Invoerrechten Verenigd Koninkrijk

Correct. Er is immers geen btw over betaald. Uit de UK is uitzonderlijk, omdat ze weg zijn gegaan. Niets aan te doen.

En Rutte met een glimlach op zn gezicht in de media vertellen dat ze zo’n goede deal hebben gemaakt :face_vomiting:

Nee dat klopt; ik moet me er ook maar niet te druk over maken; de dood en de belasting zijn de enige twee zekerheden in het leven.

Maar ik blijf BTW over verzamelwaar bij handel tussen particulieren kul vinden omdat er geen registratie plaatsvindt of er over een bepaald object in een bepaald land niet allang btw betaald is.

2 likes

In theorie kan het horloge oorspronkelijk uit Nederland komen.:smirk:

1 like

Precies :+1:

1 like

Klopt, bij transacties van tweedehands waren tussen particulieren is het sowieso kul. Maar betaal je, wanneer je een gebruikt item van een particulier koopt BTW wanneer het de grens over komt? Ik heb er namelijk geen ervaring mee.

Bij aankoop van een dealer, dus bedrijfsmatig, begrijpt ik het wel. Al is dat ook discutabel, omdat er ergens in het verleden al een keer BTW over betaald is (zoals je ook aangeeft).

1 like

Bedoel je daarmee bij import?

Ik twijfel daar nu aan. Denk dat ik fout zit. Ik wijzig het.

1 like

Op een douanepapier moet worden ingevuld wat de waarde van het verstuurde is, en daar moet je btw over betalen; ongeacht wie het verstuurt. Vaak genoeg moeten doen, ook bij particuliere verkopers.

Mijn schoonouders krijgen wel eens een kerstpakket van vrienden uit de VS; mogen ze gewoon lekker btw over betalen. Vroeger was er nog een vrijstelling voor giften geloof ik, maar daar wordt niet meer naar gekeken (vast ook wel omdat daar veel misbruik van gemaakt werd)

1 like

Jeetje. Hoe gaat dat dan met relatiegeschenken? :thinking:. We hebben wel eens een gerookte zalm uit Ierland ontvangen, maar dat ging per koerier (gekoeld transport), dan is dat door verzender waarschijnlijk te regelen met de koeriersdienst.

Ik ‘haal’ ook wel eens wat uit Amerika, maar neem dat dan zelf mee of via familie (dat gebeurt over en weer).

Al met al, zeker voor ‘vintage’ of relatief laag geprijsde horloges of onderdelen, knap irritant.

Ierland is EU, dus daar komen geen heffingen bij, maar ik sluit niet uit dat op relatiegeschenken ook btw geheven kan worden. Nu komen die meestal van bedrijven, dus dat is beter geregistreerd als gift en wellicht op die manier belastingvrij omdat er ook geen verkoopwaarde is, maar daar zullen ook wel grenzen aan zijn. Ik zit daar verder niet zo in dus geen idee hoe dat werkt :thinking:

Voor fysiek meenemen van goederen over de grens is een vrijstelling; staat me bij met de auto 300 en met het vliegtuig 500 Euro ofzo :thinking:

1 like

Haha, natuurlijk. Beetje dom van moi :grimacing:

1 like

Ik moest ook even spieken hoor, maar ik meende al dat dat EU was. Geloof niet dat ik ooit iets in Ierland gekocht heb; daar hebben ze geen Vintage Tissot’s :laughing:

1 like

De grens met Noord Ierland was nogal een puntje…:smirk:

2 likes

Maar een Rolex kun je natuurlijk gewoon om je pols slingeren :joy:

1 like

Vandaag binnen… …tenzij ik online nog een naheffing krijg of zo, lijkt het beter te gaan dan verwacht.

Envelop is weliswaar zonder handtekening in de bus gemikt, maar het lijkt er op dat ik niks hoef bij te betalen! :shushing_face:

1 like

Zeker raar maar de douane/belastingdienst kunnen niet controleren of iets nieuw of gebruikt is dus scheren ze alles over 1 kam helaas. Krijg je een gerookte zalm, importeer je een Tissot van 60 jaar oud of een hagelnieuwe Rolex…je betaalt in ieder geval 21% btw tenzij je geluk hebt en je pakketje sijpelt tussen de mazen door…

Bij mij zijn naheffingen eerder regel dan uitzondering maar dan heb ik het wel over Expresse zendingen (met name DHL en UPS)

1 like

Dat klopt; ik snap de dat ze lastig onderscheid kunnen gaan maken, dan wordt de wachttijd niet een maand maar een jaar. Maar het blijft irritant. :laughing:

@Groene-Thee

Ere wie ere toekomt: ik heb het geld van de inklaringskosten razendsnel terug gekregen van de betreffende winkel, die dus verkoopt via amazon.nl en in de UK is gevestigd. Er is dus nog hoop :slight_smile:

5 likes

Amazon heeft een hele goede klantenservice over het algemeen. Van .de eens een gratis zaklamp (63 euro) mogen houden. Lang verhaal maar zij maakte mij het geld terug over omdat ze dachten dat het verloren was geraakt in de post. Maar wat bleek het afhaalpunt in Duitsland was ermee gestopt. Toen heb ik het afhaalpunt verlegd en werd hij alsnog afgeleverd. Heb ik dat netjes gemeldt, maar zij zeiden: hou maar voor deze keer en bedankt voor je eerlijkheid.

5 likes