Is de oude lume veilig om te verwijderen?

Mijn nieuwste aanwinst: een mortima (Igol)! met 17 jewels.

Ik wil de lume opnieuw aanbrengen en het acrylglas polijsten. Weet iemand of de oude lume veilig is om te verwijderen? Moet toegeven, ik ben de laatste tijd een beetje los gegaan met het aanschaffen van horloges, vooral exemplaren met een beetje werk spreken mij op dit moment aan!

6 likes

Wat is de samenstelling van de lume?

Als je dat weet weet je ook of het veilig is of kan.

2 likes

Gebaseerd op de looks denk ik dat het kan.

Staan er t-tjes op de wijzerplaat weet je het zeker.

2 likes

Ziet er jaren 70 uit, dus kan bijna zeker geen kwaad. Echter: meten is weten!

2 likes

Ik weet de samenstelling niet, maar zou het tritium kunnen zijn?

1 like

Er staat geen t op de wijzerplaat.

1 like

Betere foto zou helpen. T staat meestal onder of naast de 6 uur index

2 likes

Dit is een afbeelding van de verkoper hier is de wijzerplaat beter te zien.

1 like

Ja een geigerteller zou nu wel van pas komen.

4 likes

Geen spoor van een T inderdaad. Ik zie geen problemen verder. Maar anders even het oordeel van onze gewaardeerde horlogemakende forumgenoten afwachten voor zekerheid. :slightly_smiling_face:

1 like

Dank je wel! Ja ik wacht voor de zekerheid de andere reacties nog even af.

Zoals gezegd: meten is weten. Iemand bij jou in de buurt met een geigerteller? Maar gezien de leeftijd en geen T aanduiding zou het veilig moeten zijn.

Edit: UV lampje helpt ook met identificeren

1 like

Dank je wel!

Ik heb de beschikking over een geigerteller over een paar weken.
Hoe werkt het als ik een Uv lamp gebruik?

Bij Tritium zie je de lichtgeving langzaam doven, Radium (medewappies: corrigeer me als het niet goed is!) licht bijna altijd groen op en dooft vrijwel direct na UV lamp verwijderen.

1 like

Ok duidelijk, dank je wel!

Ik zou voorzichtig zijn. Hoewel wijzerplaten met tritium inderdaad vaak een T of H3 symbool hadden, is dit zeker niet altijd het geval. Ik zie ook niet hoe een horloge uit deze periode op een ander principe dan radiolumeniscentie zou kunnen werken. Bij mijn weten bestond fotolumeniscente lume toen nog niet.

2 likes

In elk geval is Tritium niet te meten met een Geiger Müller teller. Echt gevaarlijk is het ook niet in kleine hoeveelheden, in tegenstelling tot radium.

1 like

Dit is een jaren 70 horloge ( waarschijnlijk een merk van Mortima) met Cattin uurwerk. In die tijd werd radium al lang niet meer gebruikt.

5 likes

In dat geval zelf een GM teller kopen. Op AliExpress zijn ze voordelig.

1 like

Ja dat vraag ik mij ook af.