Kom op Ralph, geen rare verhaaltjes de wereld in helpen. Tudor is niet “owned by Rolex”. Tudor is een zustermerk van Rolex. Punt.
None of the above.
Tudor is naast Rolex in de markt gezet door de heer Wilsdorf (founder van beide) als bereikbaar alternatief voor mensen die een Rolex zouden willen. Slim.
“For some years now, I have been considering the idea of making a watch that our agents could sell at a more modest price than our Rolex watches, and yet one that would attain the standard of dependability for which Rolex is famous. I decided to form a separate company, with the object of making and marketing this new watch. It is called the TUDOR watch company.” - H. Wilsdorf
Dat Tudor in den beginne als twee druppels water op Rolex lijkt is volstrekt logisch. Aristona TV’s toonde ook 1:1 gelijkenis met die van Philips, Bentley’s op RR etc. In vervlogen tijden was het heel normaal om als exclusief merk er een betaalbaar alternatief naast te hebben. Rolex dus ook.
Steinhart, of andere Rolex/Tudor wannabe klonen, een hommage (met dubbel ‘m’) noemen vind ik een farce. Het zijn puur commercieel gedreven kopieën. Niets meer, niets minder. Voor de mensen die eigenlijk graag een ‘echte’ zouden dragen, maar niet kunnen betalen ofzo. Begrijpelijk dat die op zoek gaan naar iets wat er op lijkt en Steindinges springt daar handig op in, Aliexpress trouwens ook …
Ik vind het overigens prima als iemand er mee gezien wil worden hoor. YOLO, … toch?
Levert denk ik meer geld op om gewoon rolex op de plaat te printen. Hommages vind ik prima… al zou ik nu eerder een sub hommage kopen nu ik een sub heb.
Eerst vond ik het toch te nep. Heb vorig jaar om die reden een Squale 1545 laten schieten.
Wellicht, maar dat mag niet hè. Dus zetten ze er bijvoorbeeld Steinhart of Corgeut (dé Tudor BB kloon) op. De doelgroep koopt het toch wel, want het ziet er uit als …
Ik leef zelf heel erg in de veronderstelling dat de term ‘hommage’ moet staan voor ‘eerbetoon’. Oftewel bijvoorbeeld een merk als Tudor die zelf de Heritage Chrono uitbrengt als een eerbetoon aan de Chrono van weleer. Een hommage.
The TUDOR Heritage line draws inspiration from the most emblematic models in the history of the brand. While retaining their original spirit, historic models are modernised with small, subtle touches and new technical features to optimise their performance. The TUDOR Heritage Chrono notably mirrors the original shape and proportions of a TUDOR Oysterdate Chronograph from the early 1970s.
Een kopie van een ander merk wat graag ‘op iets wil lijken’ is voor mij geen hommage. Ook al wil de hele marketingmachine iedereen doen geloven dat het wel zo is, omdat het dan verkocht wordt (‘kopie’ klinkt immers minder aantrekkelijk). Maar deze discussie is er een die al vele meters virtueel papier beschreven heeft. Komen we niet uit.
Ik heb ook een steinhard daar niet van,en als je gaat kijken welk movement je krijgt voor die prijs,daar betaal je bij de meeste gerenomeerde merken gemakkelijk het dubbele voor.
Het is maar wat je verkiest.
Een lagere prijs is een belangrijke reden voor het succes van de kopieën. Dat het voor bijvoorbeeld Steinhart lager kan is volstrekt logisch, een ontwerp jatten is immers goedkoper dan er zelf over moeten nadenken,
Je hoort mij overigens niks over uurwerken zeggen, ETA en bijvoorbeeld Selita maken prima (en betaalbare) uurwerken. Overigens wel in verschillende gradaties mbt. de kwaliteit en niet iedere fabrikant gebruikt ze ‘off-the-shelf”. Dus een 1:1 vergelijk is best wel lastig te maken, Een referentie van een uurwerk alléén zegt erg weinig over de kosten die een merk daarna nog maakt om het ‘eigen’ te maken. Veel ‘genormeerde merken’ doen nog een eigen ding voordat het horloge gaat tikken.
Maar nogmaals, iedereen moet lekker kopen waar hij/zij zich lekker bij voelt.
Chinezen zoals die van Corgeut zal t niet uitmaken. Sluit niet uit dat ze week 1 replica draaien, week 2 Corgeuts. Beetje zoals Ginault. Voor Steinhart is dat misschien anders.
Ik blijf de hele hommage industrie wat betreft definities lastig vinden. Wat is hommage, wat is geïnspireerd door, en wat is gemeengoed geworden? Een zwarte duikbezel bijvoorbeeld… en kan een merk een "hommage aan een horloge van ander merk brengen? Wat vind jij van die Invicta 1953?
Maar goed. Als je beide met een andere definitie begint en daar aan vast blijft houden heeft een discussie geen zin.
Gelukkig maar. Als het merendeel van de horloges er zo uit zag moest ik steeds de brokken uit m’n mondhoeken vegen.
Ik ben geneigd het eens te zijn met die stelling. Het blijft ordinair jatwerk.
Dat een Rolex 8000-12000 ballen moet kosten wordt niet veroorzaakt door de ontwerpafdeling, want die hebben ze in 1955 al naar huis kunnen sturen. Sindsdien tweaken ze alleen wat ze hebben.
Dat doen ze nog slecht ook, gegeven de introductie van de dikke lugs en de te grote maten.
Ook jatwerk. En goedkoop bovendien.
De zwarte duikbezel is een interessante. Iedereen legt 'm bij de Submariner neer terwijl het toch echt van Blancpain af komt. De turn-o-graph was er zelfs eerder dan de sub.
Maar goed. Ondanks het feit dat het een rond ringetje is met een duiktijdindicatie er op zijn daar zoveel eigen ontwerpen van. En je kunt op je klompen aanvoelen wanneer iets jatwerk is of niet.
Hier zien we vier eigen ontwerpen met een eigen smoel en één stuk jatwerk. Ra ra wat het stuk jatwerk is?
Er zijn verbazingwekkend veel ontwerp-, materiaal- en typografie-keuzes te maken op een zwart bezeltje, het moet gezegd.
Ohja klopt. De Cullinan was op het nieuwe Phantom platform. Maar de Ghost had altijd wel gemeenschappelijke elementen met de 7 serie. Waar uiteraard niks mis mee is.
Font (of kleur) veranderen is genoeg om geen hommage of kopie meer te zijn?
Stel je brengt als Steinhart een gele hulk uit? Met italic font op de bezel dan is het wel goed?
Je argument gaat snel mank… want al bovenstaande voorbeelden (behalve de blancpain) vind ik duidelijk geinspireerd door/hommages aan de “submariner” bezel.
Then again, is deze bezel dan ook gejat? Of is het omdat de cijfers de “Verkeerde” kant op staan wel goed?
Hierboven heb weergeven hoe ik het zie, nl. als een eerbetoon. De ‘definitie’ is ook volgens mij volstrekt helder maar kopie klinkt gewoon niet zo lekker in de etalage. Dus stampt de markt de term ‘hommage’ er in als het om een (soms treffende) gelijkenis gaat. Dat klinkt duurder, verkoopt lekkerder. Zo simpel is het. Tweedehands kleding of een kastje bij de kringloper heet tegenwoordig ook vintage. Antiek, dwz. oude meuk, bestaat niet meer. Vintage verkoopt beter.
Zoals ik al schreef, inderdaad. We komen er niet uit. Hoe ik dat weet? Door de vele discussies die ons al zijn voorgegaan.
Wil je het echt weten? Ik vind het niks. Hélemaal niks. Ik kan de Rolex die als mal diende zelf (uiteraard) niet betalen. Daar leg ik me bij neer maar ik ga niet op zoek naar een kloon dezes. Er is zo veel moois te krijgen, met wél een eigen smoel.
Maar goed, ik wens iedereen die er een heeft of krijgt er wel heel veel plezier mee!
Damn, da’s al de tweede keer dit jaar.
Je krijgt gelijk …
Ik kijk er niet van op. Er is een markt voor.
Dat zeg ik. Deze discussie is al vele malen gevoerd en leidt nergens toe. Op naar de volgende dan maar? Onderwijl loop ik straks even bij de Kringloper naar binnen, ik zoek nog een kastje voor op kantoor. Eens kijken of ik een hommage aan een mooi vintage Pastoe kastje kan vinden. Iets van de Xenos ofzo …