Invoerrechten Verenigd Koninkrijk

Voor degene die het nog niet wist, maar vanaf 01-01-21 zijn alle aankopen in de VK van boven de € 150,00 onderhevig aan invoerrechten.

Ik dacht nou juist dat ze dat hadden opgelost tijdens de Brexit onderhandelingen maar dat is dus helaas niet zo.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit/vraag-en-antwoord/invoerrechten-bij-aankoop-uit-verenigd-koninkrijk

11 likes

Boeven!

Zag net dat ik bij Watchgecko/Geckota (Engelse website) rond de 30 euronen moet aftikken aan verzendkosten.

Well, nvm then… Niemand gaat dat betalen voor bandjes van hetzelfde geld

3 likes

Neen aan dat we dan geen Engelse VAT hoeven te betalen?

3 likes

Ik heb net bandjes ontvangen van Farer t.w.v. 200 Euro en geen invoerrechten hoeven betalen. Was met DHL Express verstuurd. Misschien geluk gehad… :slightly_smiling_face:

2 likes

De invoerrechten betaal je aan de Nederlandse overheid als ik het goed heb :wink:

2 likes

Dat sowieso, en 40 cent invoerrechten of zoiets, maar de Britse btw niet toch?

2 likes

De Britse BTW betaal je bij het afrekenen in de webshop

2 likes

Geen probleem, ik bel even zo kan je alsnog bijdragen

3 likes

Je betaalt 2x BTW.
Net als vader en zoon laatst op Schiphol die met een grote MacBook doos dachten door te kunnen lopen bij de douane want, zoals ze verontwaardigd aangaven, “ze hadden al BTW bij aanschaf in de US betaald”

3 likes

Dank je. Fijn dat je meedenkt! :ok_hand: :joy:

Als je twee keer BTW betaalt ben je niet slim. Je kunt ex. BTW kopen in het land waar je koopt. Net als in bv de bijenkorf waar, na bewijs dat je van buiten de EU komt, de BTW terugkrijgt.

https://www.debijenkorf.nl/klantenservice/Betalen.

Dit geldt ook voor horloges bij bv Gassan.

Dus zou je ook ex. BTW moeten kunnen kopen in de UK. Helaas is lang niet elke winkel daar voorbereid.

11 likes

Invoerrechten zijn niet zo spannend, dat is minimaal 40 cent en maximaal 80 cent per horloge :slight_smile:. Vervelender is dat je door het einde aan vrij verkeer van goederen 21% BTW verschuldigd bent over aankopen boven de € 22,- die je (online) in het Verenigd Koninkrijk hebt gedaan. Als deze kosten betaald moeten worden aan de douane wordt dit door de vervoerder voorgeschoten en administratief afgehandeld. Hiervoor rekenen de vervoerders een handlings fee van rond de € 15,-.

De drempel van € 22,- verdwijnt binnenkort waardoor je straks over elke aankoop buiten de EU BTW verschuldigd bent. Deze regel is in verband met de Corona pandemie voorlopig uitgesteld tot minimaal juni 2021.

15 likes

Oh, fijn. Ik heb op de 28e wat onderdelen voor zo’n 165 euro gekocht in het VK via eBay. Dat pakket is op 2 januari verzonden en sinds 3 januari van de radar verdwenen (Verzendstatus: ‘Item leaving the UK’).

Zou dat te maken hebben met een nieuw op te zetten systeem tussen het VK en de EU?

Een andere aankoop van rond de 20 euro is namelijk al lang binnen.

1 like

Zou bij de douane kunnen liggen, ja.

1 like

Als een UK webshop dit niet ondersteund betaal je eigenlijk teveel voor het product. De webshop hoeft de ‘BTW’ die je betaald namelijk niet af te dragen en kan deze in eigen zak steken. Bij grote aankopen is het zeker de moeite om een mailtje naar de klantenservice te sturen voor je bestelt. BTW in de UK is 20%, dus dat kun je bijna wegstrepen tegen de 21% BTW die je in Nederland verschuldigd bent bij invoer. Dan blijven alleen de administratieve kosten van de vervoerder en eventuele invoerrechten over.

7 likes

Er is een apart topic over pakketjes vanuit de UK, erg veel vertragingen en soms een maand onderweg, nieuwe regels zullen daarin niet helpen…

2 likes

Pakketjes onder de 22 euro incl. verzendkosten gaan inderdaad wel snel. Ik heb laatst ook een pakketje met een waarde van 12 euro uit de UK binnen een week ontvangen. Het lijkt erop dat er een achterstand is bij de douane. Reken sowieso op 10 a 15 euro administratie/inklaringskosten en 21% BTW als het pakketje eenmaal aankomt. Meestal krijg je een uitnodiging in de brievenbus dat je het pakketje bij een grotere postlocatie kunt ophalen als je de kosten daar netjes afrekent :slight_smile:.

1 like

Die 22 Euro grens is overigens exclusief verzendkosten :wink: Kom je erboven betaal je wel btw over het bedrag inclusief verzendkosten.

Mag trouwens hopen dat als ze die 22 Euro grens gaan opheffen dat ze dan ook iets gaan doen aan die idiote inklaringskosten. Anders worden pakketjes van een paar euro dus onbetaalbaar omdat er elke keer die 15 Euro inklaring over betaald moet worden. :thinking:

3 likes

Ja, dat is dus net als pakjes vanuit elders buiten de EU. Alleen gaan die er meestal sneller doorheen is mijn ervaring, dus ik vermoed dat het opstartproblemen kunnen zijn.

2 likes

Ik heb vaak genoeg meer dan een maand zitten wachten op pakjes van buiten de EU tot ze eindelijk vrijgegeven werden door de douane, ook voor de corona tijd. In gewoon een hopeloze organisatie die blijkbaar niks hoeft te presteren omdat er geen alternatief is :face_with_raised_eyebrow:

6 likes