Is deze Omega het nog waard om te laten herstellen

Beste allemaal,

Tijdens de zolder opruiming bij mijn ouders, kwamen wij deze Omega Seamaster 196.0216 tegen. Een mooi vintage stuk, alleen loopt het horloge niet meer en heeft hij dringend onderhoud nodig. Ik krijg de kroon ook niet meer uitgetrokken. Ik zou het horloge graag in ere herstellen en hem laten opknappen. Hebben de kenners hier enig idee, wat dit mij globaal zou kosten en of het het uberhaupt waard is om dit te doen?

Wellicht hebben jullie ook nog tips, welke horlogemaker in de omgeving van Rotterdam of Den Haag ik hiervoor zou kunnen benaderen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

1 like

Hierbij nog een foto van de binnenzijde:

1 like

Oei, daar moet nogal wat aan gebeuren voordat het er zo uit gaat zien😅:

2 likes

Waarom Gerrit voor een omega quartz?

Plaat is volledig opgegeten… dus dan kan je alleen bij omega of voor pre-owned kijken voor een betere plaat. In deze staat zou ik er zelf niet veel meer mee doen…

Je hebt gelijk, ik staarde me blind op het spoeltje

De waarde van een kleine vergulden quartz Omega is niet hoog. Een normale servicebeurt zou al een aanzienlijk deel van de waarde vertegenwoordigen, maar in dit geval al helemaal, omdat het horloge mogelijk onderdelen nodig heeft om weer werkend te krijgen. Daarbij is de wijzerplaat volledig weggevaagd. Niet aan beginnen dus

2 likes

Dat is een duidelijk verhaal en hier was ik al een beetje bang voor. Zonde…

2 likes

Wat is er met die wijzerplaat gebeurd…? Anyway, je zult dit via Omega Certified moeten spelen; en dan ga je naar een minimum van 750 euro, ex de extra kosten van een nieuwe wijzerplaat en wijzers.

Denk dus ook, samengevat, nee.

2 likes

Ook voor quartzjes?

Even op de site koekeloeren hiervoor… …vroeger maakten ze ook nog onderscheid tussen recent en vintage; nu is gewoon alles reteduur.

2 likes

Wat is de huidige waarde dan van dit horloge, maar dan in goede werkende staat?

Het is niet de bedoeling dat je naar marktwaarden gaat vissen hier. Dat staat ook uitvoerig beschreven in de regels. Maar ik zou niet meteen je hypotheek opzeggen. Dit ding “doesn’t tick any boxes” in de huidige markt.

NON-PRECIOUS MATERIAL PRICE
Quartz
€ 550

Misschien anders voor vintage

4 likes

Nog best veel… …ik ben zelf ook veel te goedkoop, heb nu twee vintage Omega’s onder het mes; jaren '50 en '60. Hee, André Arens (Certified Omega) begint er al niet meer aan; en die kan aan alle onderdelen komen.

Tsja. Snap ik wel. Het is daar een moeilijk verhaal om servicekosten te rechtvaardigen voor veel vintage. 750 euro gaat makkelijker voor een nieuwe speedy van 7-8k dan voor een horloge dat je voor 400 euro van marktplaats heb gevist. Zeker als t dan niet bepaald museumstukken zijn.

Als de Certified jongens al niet meer aan pre-1980 spul willen beginnen; voel ik me ook een heel stuk minder schuldig. Kennelijk maai ik het gras voor minder mensen weg dan ik dacht.

1 like

Kies je klant he. Dit soort prijzen zit je gewoon mee in de luxemarkt, en dat waren omegaatjes vroeger gewoon niet.

Wat dat betreft zijn niet-prof horlogesmakers erg belangrijk

2 likes

En dat blijkt ook helemaal uit de zeer matige tot hooguit redelijke afwerking destijds. Dit vooral wat betreft de dameswerkjes; wijzers zijn echt hilarisch primitief. Markt is echt debiel momenteel…

Hier twee werkjes, een 484 en een 266, geheel gereinigd en klaar voor hermontage. Zo klein allemaal (vooral die 484!) dat niet alles scherp is.

6 likes

Dat wordt, los van de onderdelen, sowieso een steeds grotere uitdaging. Er worden miljoenen nieuwe horloges verkocht ieder jaar. Wie gaat al die Tissot PRX’en servicen voor een redelijke prijs over ±7 jaar? De merken zelf hebben er in ieder geval de capaciteit niet voor

2 likes

Ik denk dat het er minder zijn.

En nog minder die geserviced worden. Merendeel koopt gewoon iets nieuws denk ik.

Al dat goedkoper spul is btw gewoon een movement swap. Die movements bouwen is goedkoper.

4 likes