengt ook nog iets van EUR 17 in rekening voor het doen van de inklaring…

Je kan vragen om het als “gift” te laten versturen maar wel volledig verzekerd. Particulieren willen daar vaak wel in meegaan, maar bedrijfjes niet. Als de Nederlandse douane daarin meegaat, want dat is nogal natte vinger werk daar.

Gift moet je boven de 45 ook belasting over betalen als ik het goed heb.

Van buiten de EU moet je gewoon geluk hebben, kan zijn dat je moet betalen en kan zijn dat het er door komt.

Zelfs uit Zwitserland kun je dus pech hebben (maar daar durven ze nog al eens verzenden vanuit een grensland (EU)).

1 like

Voor de verzekering wel , voor jou (lees: koper) niet :wink:

1 like

Op alles van buiten de EU moet invoerkosten over betaald worden. Soms kan je inderdaad een lagere waarde laten opzetten, en dan moet je geluk hebben dat het niet op steekproef gecontroleerd wordt.

1 like

Let wel dat of je btw moet betalen afhangt van de gedeclareerde waarde, maar als je dus betalen moet dat btw over de aankoopprijs plus verzendkosten berekend wordt.
Invoerrechten op horloges stellen niks voor; maximaal 80 cent per horloge.

2 likes