Ik ben al een tijdje lid van dit forum, en mijn tijd hier laat zich het beste omschrijven als een stiekeme gluurder die zich vergaapt aan al het moois dat hier voorbij komt. Uiteraard zijn de meest onbereikbare horloges die waar het speeksel zich in rap tempo vermenigvuldigt.
Goed, nu dat ‘out in the open’ is, komt hier mijn vraag waar jullie mij ongetwijfeld weer een stuk(je) verder mee kunnen helpen.
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw horloge en heb mijn oog laten vallen op de Tissot Le Locle powermatic 80 op staal. Nu heb ik hier in de verschillende topics over horloges rond dit bedrag (€ 550) het één en ander voorbij zien komen. Vooral merken als Hamilton, Oris en Certina zie ik de revue passeren.
Nu vraag ik mij af hoe de (objectieve) kwaliteit zich verhoudt van deze merken ten opzicht van elkaar. Of ontloopt elkaar dit allemaal niet zo heel erg veel?
Mochten jullie nog andere suggesties hebben rond dat bedrag, houd ik mij natuurlijk ten zeerste aanbevolen. Aangezien ik al veel horloges op leer heb, wordt de volgende sowieso op staal. Automaat op Quartz maakt mij niet heel veel uit, met een lichte voorkeur voor automaat. Grootte tussen de 39 en 42mm
Volgens mij ontloopt zich dit niet (veel) in kwaliteit. Ik zou adviseren ga je op hoofdlijnen verdiepen in de merken, misschien dat je dan een bepaalde verbinding vind en je daardoor weer anders tegen het horloge aankijkt.
Heb je de Tissot Le Locle al een keer in het echt bekeken/Omgehad? Vind het zelf ook een erg mooi model. Erg functioneel ook doordat het overal bij gedragen kan worden en makkelijk een weekend ergens kan liggen zonder dat I stil komt te staan. Zelf heb ik ervoor gekozen om eerst een Seiko 5 dagelijks te gebruiken. Om toch te kijken of ik het op langertermijn leuk blijf vinden om een automaat te dragen. Bij deze merken denk ik niet dat kwalitatief er heel veel verschil tussen zal zitten.
Ik denk dat tussen de 300 en 500 euro voor een automaat van een goed merk perfect is om dagelijks te dragen.
Dat. Tissot, Certina en Hamilton zijn allemaal gedegen instappers van de Swatch groep, en er is helemaal niks mis mee.
Ik vind Hamilton zelf de leukste van de drie, want die hebben een vormtaal die me aanspreekt. Ook vind ik de Tissot Gentleman powermatic 80 silicium erg cool, maar da’s 180% van je budget.
Andere suggesties zijn er genoeg, van allerlei merken, maar ga ik niet doen omdat je vraag akelig niet specifiek is. Hamilton Intramatic en Khaki field zijn allemaal cool, ik vind veel Seiko Presages cool, en tot slot maakt Traska leuke dingen voor rond dat bedrag.
Maar wat zoek je? Voelt als een dress-horloge.
Boze tongen beweren dat je voor rond 300 ook een Archimede op de mat ziet ploffen.
Nee nog niet, maar dat ga ik zeer zeker doen. Ben benieuwd of ik hem in het echt iets te frivool vind, of dat die juist erg mooi en ingetogen is. Maar dat zal de tijd leren.
Ik heb nu ook een kinetic, dus ik snap wel een beetje wat je bedoeld. Voordeel van de kinetic is dat die 6 maanden gangreserve heeft, dus wellicht is een quartz geen eens een hele slechte optie. Dan komt bijvoorbeeld de Hamilton Jazzmaster Thinline om de hoek kijken.
Dank je wel voor je reactie. Je hebt mij weer een stukje wijzer gemaakt!
Die Gentelman is inderdaad ook heel erg mooi ja. En ja, in quartz is dat dan meteen een hele mooie optie.
Maar wat zoek je? Voelt als een dress-horloge.
Klopt, vooral een dress(-ish) horloge. Merk dat ik die vooral draag en kunnen eigenlijk bij alles gedragen worden.
Andere suggesties zijn er genoeg, van allerlei merken, maar ga ik niet doen omdat je vraag akelig niet specifiek is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Topic was ook vooral voor mij met de insteek om een (beter) gevoel te krijgen met hoe deze merken zich tot elkaar verhouden. Dank voor de Traska tip, zien er ook erg mooi uit. Vooral de Commuter in Woodland green is erg gaaf.
Persoonlijk ben ik nu overtuigd van mechanische horloges. Maar als quartz ook een optie is dan is misschien een frederique constant ook binnen bereik en binnen het genre.
Mechanisch zullen ze zo goed als gelijk aan elkaar zijn. Ze hebben allemaal een ETA- of Sellita-movement(Oris). Die zijn gewoon goed te noemen. Het komt dus aan op de kast en de presentatie van de wijzerplaat.
Seiko heeft haar eigen In-house-movements. Deze zijn over het algemeen wat onderhoudsvriendelijker maar beslist niet beter.
Het voordeel van de Gentleman, en heel veel quartz horloges van rond 500 is dat je ze ook met 100m WR vindt. Dan zijn ze direct wat breder inzetbaar.
De Junghans Max Bill of Max Bill quartz vind ik bijvoorbeeld ook geweldig, maar ik weet van mezelf dat ik geen 30m WR horloge moet kopen. Dat maakt mij nerveus.
Maar als je geen rouwdouwer bent zou ik Junhans eens bekijken. Prachtig merk, bauhaus is en blijft leuk (voor mij dan) en ze zijn ubernetjes.