Ik wil de lume opnieuw aanbrengen en het acrylglas polijsten. Weet iemand of de oude lume veilig is om te verwijderen? Moet toegeven, ik ben de laatste tijd een beetje los gegaan met het aanschaffen van horloges, vooral exemplaren met een beetje werk spreken mij op dit moment aan!
Geen spoor van een T inderdaad. Ik zie geen problemen verder. Maar anders even het oordeel van onze gewaardeerde horlogemakende forumgenoten afwachten voor zekerheid.
Zoals gezegd: meten is weten. Iemand bij jou in de buurt met een geigerteller? Maar gezien de leeftijd en geen T aanduiding zou het veilig moeten zijn.
Bij Tritium zie je de lichtgeving langzaam doven, Radium (medewappies: corrigeer me als het niet goed is!) licht bijna altijd groen op en dooft vrijwel direct na UV lamp verwijderen.
Ik zou voorzichtig zijn. Hoewel wijzerplaten met tritium inderdaad vaak een T of H3 symbool hadden, is dit zeker niet altijd het geval. Ik zie ook niet hoe een horloge uit deze periode op een ander principe dan radiolumeniscentie zou kunnen werken. Bij mijn weten bestond fotolumeniscente lume toen nog niet.
In elk geval is Tritium niet te meten met een Geiger Müller teller. Echt gevaarlijk is het ook niet in kleine hoeveelheden, in tegenstelling tot radium.