Is de nieuwe Bell & Ross moelijk afleesbaar?

Om te beginnen even een test. Is het op het onderstaande horloge volgens je eerste ingeving tien voor twee of tien over tien?

Ik vraag het omdat ik voor Horloge.info het volgende artikeltje schreef: http://www.horloge.info/nieuws/Bell-Ross-Instrument-BR-01-92-Radar-tijd-als-doelwit/582 Daarin verwerkt mijn persoonlijk mening dat het: “in het begin enige aanpassing vraagt bij het aflezen, omdat de “langste” wijzer (de wijzer die het dichts bij de rand van het horloge komt) normaal meestal de minuten aangeeft.

Dus de wijzers geven vanuit het midden naar buiten de seconde, minuten en uren weer. Mijn eerste ingeving bij bovenstaande afbeelding was dat het tien voor twee was. Maar het is dus tien over tien… Ligt het aan mij?

10 over zes, 50 seconden was mijn eerste ingeving…

Ik ben erg gewend aan een korte urenwijzer, dan de minutenwijzer en als langste de secondenwijzer.

Tien over tien! De aparte indeling dwong me gelijk te kijken naar de schaalverdeling. Pas daarna realiseerde ik me dat het tegengesteld is aan de normale manier van klokkijken. Kan me dus wel heel goed voorstellen dat dit verwarring in de hand werkt. Aan de andere kant is van klein (binnen) naar groot (buiten) ook wel weer heel logisch.

Vind het in ieder geval wel een leuk bedenksel!

Hmm inderdaad even 2 keer kijken, maar het zal ook wel een een kwestie van gewenning zijn. Sommige regulateurs vind ik ook niet zo duidelijk.

Ik betrap mezelf er soms op dat ik naar mijn horloge heb gekeken en er nog eens op moet kijken omdat ik naar alles behalve de tijd heb gekeken :slight_smile:

10 over zes zeker niet. na tien minuten kan de wijzer nog niet zo ver over de zes zijn.

Mijn eerste indruk overigens was tien voor twee.

Wat een k&*^$tklok eigenlijk.Excuseer mijn lompheid:D

Moest zelf ook 2x kijken. Lijkt me geen fijne klok om te zien hoe laat het is. Terwijl dat toch wel een van de functies van een horloge is. :stuck_out_tongue:

Hier ook 10 over +/-6; dus het ligt aan jou, Henrik! :wink:

Volgens mij zou dat het meest logisch zijn, seconden in de buitenring, dan minuten en dan uren.

Volgens mij staat hier 10 over 10 en ongv 35 sec.

Ik las het hetzelfde als Rob, 10 over 6, maar je kon al wel zien dat het niet klopte omdat dan de uren wijzer de 6 al te ver gepasseerd is.

Groeten,

Martin

robbie409 Schreef:

10 over zes, 50 seconden was mijn eerste
ingeving…

Ik ben erg gewend aan een korte urenwijzer, dan de
minutenwijzer en als langste de secondenwijzer.

Same here…

Volgens mij heb je gelijk als je dat zegt Henrik ;). Gewoon even kijken naar de schaalverdeling dan kom je er wel.

Ergens in mij dacht ik dat Bell & Ross dit model voorheen ook al heeft geproduceerd, ligt dat wel aan mij?

Buitenste wijzer staat iets over de 10. Het is dus na 10 uur. Gele wijzer is voor de minuten, die staat precies op 10. Groen voor seconden, zal 34 oid zijn.
10 over 10 dus

Je moet het zien om het te begrijpen. (gekke klok)

Eens je het door hebt, is het erg duidelijk …

Hmm, dan toch liever deze :wink:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,187311

Ja, dat het 10 over 10 is weet ik, maar het gaat me er om of je dat ook in een oogoplag afleest. En ik zie uit de reacties dat dat dus bij 90% niet het geval is. Dan is het horloge dus eigenlijk niet goed gemaakt.

Arjen Schreef:

Volgens mij zou dat het meest logisch zijn,
seconden in de buitenring, dan minuten en dan
uren.

Daar wil ik nog wel over discussieren :wink: Ivm afleesbaarheid zou ik kiezen voor (van buiten naar binnen) minuten, uren en seconden. En dat zouden ze toch moeten kunnen maken?

Henrik Schreef:

Arjen Schreef:


Volgens mij zou dat het meest logisch zijn,
seconden in de buitenring, dan minuten en dan
uren.

Daar wil ik nog wel over discussieren :wink: Ivm
afleesbaarheid zou ik kiezen voor (van buiten naar
binnen) minuten, uren en seconden. En dat zouden
ze toch moeten kunnen maken?

Conservatief hoor… :smiley:

De lange minutenwijzer en korte urenwijzer is toch ook puur praktisch? Minuten moet je redelijk exact kunnen aflezen, en dus moet de minutenwijzer dicht bij de schaal lopen. De urenwijzer moet je alleen maar kunnen zien tussen welke uren deze loopt. Ik vind deze indeling eigenlijk heel logisch. Van groot (uren) naar klein (secondes). Prima!

Je hebt daar wel gelijk in maar het enige probleem is dat je al heel je leven anders naar de tijd kijkt. En omdat alle andere klokken om je heen zich niet zullen aanpassen zal je nooit wennen aan deze tijdsaanduiding. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje met een 24 uurs horloge rondgelopen maar ik moest steeds even denken bij het kijken hoe laat het was, ipv in een oogopslag zien hoe laat het is. Mij ging dat irriteren.

Ligt niet aan jou, hij is moeilijk afleesbaar.

Het is ook heel onlogisch. Omdat je meer naar buiten nauwkeuriger kan aflezen, zou je verwachten dat buiten de secondenwijzer zit, dan de minuten en helemaal binnen de uren. En dan zou het dus 10 seconden voor 10 na 6 zijn.