Is deze nog te redden?

Vandaag was ik even op visite bij mijn broer en raakte aan de praat over horloges, en over hoe vroeger een goede kennis van de familie altijd langskwam die een kanon van een Seiko droeg.
Wij mochten dan altijd even tegelijk op 2 knopjes drukken en dan ging hij piepen, prachtig vonden wij dat als 2 kleine kindertjes.
En tot mijn grote verbazing vertelde me broer me dat hij dat horloge vele jaren geleden gekregen heeft van die kennis.
Helaas kon hij hem niet meteen vinden maar kreeg ik net alsnog foto’s toegestuurd. Man man! Wat een gehavend exemplaar! Velen jaren om de arm van een professionele duiker gehangen en elke zee getrotseerd die hij maar kon vinden. Maar wel een H558-5000, oftewel de Arnie.
Mijn broers idee was om hem ooit op te knappen maar heeft geen idee waar dat dit zou kunnen en of het überhaupt mogelijk is. Toen hij het onving liep hij, en heeft hij nog een keer een batterij vervangen, ondertussen is al 10 jaar in ruststand. Zou iemand hier mij kunnen vertellen of hij nog op te knappen is, en zo ja, mij in de juiste richting willen wijzen? Alvast bedankt!

8 likes

Is gewoon een gedragen exemplaar, niks aan doen, behalve nieuw batterijtje er in en gaaaan!

1 like

Batterij, glaasje, een andere band en verder zo laten! :grin:

1 like

Batterij kan je altijd proberen. Volgens mij is die band origineel, dus die zou ik dan proberen schoon te maken en niet vervangen.

Als HF-er Aad57 er zin in heeft zou ik hem proberen. Doet veel met Seiko. Heeft alleen niet zoveel tijd en lang niet altijd (meer) zin in quartz.

1 like

Dank voor de snelle reacties, nieuw glaasje zou inderdaad niet misstaan, bandje is volgens mij van een Citizen Promaster dus die zal vervangen moeten worden.

Dan weg doen. Je kan kijken of je de band van de reissue los kan krijgen.

Heeft Seiko ooit gebruik gemaakt van de Depth en ND time aanduiding? Dacht altijd dat dat iets van Citizen was.

Je hebt gelijk denk ik. Niet goed gekeken.

Ik herinner me zo’n soort band bij dat model.

Als het goed is hoort er een Seiko flat vent band op:

1 like

En hier hoe het kan aflopen (Spencer Klein). Dit komt wel goed denk ik.

1 like

Lijkt me geen enkel probleem om deze weer te herstellen.

Even uit elkaar, in de ultrasoon, nieuw glaasje en een batterijtje. Verder laten zoals die is.

Hoeft geen vermogen te kosten. Praktisch elke horlogemaker moet hiertoe in staat zijn.

Weet niet waar je woont, maar dulci international in Helmond doet ook veel Seiko.

2 likes

Ik woon zelf in Rotterdam, en als ik het zo hoor denk ik dat ik inderdaad dit voor me broer laat doen en uiteraard een bijbehorend bandje scoren. Dank voor ieders input!

En die hebben mij bijzonder goed geholpen met de reparatie van een oudje :wink:

1 like

Als een lege batterij 10 jaar in de kast blijft zitten is de kans op lekkage hiervan vrij groot. En als dit gebeurt is is het uurwerk meestal aangetast en stuk door chemische corrosie. Er is dan vrijwel zeker ook een nieuw uurwerk nodig. Dus eerst maar even open schroeven om te kijken hoe het hier mee gesteld is. Maar dit hoeft niet uit te sluiten dat opknappen niet mogelijk is. Je hebt dan waarschijnlijk een nieuw uurwerk nodig of een donor-uurwerk. Als dit moet gebeuren moet het horloge helemaal uit elkaar en dan kun je net zo goed alles gaan vervangen, het glas en de pakkingen ect. Succes!

1 like

En die bezel kan je natural faded noemen, er zijn hier hele cursussen gegeven om die zo te krijgen :blush:

1 like

Vaak zat er destijds een goed Seiko batterijtje of een andere Japanner in. Die heb ik zelden zien lekken. Kans is imo groot dat het uurwerk helemaal prima is.

2 likes

Dat kan zeker. Maar de originele batterij is vervangen door iets anders en we weten niet wat dit precies is geweest. Mij heeft het al eens een quartz gekost, gecorrodeerd en total loss. Was gelukkig een Danisch Design. De horlogemaker vertelde mij dat je voor de reparatiekosten net zo goed een nieuw horloge zou kunnen kopen. En die zoektocht bracht me 10 jaar geleden op dit forum, een geluk bij een ongeluk haha! :grin: Mijn eerste aanschaf hier was toen een Seiko SKX007 en die heb ik nog steeds :+1:

2 likes

Klopt dit bandje bij je horloge?

De GL831 zou er origineel bij horen, wat er op lijkt zijn de volgende banden:

1 like

Monsterwatches heeft ook een mooie Seiko flat vent. Die is voor de reissue dacht ik. Heb die een keer op een Turtle gepast. Heerlijke band.

Edit:

De standaard 22mm rubber band van Seiko voor de SNJ025 (new Arnie) is een soepele band, met een ouderwetse metalen passant en een stevige old school gesp. De vorm is de veel gezochte flat vented, dus hoekige inkepingen voor het uitrekken. Deze vorm werd door Seiko als eerste gebruikte voor de oer Turtle, de 6309-7040 (code GL831, nog steeds één van de meest gezochte banden ooit, helaas is een originele nu niet meer soepel en vaak uitgedroogd en breekbaar). De band is 22mm tussen de lugs en het breedste gedeelte (tegen de lugs aan) is 24mm.

2 likes